Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Tel: +46 (0)70-930 57 85. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: nathalie@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Fem verktyg för bemötande

Publicerad 2017-03-17, 12:47

Är du en av dem som tackar bilisten när hen stannat vid övergångsstället? Om du är bilisten som nyss blivit tackad av en fotgängare – vinkar du tillbaka? Grattis, du är redan nu på god väg i konsten att få människor omkring dig att trivas.

I vardagen
Det finns många vardagliga situationer som kan bli väldigt trevliga när vi använder verktygen för bemötande. Enbart dessa inledande små exempel skapar glädje och de är lika effektiva på jobbet. Att respektera, uppkatta och se sina arbetskamrater och kunder är ett av de mest effektiva sätten som finns att skapa arbetsglädje och få nöjda kunder.

Med kund avser jag den du ska skapa ett värde för, det kan vara i företag, vård, butik, kommun, myndighet eller förening. Dessutom är vi varandras arbetsplats, glädje smittar av sig! Lägg därtill att din kund märker denna positiva anda och talar gott om er.

Bemötande handlar ofta om artighet
Ibland sätts likhetstecken mellan artighet, vett och etikett och gamla etikettsregler. Nej, det handlar snarare om artighet tillsammans med andra människor eller konsten att få människor omkring dig att trivas. För framgångsrikt bemötande leder alltid till förbättring. Men det räcker inte med enbart denna effekt, din omgivning uppskattar dig dessutom ännu mer. Så även små, små detaljer gör stor nytta.

Har du rest extra långt någon gång?
Jag har under mer än ett decennium som föreläsare mött publik som rest långt bara för att man gillar personalen. Allt från Uppsala till Grythyttan för att köpa glass, 21 mil, enkel resa, (hen gillade inte ens glass!), men personalen var trevlig. Allt därifrån till hen som flög till Finland för att klippa sig. Varför? Jo, det var en trevlig frisör.

Du har säkert upplevt liknande om du tänker efter. Så tänker även de ni möter, därför är även små förbättringar så viktiga och träning med insikt ger färdighet.

Framgångsrikt bemötande smittar av sig
Ett framgångsrikt bemötande är dessutom en glädjespridare och ett vaccin mot konflikter på jobbet. Varför inte börja morgondagen med att ge någon beröm? Gör så fort så möjligt och inför andra. Jag lovar dig att det skapar stimulans och inte ses som smicker (det är den mest vanliga tveksamheten, att du smickrar). Därtill förtjänar du rätten att vid annat tillfälle påpeka det som är mindre bra då din kollega litar på dig.

Fem verktyg
Egentligen finns bara ett bra verktyg för bemötande, det är du själv. Men för att nå dit får du ytterligare några verktyg, dessa går jag in på djupare vid min föreläsning.

1. Vänd dig alltid mot den du talar med, (titta heller inte på telefonen).
2. Visa inlevelse och bekräfta den som invänder. Tacka för att de sa till.
3. Vår hjärna lurar oss ibland, vid kris läcker vi känslor. Tänk att de läcker.
4. Pröva med att varje dag ta några minuter att säga trevliga saker, hemma och på jobbet.
5. Sluta klaga, framhåll gnället som ett önskemål istället. Testa direkt!

Träning ger färdighet
Min föreläsning har sin upprinnelse i en märklig och rolig händelse. Den löste sig tack vare träning i bemötande och artighet. Det är först då vi kan skratta åt händelsen.

Men vi måste träna för att kunna hantera bemötandet. Vi måste också tänka på samma sätt på jobbet och rita kartan tillsammans. Det handlar om värdegrund och ledord.

Det är dessa tre saker, vad de står för samt de fem verktygen nämnda ovan som skapar insikt om värdet av bemötande på din arbetsplats. Allt detta får ni veta mer om vid min föreläsning.

Det är live och med diskussioner. Ni får kunskap och insikt!

Välkomna till föredraget Konsten att få människor omkring dig att trivas!

Författare: Mats Danielsson

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

E-post: nathalie@sverigestalare.se

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: nathalie@sverigestalare.se

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm

Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping

Organisationsnummer 556728-0283

Sociala media

Samarbetspartners

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap