Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sveriges Talare

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Bloggarkiv

Vision och Drömmar

Publicerad 2017-03-28, 13:05

Ingen dröm är för stor. Ingen drömmare är för liten. Varför är det viktigt med en vision?

Låt mig berätta en historia: ”En vandrare kom på vägen och passerade ett stenhuggeri. Han såg tre stenhuggare arbeta med att hugga ut fyrkantiga stenar ur större stenblock. Vandraren gick fram till den förste och frågade vad han gjorde. “Jag hugger sten ser du väl!” fräste mannen, “Jag har hållit på med det

här i 5 år och hur kul tror du att det är? ”Vandraren gick vidare till nästa stenhuggare och ställde samma fråga. Svaret kom snabbt: “Jag hugger stenar riktigt fyrkantiga så de ska passa in i muren därborta.” Han pekade mot en hög stenmur som löpte utmed kanten av stenhuggeriet. Vandraren gick återigen vidare och kom till den tredje stenhuggaren och frågade samma sak. Stenhuggaren log från öra till öra och sa: “Jag bygger en katedral – den kommer att bli helt fantastisk när den blir klar. Muren du ser därborta är en del av ena långsidan. Min uppgift är att hugga de här stenarna så att de passar perfekt in i murarna som kommer att utgöra väggarna i katedralen. Det blir något att visa mina barnbarn!”

Med en stark vision attraherar du inte bara dig själv, du attraherar dessutom kunder, medarbetare och omvärld på ett sätt du aldrig gjort förut. Med en tydlig vision är det enkelt att välja rätt väg och blir det enklare att sätta lång- och kortsiktiga mål, som inte bara är av ekonomisk karaktär. Och du får faktiskt färre tankar i huvudet och mer gjort.

Visionen – en oöppnad present

En vision kan inrymma allt möjligt som beskriver din företagssituation, minst tio år framåt i tiden. Det är bara fantasin som sätter gränser. En vision är ett utopiskt, framtida läge som kittlar dina sinnen och kan kännas helt orimlig att uppnå och fantastiskt underbart härligt när det blir verklighet. Den mest fantastiska present du någonsin skulle kunna ge dig själv som företagare.

En Vision som lockar

Att ha en stark vision som verkligen betyder något, inte bara för ägarna, utan även för medarbetarna, kunderna och samhället, ökar företagets attraktionsförmåga på alla plan. Det blir mycket enklare att locka kunder, medarbetare och samarbetspartners till ditt företag med en tydlig och kittlande vision.

Ingen dröm är för stor och ingen drömmare för liten

En vision är en dröm. En vision är utopisk, vilket betyder att den inte ens behöver vara möjlig att uppnå. När du nu ska jobba kreativt med din vision, kom då ihåg att släppa alla spärrar och unna dig att drömma helt fritt. Begränsa inte dig själv med vad som skulle vara möjligt, just nu är allt möjligt. Min intention med de olika frågorna är att du ska hitta en vision som känns bra i magen och som skänker dig glädje att tänka på. En vision som du verkligen gillar och som du har lust att jobba hårt för att nå. Syftet med frågorna är att öppna upp ditt sinne och hjälpa dig att hitta nya tankespår.

Förflytta dig minst 10 år framåt i tiden

1. Den kommun där du har huvudkontoret vill tacka dig för allt du och ditt företag bidragit med för att göra samhället bättre. Vad tackar de för?

2. Ditt företag har vunnit ett pris. Vilket var priset och varför valde arrangören att lyfta fram ditt företag som vinnare?

3. Hur tar ditt företag hand om vår planet? Från den lilla bakterien till insekterna, fåglarna, fiskarna, djuren och människorna. Naturen med sina sjöar, berg, skogar och hav. Vad tackar Moder jord ditt företag

Författare: Pia Anderson

Bäst före eller bra efter

Publicerad 2017-03-27, 16:11

Stirrar du blint på filpaketets bäst före-datum när du avgör om den är ätlig eller inte? Det gjorde jag med innan jag började stå med famnen full av dyrbara gratismatvaror. 

I dag känns det nästan lite pinsamt att erkänna det, men jag brukade bry mig om bäst före-datumen på matvaror. Okej, jag fattade ju att produkten inte blev dålig klockan tolv på natten det datumet som stod på paketet, men hade det gått några dagar hände det att jag slängde oöppnade förpackningar som blivit bortglömda längst in i kylen. 

När jag började dumpstra, alltså åka ut och hämta mat som livsmedelsbutikerna slängt i sina sopor, ändrades det. Att slänga ett filpaket eller ett par ägg då och då gör ju sanningen att säga inte jättestor skillnad vare sig för privatekonomin eller ens miljöpåverkan. Men hittar man en halv tunna full med mozzarellaost och kan ta hand om allihop blir det en helt annan sak. 

Jag brukar ta just mozzarellaost som exempel för att jag under min andra dumpstringstur hittade just en halv tunna med mozzarellaost och lät bli att 

ta hem en enda för att datumet på dem var passerat med två dagar. Det grämer mig lite fortfarande. Under mitt första halvår som dumpstrare köpte jag mozzarellaost flera gånger och varje gång gjorde det ont i mig. 

Redan två veckor efter den missen kändes det nämligen helt idiotisk. Då hade jag börjat läsa på om mats hållbarhet och under arbetet med min bok "Svinnlandet" ringde jag och plågade en mikrobiolog på SLU med ständigt nya produkter. Till slut tröttnade han på mig och förklarade att bäst före-datumet inte har något med farlighet att göra, till skillnad från sista förbrukningsdag, som det är på produkter som kan bli farliga, till exempel rå kyckling. 

- Livsmedelsindustrin är jätteduktiga på att undvika farliga bakterier i produktionen. Och om det inte finns några farliga bakterier med från början så finns det inga så länge förpackningen är obruten. Farliga bakterier uppstår inte från tomma intet, sade han.  

Nu skrattar jag åt min tidigare oro och äter både fil och mozzarella månader efter bäst före-datumet. På mina föredrag bjuder jag på en ost som passerat datumet med tre år. Och självklart har ingen blivit sjuk. 

Mitt grämade över den där tunnan med mozzarella är också nästan helt borta. Jag och min familj har trots allt levt nästan enbart på gratis mat i över tre år nu. Och svaret på frågan jag ständigt får, om jag blivit sjuk av maten jag dumpstrat någon gång är helt enkelt: nej. 

Tre tips för att slänga mindre mat: 

1. Släng inte på grund av bäst före-datumet. Du blir inte sjuk. 

2. Släng inte grönsaker som skrumpnat. Så länge de inte möglat eller ruttnat funkar de hur bra som helst i exempelvis grytor och soppor. 

3. Frys in. Genom att frysa in stannar alla bakterieprocesser av. 

Andreas Jakobsson är frilansjournalist och författare till den uppmärksammade och prisbelönta boken ”Svinnlandet” som handlar om dumpstring och matsvinnet i alla led i livsmedelskedjan. 

Författare: Andreas Jakobsson

Hur det är att leva i en familj med NPF

Publicerad 2017-03-22, 19:59

Jag, Sara Melin är mamma till barn med ADHD, ADD, Tourette, Dyslexi Autismspekta och en släng OCD (tvång)

Jag har kämpat ”in i kaklet” för att dels förstå mina barn, men också för att få omgivningen att förstå dem, samt vad de har för behov.

Det har varit en tuff men också en otroligt lärorik resa. Jag skulle aldrig haft så många skratt, aldrig slitit mitt hår av förtvivlan och aldrig älskat så om jag inte hade mina barn.
Som en ”plusmeny” med extra allt på något sätt.


I föreläsningen tar jag upp känslan som uppstod när vi fick diagnoserna. Hur jag trodde att livet nästan var slut, jag förstod ju inte vad det handlade om, jag hade ingen kunskap. Jag var absolut en av dem som såg ner på ADHD barn. Inte kunde det väl hända mig? 

Jag tar upp känslan av utanförskap. Känslan av att inte förstå och känna sig missuppfattad. Krigandet i skolan för att få den hjälp vi behövde. Men också vilken tur jag haft, vad mycket jag lärt mig. Livet tog inte alls slut. Det gav så mycket mer.

Jag har blivit mer ödmjuk, jag har lärt mig nya strategier hur man hanterar utbrott, vägran och hur man hanterar förändringar.

Så jag har bestämt mig för att sprida kunskap om just NPF. Att skapa förståelse och inse att bara för att man har ADHD är man inte knäpp. Nej man är extra smart, extra kreativ, extra känslig, extra arg, extra glad.

Vad är egentligen normalt och vad accepterars innan man upplevs som konstig?

Lite tips:

• Försök att le när du är arg, det blir lättare då!
• Var flexibel i ditt sätt för att undvika utbrott och känslostormar.
• Arbeta med lågaffektivt bemötande. 
• Var beredd att kasta dig på golvet och gå på alla fyra för att avbryta ett nalkande utbrott.
• Förbered med schema för att underlätta låsningar.
• Rörelse, fysisk aktivitet är toppen.

Sara Melin

En föreläsning om hur det är att leva i en familj med NPF

Digitalt ledarskap - Vad är problemet?

Publicerad 2017-03-21, 13:09

Då var det dags att sätta igång. Om 6 månader ska vi ha lösningen ute och det ska bli succe! Detta är vår största satsning någonsin, och det är oerhört viktigt att vi lyckas. Du har säkert hört detta alltför ofta. Men vänta nu, “att lyckas”.  Vi börjar här. Har vi ens samma bild i teamet av vad ett lyckat projekt är? Även om målen är tydliga med ökad försäljning, kundnöjdhet eller effektivare something something, så är det ganska säkert, till och med högst troligt, att de flesta i teamet har olika mål med projektet. Karriäristen vill glänsa och ta nästa steg, utvecklaren göra något banbrytande i kodväg och designern helst sätta sin egen prägel på lösningen. Vanligt är också att titta på hur konkurrenterna gör, och göra likadant, istället för att verkligen fokusera på att lösa ett verkligt problem med lösningen vi bygger. Och lösa det tillsammans. 

Det är just detta som digitalt ledarskap syftar till. Att leda en grupp av olika individer, med olika kunskapsområden och lösa ett problem där alla olika kompetenser behövs för ett lyckat resultat. Oftast är det riktiga problemet heller inte helt känt när projektet börjar. Eller rättare sagt, man tror ofta man vet, men det är mer ett affärsproblem. Inte problemet som tjänsten/lösningen vi tar fram ska lösa. Det är viktigt att förstå.

Låt oss ta ett exempel. Vikande försäljning eller ökad konkurrens kan t.ex. vara affärsproblemet. Men det är inte ett problem som kunderna har. Kunderna har andra problem som är betydligt viktigare, t.ex för lite tid, för mycket att göra eller för många beslut att ta. 

Det är viktigt att hela teamet förstår problemet vi försöker lösa tillsammans, på en högre nivå för sedan själva bestämma hur de på bästa sätt kan hjälpa till att skapa en lösning. 

Så hur hittar man detta riktiga problem? Att observera och prata med kunderna är en utmärkt början. Redan innan man börjar bestämma sig för vad man ska göra. Och gissningsvis finns det flera problem under kundens hela kundresa att lösa. Att ställa frågan “varför”, är bland det viktigaste verktyget vi har i vår resa mot lyckade resultat. Att verkligen förstå det bakomliggande behovet. 

Så, för innan ni börjar nästa digitala projekt, se till att hela teamet vet svaret på frågorna: 

1) Vem bygger vi lösningen för?
2) Vad är problemet vi försöker lösa åt dessa personer?
3) Vad är vår idé till att lösa det?
4) Hur vet vi att vi löst det?
5) Vad vill vi att kunderna ska känna/tänka när vi löst problemet  åt dem?

Till sist, planera för förändring. Ha förändringsmöten varje, eller varannan vecka där ni prioriterar om vad som är viktigast framåt. I en digital värld, sker förändringar hela tiden. Det är omöjligt att innan projektet startar veta och förutse alla detaljer. Att förhålla sig till oförutsägbara förändringar, är kanske den viktigaste framgångsfaktorn för att ta fram en lyckad :) lösning.

Henrik Edlund
Managing Director, Futurice Sweden.

Fem verktyg för bemötande

Publicerad 2017-03-17, 12:47

Är du en av dem som tackar bilisten när hen stannat vid övergångsstället? Om du är bilisten som nyss blivit tackad av en fotgängare – vinkar du tillbaka? Grattis, du är redan nu på god väg i konsten att få människor omkring dig att trivas.

I vardagen
Det finns många vardagliga situationer som kan bli väldigt trevliga när vi använder verktygen för bemötande. Enbart dessa inledande små exempel skapar glädje och de är lika effektiva på jobbet. Att respektera, uppkatta och se sina arbetskamrater och kunder är ett av de mest effektiva sätten som finns att skapa arbetsglädje och få nöjda kunder.

Med kund avser jag den du ska skapa ett värde för, det kan vara i företag, vård, butik, kommun, myndighet eller förening. Dessutom är vi varandras arbetsplats, glädje smittar av sig! Lägg därtill att din kund märker denna positiva anda och talar gott om er.

Bemötande handlar ofta om artighet
Ibland sätts likhetstecken mellan artighet, vett och etikett och gamla etikettsregler. Nej, det handlar snarare om artighet tillsammans med andra människor eller konsten att få människor omkring dig att trivas. För framgångsrikt bemötande leder alltid till förbättring. Men det räcker inte med enbart denna effekt, din omgivning uppskattar dig dessutom ännu mer. Så även små, små detaljer gör stor nytta.

Har du rest extra långt någon gång?
Jag har under mer än ett decennium som föreläsare mött publik som rest långt bara för att man gillar personalen. Allt från Uppsala till Grythyttan för att köpa glass, 21 mil, enkel resa, (hen gillade inte ens glass!), men personalen var trevlig. Allt därifrån till hen som flög till Finland för att klippa sig. Varför? Jo, det var en trevlig frisör.

Du har säkert upplevt liknande om du tänker efter. Så tänker även de ni möter, därför är även små förbättringar så viktiga och träning med insikt ger färdighet.

Framgångsrikt bemötande smittar av sig
Ett framgångsrikt bemötande är dessutom en glädjespridare och ett vaccin mot konflikter på jobbet. Varför inte börja morgondagen med att ge någon beröm? Gör så fort så möjligt och inför andra. Jag lovar dig att det skapar stimulans och inte ses som smicker (det är den mest vanliga tveksamheten, att du smickrar). Därtill förtjänar du rätten att vid annat tillfälle påpeka det som är mindre bra då din kollega litar på dig.

Fem verktyg
Egentligen finns bara ett bra verktyg för bemötande, det är du själv. Men för att nå dit får du ytterligare några verktyg, dessa går jag in på djupare vid min föreläsning.

1. Vänd dig alltid mot den du talar med, (titta heller inte på telefonen).
2. Visa inlevelse och bekräfta den som invänder. Tacka för att de sa till.
3. Vår hjärna lurar oss ibland, vid kris läcker vi känslor. Tänk att de läcker.
4. Pröva med att varje dag ta några minuter att säga trevliga saker, hemma och på jobbet.
5. Sluta klaga, framhåll gnället som ett önskemål istället. Testa direkt!

Träning ger färdighet
Min föreläsning har sin upprinnelse i en märklig och rolig händelse. Den löste sig tack vare träning i bemötande och artighet. Det är först då vi kan skratta åt händelsen.

Men vi måste träna för att kunna hantera bemötandet. Vi måste också tänka på samma sätt på jobbet och rita kartan tillsammans. Det handlar om värdegrund och ledord.

Det är dessa tre saker, vad de står för samt de fem verktygen nämnda ovan som skapar insikt om värdet av bemötande på din arbetsplats. Allt detta får ni veta mer om vid min föreläsning.

Det är live och med diskussioner. Ni får kunskap och insikt!

Välkomna till föredraget Konsten att få människor omkring dig att trivas!

Författare: Mats Danielsson

En säljande säljare

Publicerad 2017-03-13, 14:23

Vi möter säljare varje dag, många gånger utan att reflektera över att säljaren har ett stort ansvar mot mig som kund (jag skall ju spendera mina pengar) och mot företaget han/hon arbetar för. En del säljare vi möter är väldigt duktiga och bra, många varken eller och en hel del helt hopplöst dåliga!

Jag, Johan Tordhag har studerat säljbeteende i över tio år och i dag kan vi med stor säkerhet redogöra för anledningen till att så många säljare inte presterar bättre!

En av många anledningar till ett extremt bra säljresultat är förståelse för kundanpassad försäljning, dvs vem är kunden och hur kommer hon att köpa! Människor köper i första hand människor, dvs produkten är oftast det sekundära i nästan all försäljning, vilket många säljare tycks glömma bort i sin iver på att prata fördelar med produkten/tjänsten.

När säljaren har ett rätt beteende vill fler kunder köpa, det är en stor skillnad på att sälja och att få kunder att köpa.

Jag har sammanstället ett koncept där jag ger en djup insikt i hur vi människor fungerar och vilka beteenden och signaler vi sänder, och hur det påverkar våra kunder till olika beslut.

Rätt hanterat är dessa verktyg och instrument oerhört kraftfulla.  Används de rätt kan förväntningarna på effekten vara upp till 30-40% säljökning, 12-15% marginalförstärkning och en total ekonomi ända upp till 4 gånger bättre än i dag.  Konceptet bygger på en ramändring och beteende förändring, både hos individen och säljorganisationen.

Effekten uppstår dels av att vi under intensiva former ger verklighetsnära verktyg till framgångsrik försäljning samtidigt som vi ger konkreta verktyg för en långsiktig förbättringsprocess hos individen och dess ledning.

Jag anpassar konceptet och finjuster det till er verksamhet  

Jag har över 30 års erfarenhet av försäljning och har vid flera tillfällen varit Sveriges bästa säljare. Jag delar med sig av min erfarenhet inom framgångsrik försäljning på ett engagerande och entusiasmerande sätt, och ger deltagarna en rad olika och konkreta verktyg för att lyckas inom framgångsrik försäljning.

Författare: Johan Tordhag

Hur uppfattas du - på LinkedIn?

Publicerad 2017-03-10, 14:29

Hur uppfattas du på nätet? Vilket intryck gör du på nätet? Vet du det?
För det går fort. På bara en bråkdels sekund har andra bildat sig en uppfattning om dig. Det första intrycket bildas fort, blir bestående och är svårt att ändra.

Själv heter jag Angela Ahola och arbetar idag med att föreläsa kring det första intryckets betydelse och släppte ett par månader sedan min första bok ’Konsten att göra intryck’.

• Har alltid varit intresserad av första intryck och hur vi läser av varandra. Intresset för detta väcktes i tonåren. Själv spenderade jag mina gymnasieår i en utpräglad överklasskola. Spelade samtidigt i ett dödsmetallband och såg förmodligen ut så som du gissningsvis tänker dig. Avvek med andra ord radikalt från övriga elever som hade precis de rätta märkena på sina kläder och föräldrar med fina jobb. Var samtidigt ambitiös och intresserad av skolan. Hur orättvist det än kan kännas så hade nog mitt utseende, hur jag fysiskt valde att ’presentera mig’ för omvärlden, ändå en inverkan på mina betyg.

Varför kan man ju fråga sig? Jo, forskning visar att vi människor tenderar dessvärre inte att bedömas utifrån de vi är. Utan utifrån hur så som andra uppfattar oss. Senare skulle min egen forskning även visa att till och med yrkesverksamma domare och nämndemän påverkas av de första intryck en misstänkt gör på dem.

Vi vet dock att idag sker det första mötet inte alls alltid IRL, utan alltsom oftast över nätet - på LinkedIn, via företagshemsidor och dejtingsajter.

Men vad är det som avgör hur andra uppfattar oss där - på nätet?

Till att börja med, de psykologiska mekanismerna är desamma. Vi frågar oss om vi kan lita på dig. Är du snäll, godhjärtad och om din kompetens/kapacitet är hög eller låg. Vi försöker alltså läsa av samma egenskaper oavsett hur vi ses. Och oavsett vad det än är för ’information’ vi har till hands om varandra. Detta fenomen har benämnts av forskare som ’thin slices of behavior’ och innebär i korthet att vad det än är andra får veta om oss kommer de att använda det som ett underlag för att dra sina slutsater om hela vår personlighet - det kan vara så lite som ett visitkort, vår titel, eller en profilbild. 

Så idag, för att lyckas med vår karriär eller med dejtande, behöver vi även bemästra konsten att göra intryck på nätet. Här kommer åtta tips på vägen - med fokus på fotot.

• Ha koll. Var medveten om att bilden är viktig. Människan är i hög grad visuell.

• Sammanhanget. Din bästa Tinder-bild är nödvändigtvis inte densamma som på där fokus ligger på karriär och kompetens.

• Vilken bild av dig vill du förmedla? Bilden av en attraktiv person, en kompetent yrkesmänniska eller något annat? Använd din bild till att förmedla det jobb och den karriär du önskar. På företagshemsidor och karriärbetonade sociala medier ger en professionell bild – kanske till och med tagen i fotostudio – ett kompetent och seriöst intryck.

• Associationerna: Haloeffekten gör att även miljön där bilden är tagen påverkar andras bedömning av oss. Står vi på en bergstopp jämfört med mitt i stadsvimlen förmedlas olika bilder av oss. Bilden kan även vara tagen mitt i en aktivitet - när vi föreläser, står bredvid motorcykeln, gör en kul grimas utklädda på en maskerad eller sitter på vårt kontor. ’Imbibing idiot bias’ beskriver, till exempel, hur någonting så harmlöst som ett glas öl eller vin gör att andra uppfattar oss som mindre intelligenta.

• Kroppen. Står du rakryggad eller slokande, med en öppen gest eller armarna i kors? En upprätt huvudposition är mer auktoritärt än att lägga huvudet på sned, som är en empatisk signal. Men kan också uppfattas som undergivet och ursäktande.

• Stylingen. Är du klädd formellt eller ickeformellt? Ljusa eller mörka kläder? Har du utsläppt hår, uppsatt, är sminkad, bär glasögon eller kanske till och med solglasögon så kommer det att påverka hur andra uppfattar dig.  

• Blicken. Är din blick riktad mot kameran eller inte? Om du tittar in i kameran minns andra dig bättre. Bär du däremot solglasögon

• Spegling. Vi tycker om människor som är lika oss själva. Och är samtidigt lite misstänksamma mot dem som är olika oss. Bra att ha i åtanke både på nätet och IRL.

Stort lycka till!
/ Angela
PS.
Detta är temat jag föreläser om. Vill du boka mig att komma och föreläsa ’hos er’ hör av er på ____ Och om du tycker att detta ämne är lika fascinerande som jag kan du läsa mer om detta i min bok ’Konsten att göra intryck’ och du får mer än gärna ladda ner vår nya innovation - appen Tosify (länken: http://www.tosify.com hit) - som hjälper dig ta reda på exakt vilka signaler din profilbild sänder.

Kommunikation, attityd och trygghet

Publicerad 2017-03-01, 14:14

Vi söker ofta efter facit. Vi vill hitta raka, enkla vägar väl för att nå våra mål. Det trots att vi egentligen vet att det inte finns några. Trots att vi vet att fågelvägen från A till B inte existerar och att vi måste passera utmaningar och delmål längs vägen.

Alla som startar företag har en vision för vad man vill uppnå med sin verksamhet. Processen ser förstås olika ut beroende på om det handlar om en tjänst eller vara och om du arbetar i ett team eller ensam. Oavsett om du är ny företagare eller har drivit verksamheten några år kommer du att märka att ingen process är spikrak och att det alltid dyker upp överraskningsmoment. Det är lätt att gå vilse, kanske tveka och tappa fokus på visionen.

I min roll som agilitycoach sedan mer än tio år tillbaka har jag haft möjligheten att följa många personer, och hundar, i deras utveckling inom agility. Alla deltagare har olika syften med sitt deltagande på en kurs och oavsett vad det är har jag en viktig roll som coach att få förståelse för respektive mål och guida dem dit. Det jag alltid återkommer till är att det ska finnas en tydlig plan. Det ska finnas en strategi, för om föraren själv inte vet vad hur han/hon vill uppnå eller hur det ska gå till är det förstås ännu svårare att få med sig hunden på att göra rätt moment.

Samma utmaning ser jag hos oss företagare och entreprenörer. Det är lätt att fastna i en enkel verklighet och tanke om vart man vill nå. Något som speglas i ett mindre konkret uttryck som "jag ska sälja så mycket som möjligt av...". Utan en plan för processen är det omöjligt att nå sitt mål. I alla fall inom en rimlig tid. Så, för att konkretisera det ytterligare har jag stolpat ner det under tre begrepp. Det grundar sig i vad jag anser behövs för att bli ett bra team på agilityplanen. Tre byggstenar som tillsammans bildar den där stabila grunden att stå på. Något som förstås kan översättas till oss företagare.

Kommunikation, attityd och trygghet

I stora drag handlar det om att skapa en medvetenhet om helheten. För agilityföraren innebär begreppen följande:

Kommunikation - Hur kommunicerar jag med min hund? Vilka signaler använder jag, och när och hur? Förstår min hund signalerna?

Attityd - Min vilja och mitt driv att vara på agilityplanen. Att jag har rätt energi och inställning med mig in i uppgiften och medvetenhet om att det speglas hos min hund, positivt som negativt. Att ha ett "jag kan-tänk" i allt jag gör.

Trygghet - Vad är min roll som förare och är jag trygg i den? Är min hund trygg i sin roll?

För dig som företagare översätts det såhär:

Kommunikation - Vad vill jag kommunicera, till vem och hur? Det finns en mängd olika strategier, kanaler och ingångar... Vad är mitt syfte, både på kort och lång sikt?

Attityd – Vem och hur, är jag som företagare? Är det min personlighet som ska speglas eller är det företagets/varumärkets värderingar som ska frontas? Vilken attityd finns hos målgruppen och hur ska den bemötas?

Trygghet - Vilka uppgifter ställs jag inför och är jag trygg i den rollen? Att vara trygg handlar delvis om självförtroende - tror jag på min idé?

Efter att ha varit "hundtjejen" i många år fick jag göra ett val som innebar att utnyttja läget eller att ändra resans riktning helt. Det fick mig att fundera över många saker både på ett personligt plan och som företagare.

När du startade ditt företag gjorde du säkert läxan och funderade över dem grundläggande analyserna av målgrupp, marknad, konkurrens etc. Du fick säkert tipset att tidigt skapa en hemsida och visitkort. Men, har du gjort läxan att analysera dig själv samt din idé kopplat till en genomtänkt strategi? Det finns många viktiga punkter att läsa på och ha med sig på resan att skapa och driva ett hållbart varumärke. Allra helst om det handlar om ett personligt varumärke, det vill säga om dig!

Fem tips

1. Fundera på vem du är som företagare (attityd).

2. Backa bandet och analysera din vision för företaget, både kort- och långsiktigt (trygghet).

3. Ställ dig frågan "varför?" när du analyserar din vision och verksamhetsidé.

4. Gå igenom de tre byggstenarna och se vad kommunikation, attityd och trygghet innebär för dig.

5. Läs på om de olika kanalerna som finns för att nå sina kunder och analysera var dina kunder finns (kommunikation).

Författare: Mikaela Holegård

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

Om Sveriges Talare talarförmedling OM SVERIGES TALARE

Hitta till Sveriges Talare HITTA HIT

Sveriges Talares bloggarkiv BLOGG

Sveriges Talares nyhetsbrev Nyhetsbrev

Sveriges Talares Integritetspolicy Integritetspolicy

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Telefon: 0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Samarbetspartners

Roos & Tegnér 7A Hotell Cool Company Skandinavien AB

© 2008–2018 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap