Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sveriges Talare

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Bloggarkiv

Dags att ta stressen på allvar

Publicerad 2017-09-27, 16:14

Förr vaknade vi till fågelkvitter. Nu vaknar vi till den amerikanske presidentens twitter. 

Det är högt tempo på våra arbetsplatser. Ny teknik, omorganisationer lite för ofta och mätning av allt skapar osunda miljöer. Alla vill ha mer tid. Många blir trötta av att alltid ställa upp. Var och en är sin egen sekreterare, och mailboxen jagar oss. Friskvårdstimmen ska kompensera att vi skippar fikarasten.

En robot dammsuger hemmet, en annan klipper gräset. På fredag kommer RUT och fixar resten. På helgen ska vi baka det långsamma surdegsbrödet, samtidigt som barnen beställer hämtpizza. Det räcker inte att cykla till jobbet. Vi ska helst ta Vätternrundan och ett maraton också.

Det är svårt att få ihop det. Ribban ligger högt och vi vill prestera på topp, men det är inte alla dagar vi är på topp. Folk blir utmattade och sjukskrivningstalen ökar. Tillvaron riskerar falla samman, när vi drabbas av ryggvärk, skilsmässa, dödsfall eller nedstämdhet. Kvinnor i kontaktyrken drabbas hårdast.

Måste vi alltid vara tillgängliga, när vi slutar arbetsdagen? Hur kommunicerar vi på bästa sätt? På väg till kaffeautomaten ropar vi till kollegan: Såg du mailet!? Stress uppstår när vi har ett problem, som vi inte kan lösa. Tillsammans kan vi finna vägen till ett hållbart liv och arbetsliv.

Det har kommit en ny lag om organisatorisk och social arbetsmiljö. Hur kan vi skapa friska arbetsplatser, där folk vill arbeta och kan komma undan med hälsan och livet i behåll? Det är dags att ta stressen på allvar, men vi behöver också ledning och fantasi från våra chefer.

I boken ”Friskt jobbat” får du inspiration för egen del och för dem du möter på jobbet och hemma.

Ninni Länsberg
Talare

Vill du bli datawizard?

Publicerad 2017-09-27, 10:42

Vill du bli vassare på IT och programmering? Boka ett föredrag med Oskar Ray-Frayssinet! Han är datawizard och vägleder ung som gammal mot högre studier i datavetenskap.

Oskar är 23 år och studerar datavetenskap på Stockholms universitet. Han har stora kunskaper inom mjukvaruutveckling. Idag utvecklar Oskar bl a ett PC-spel som investerare har fått upp ögonen för. Han har också erfarenhet av att driva större projekt och företag.

Oskar behärskar dessa programvaror: C++, C#, Java, Perl, Unity, Autodesk Maya och Databaser SQL

Du får dagsfärska kunskaper, inspiration och presentationsmaterial. Du får även tips på tutorials på internet och en timmes handledning efter föredraget.

”Inspirerande och kul att någon så ung har lyckats hinna med så mycket på kort tid. Nu känner man sig peppad till att göra något kul!” / Deltagare

Fem steg till framgång genom förnyelse.

Publicerad 2017-09-22, 09:21

De allra flesta företag och organisationer startar med en idé eller en tanke om att lösa ett problem, eller göra någonting på ett annorlunda sätt än hur det görs idag. För några handlar det om mer, man anser sig ha en mening, man kan sitt ”varför”.

Allt eftersom tiden går och företaget växer, börjar man strömlinjeforma och försöker bli så bra man kan på att leverera just den produkten eller tjänsten man säljer. Till slut går det så långt så att hela företaget är en enda stor leveransorganisation, en enda stor lång leveranspipa. Man har blivit ett med sin produkt eller sin tjänst.

Så långt allt väl så länge kunderna köper, men allt eftersom världen förändras, så förändras kundbehoven och marknaden också, vilket gör att även utbudet måste förnyas och förändras.

Om nu då hela organisationen går ut på att leverera det man säljer idag, så finns det inte så mycket utrymme kvar för alla nya idéer om vad man kan sälja imorgon, det finns inga nya kaniner att dra ur den magiska innovationshatten. Ofta föreslås bara mer av samma, rena linjeförbättringar, vilket är bra till en viss gräns, all innovation behöver inte vara omstörtande och radikal. De små stegen räknas också, men om vi pratar paradigmskiften så räcker det inte med linjeförbättringar, det måste till mer.

Men de idéerna som inte passar in i leveranspipan, de där som upplevs för svåra att göra eller helt enkelt för konstiga, de kommer väldigt sällan fram då man A. vet ju vad som accepteras och funkar, vilket gör att man lägger fram variationer på dagens tema, och om de väl någonsin kommer fram blir de ofta B. avslagna då de inte kan produceras eller levereras av dagens organisation och upplevs för dyra, inte lönsamma eller bara helt enkelt inte del av kärnverksamheten.

Problem nummer två uppkommer när man sitter där med massa bra idéer, men inte kommer vidare. Det är en sak att komma upp med idéerna, men en helt annan sak att genomföra dem.

”Den som gör’t, får’t”

Vad kan man då göra för att komma tillrätta med det här?

Här är fem konkreta tips till dig som verkligen vill arbeta med framgång genom förnyelse.

Tänk dock på att det kostar engagemang, tid och pengar. Men om alternativet är att linjeförbättra sig till döds, så måste det göras.

1.       Lär er först att skilja på VAD ni gör och VARFÖR ni gör det. VARFÖR är varför ni finns, varför ni startade och vad ni går ut på, det är er kärna. Ert VARFÖR kan vara samma över tid, samtidigt som ert VAD, er produkt eller tjänst, förändras över åren.

2.       Gör innovation och nytänkande till något som genomsyrar allt ni gör. Innovation är inget man gör en eller två gånger per år på kickoffen eller konferensen, det är en pågående, ständigt iterativ process. Däremot kan en väl genomförd kickoff eller innovationsvecka vara en bra årlig energiinjektion för hela företaget.

3.       Skapa en enkel och tydlig innovationsprocess som möjliggör för anställda att komma med både lösningar och problem, samt stöttar dem som vill jobba vidare med godkända projekt. Utse innovationsledare som får resurser att driva processen, och tänk på att Innovationsprocessen inte börjar med idéerna, de kommer först i steg 3. Allt börjar med insikter och frågeställningar, först därefter kommer idéerna.

4.       Tänk på att projekt kan vara både interna och externa, innovation handlar om öppenhet, nyfikenhet och samarbete. Arbeta gärna med nya snabbfotade startups som försöker förändra er bransch.

5.       Låt människor få vara delaktiga i skapandet, bjud in till och avsätt tid för innovationer, skapa utrymme i tid o rum för kreativitet. Det behöver inte betyda lek och flams, det är som det gamla talesättet - man ska ta sitt jobb på fullaste allvar, men aldrig sig själv.

Om mig:

Jag har ägnat mig åt innovation och entreprenörskap i över tjugo år och trivs bäst när jag får arbeta med genomförandet av nya idéer, jag gillar att göra. Till vardags arbetar jag som affärsutvecklare på KTH Innovation i Stockholm där jag hjälper forskare och studenter att förverkliga sina idéer, och på min fritid pysslar jag med egna innovationsprojekt, bl a med mitt senaste globala nätverk Entreprenörer Utan Gränser – www.ewb.world.

Mer om mig hittar ni på www.linkedin.com/in/donnielygonis

Donnie SC Lygonis
Talare

Hur du får dina kunder att hoppa av glädje!

Publicerad 2017-09-20, 17:30

Kanske har du suttit där framför en kund, pratat och pratat och hoppats på att få se den där gnistan av intresse tändas i hens ögon. Och så är det bara tomt. Kanske du till och med möts av kvävda gäspningar då och då. Inte kul. Så vad gör du när du möts av en mur av ointresse?

Först en obekväm sanning: dina kunder bryr sig inte om dig och ditt företag över huvud taget. De struntar i dina fantastiska produkter, dina fina powerpointbilder och dina imponerande titlar. Det enda de bryr sig om är sig själva och huruvida du kan hjälpa dem.

Så din resa mot fantastiska kundmöten börjar med en självdiagnos. Är du en sådan som har en plan när och hur du ska gå för avslut? Jagar du en bonus som är precis inom räckhåll? Handlar allt om dig och det du vill?

Jag tror att de flesta av oss har haft kundmöten där vi tänkt på det viset för att sedan mötas av ointresse och trötta blickar. För hur är det att träffa en superegoist? Inte så upplyftande, eller hur? Rent av urtråkigt. De bara pratar om sig själva och är inte alls intresserade av hur du har det.

Tänk på ett tillfälle när du träffade någon som fick dig bli glad och alldeles varm i kroppen. Varför reagerade du så? Visst var det för att du blev sedd och lyssnad till som du reagerade på det viset. Någon förstod precis hur det är att gå i dina skor. Och hur bra kändes inte det!

Så egentligen vet du innerst inne vad du behöver göra för att få dina kunder sluta gäspa och börja hoppa av glädje. Parkera ditt ego, glöm dina produkter och planer och visa att du vet hur det är att sitta där bakom skrivbordet, lyssna och ställa in ditt fokus på en enda sak: hur kan du hjälpa din kund bli ännu mer framgångsrik?

Hur du som säljare kan jobba systematiskt med att få dina kunder engagerade kan du läsa mer om i min bok Slutsålt – konsten att hjälpa kunder att köpa.

Lycka till!

Mats Fogelqvist
Talare

En vinstmaskin med en fascinerande personlig...

Publicerad 2017-09-19, 09:49

– Ni behöver inte bekymra er! Lämna honom här, åk hem till era andra barn, så ser vi till att någon tar hand om honom. Det finns institutioner som tar hand om barn som han.

Orden var till tröst från de läkare som just hade konstaterat att den tre månader gamla bebisen Jonas var förlamad från midjan och troligen ”bara skulle ligga i en säng i hela sitt liv”. Bebisen ifråga var Jonas Jacobsson, nu en av världens främste paralympier genom tiderna, med sina 17 paralympiska guld och 19 VM-guld.

Vi på Sveriges Talare vill lyfta fram Jonas som en av våra inspirerande och tankeväckande föreläsare. Jonas talar om frågor och erfarenhet som påverkar var och en. Hans ord och berättelse dröjer sig kvar och sår frön, så att vi själva börjar fråga oss vilka stordåd som vi kanske var och en har inuti oss.

När Jonas föreläser fokuserar han gärna på sin över 35 år långa idrottskarriär och vad som krävs inte bara för att bli bäst, utan också för att förbli bäst, men tillsammans med sin fru och partner Aja Lind ger han föreläsningen Våga satsa. Andemeningen i Våga satsa är att alla ibland behöver fråga sig var ens motstånd och hinder egentligen sitter. Är det i ett par ben som inte fungerar, eller kanske snarare i rädslor och tankar? Med humor och värme talar Jonas och Aja om sådant som inspirerar, skakar om och som ger oss nya perspektiv och ny energi för att hantera de eventuella utmaningar som vi står inför. Eller som hjälper oss att se annorlunda på oss själva och på människor omkring oss.

Jonas föräldrar lydde inte läkarnas råd. De fattade det svåra, men för dem självklara, beslutet om att Jonas skulle följa med hem och uppfostras på samma sätt som de äldre bröderna. Att han inte kunde gå var en praktisk detalj som kunde lösas. Och sen gick det som det gick.

På tal om hur man ser på motstånd och hinder i livet…

Jonas Jacobsson
Talare

Det farligaste ansiktsuttrycket att passa sig...

Publicerad 2017-09-18, 17:07

När det handlar om att hitta sanningen är ansiktet en stor give away.

Det finns många olika tecken på bedrägeri som du kan leta efter och som vi kan använda oss av om vi misstänker att någon är oärlig mot oss. Kroppsspråket, orden vi använder och ansiktsuttrycken är vad en tränad sanningsletare tittar på för att upptäcka bedrägeri. I detta inlägg ska vi koncentrera oss först och främst på ansiktet och höja ögonbrynen för ett speciellt uttryck som borde slå på alla dina varningslampor.

Människor kan göra 10 000 unika ansiktsuttryck. Det är ett gigantiskt antal kombinationer med tanke på att vi bara har 43 muskler i vårt ansikte. Men innan du trillar av stolen som du sitter på så kan jag lugna dig med att du inte behöver känna igen alla 10 000 för att bli en duktig sanningsletare.

Tack vare forskning av Paul Ekman vet vi nu idag att de ansiktsuttryck som är värda att känna till kan grupperas i sju grundläggande känslor: Rädsla, glädje, sorg, ilska, förakt, avsky och förvåning. När du letar efter ett äkta ansiktsuttryck för dessa grundläggande känslor så är de nästan alltid symmetriska. Vi avslöjar vanligtvis sanna känslor jämnt på båda sidor av ansiktet och ett ansikte ser mest naturliga ut när det balanseras. Sex av de sju ovannämnda känslorna visas med symmetriska uttryck i ansiktet så om en kollega visar tecken på överraskning på bara ena sidan av ansiktet, är chansen stor att hen redan visste vad du just berättade. Vi har mikrouttryck för dessa sju känslor som inte varar längre än 25 hundradelar, dvs att dessa tecken på känslor svischar förbi lika snabbt som en fredagslöning innan vi medvetet uppfattat dem. Dessa mikrouttryck är märkbara för det tränade ögat och kan avslöja dolda känslor och avsikter. Om du lär dig dessa mikrouttryck så kommer du även att bli en fena på att läsa uttrycken när de väl stannar kvar längre. Här är några tecken på vad du ska leta efter.

Det är de ofrivilliga rörelserna runt ögonen som skiljer ett äkta leende från en falskt. Äkta uppriktiga leenden omfattar två huvuddelar: uppåtvända hörn av munnen och kisande ögon och rynkor i ytterdelen av ögonlocken. Människor kan medvetet och ganska enkelt manipulera musklerna runt munnen för att bilda likheten med ett leende, men det är nästan omöjligt att förfalska naturliga muskelrörelser runt ögonen. Så om din partners leende inte aktiverar ögonen så kan det vara en bra idé att fråga om allting står rätt till. Ett leende är oftast det vanligaste sättet att dölja känslor på. Medan ett uppriktigt leende kan tydas runt ögonen så visas riktig sorg med hakan. Endast 1 av 10 personer kan dra ner mungiporna utan att också aktivera muskeln runt hakan. Denna extra hakrörelse är också tecken på att personen uppvisar en falsk känsla av sorg.  

Kvalificerade lögnare vet hur man håller ett pokeransikte tack vare massor av övning, och goda lögnare kan ge övertygande falska uttryck av rädsla, ilska, sorg eller det uttryck som situationen kräver. Men även de bästa lögnare är inte perfekta, rädslan att bli avslöjad kan skina igenom. De visar kanske en snabb flash av förakt eller de kan till och med visa en hint av förtjusning över att komma undan med sitt bedrägeri. Tränade lögnletare som är utbildade kan upptäcka dessa ”läckor” upp till 90 procent av gångerna, resten av oss har bara rätt 54 procent av gångerna. Ungefär lika stor chans som slumpen.

Detta leder oss till nu vilket av dessa uttryck som är det farligaste.  Det är det enda asymmetriska uttrycket för våra sju grundläggande känslor nämligen förakt. 

Förakt är förknippat med moralisk överlägsenhet och det är väldigt svårt att återhämta sig från. Du har blivit avfärdad när du ser detta uttryck. Kika på den lägre delen av ansiktet för det är där vi visar uttrycket som består av att höja ena sidan av munnen medan den andra bildar ett halvleende. När du upptäcker detta uttryck är det dags att fundera en sväng till om detta är en person som du vill göra affärer med eller för den delen ha någon personlig relation med.

Vetenskapen vet en hel del idag om hur människor generellt beter sig när man ljuger.  T ex så ändrar en lögnare sin blinkhastighet, tonen på sin röst, använder ett mer formellt språk, pekar med fötterna mot utgången. En lögnare tittar även på dig lite extra mycket i ögonen, ja precis tvärtemot vad myten säger. De flesta tror att man gör ett ärligt intryck när man ser någon i ögonen men det har visat sig att lögnare tittar extra mycket bara för att väga upp myten. En lögnare upprepar även en fråga i dess fulla längd för att köpa sig tid att förbereda ett svar.

Men alla dessa tecken på bedrägeri är just tecken och inte bevis. Alla människor uppvisar ibland tecken på bedrägeri fast de pratar sanning. Vi är helt enkelt människor. Men det är när du ser kluster av uttryck som du ska vara extra vaksam och börja ställa lite fler frågor för att upptäcka sanningen.

I nästa inlägg ska vi gå igenom kroppsspråket för att lära oss upptäcka fler tecken på bedrägeri. Tills dess ta och träna lite extra på att vara uppmärksam på ansiktsuttrycken du möter i din vardag. Ett bra träningstips kan vara att du väljer ett uttryck för en dag och lär dig känna igen det uttrycket. Ropa inte ut HA! Du är egentligen ledsen fast du ler, jag vet för jag har läst Claes blogg. Men ställ gärna frågan om hur hen mår och om hen behöver prata ut. För i slutändan är det detta som allting handlar om. Att kunna se att någon behöver din hjälp fast de inte frågar efter den. Det är kanske det som kommer bli avgörande för just den personen och er relation.

För er som inte kan vänta och vill veta mer om att upptäcka bedrägeri kolla in Pamela Meyer på Youtube och hennes berömda TED talks och även Paul Ekmans forskning som är mannen som TV serien Lie to me bygger på. Ta nu era nyförvärvade kunskaper för att sprida gott runt om i världen så hörs vi snart igen.

Claes Danell
Talare

Vilan – en outnyttjad sysselsättning

Publicerad 2017-09-13, 00:00

När vilade du senast? Jag menar inte när du sov senast, utan när du gick och la dig på sängen bara för att det var skönt, kände dig alldeles onyttig och flöt bort i en skön halvslummer, till hälften sömn, till hälften vakenhet? När tillät du dig att lyssna till kroppens signaler? Tillät dig att bara vara.

När jag var barn vilade de vuxna. Varje söndag efter lunch gick mina föräldrar och la sig och vilade. Även vi barn skulle vila; åtminstone skulle vi vara tysta och lugna. Så där en timme, eller så. 

Vila står i motsats till aktivitet, på samma sätt som ljus till mörker och dag till natt. Båda är en förutsättning för varandra. Våra liv rymmer aktiviteter, från morgon till kväll. Till och med våra barn är så uppbokade i sina kalendrar att forskarna har upptäckt att stressen smugit sig in i deras liv på ett ytterst negativt, och i längden, skadligt sätt.. 

Människor har i alla tider haft en vilodag i veckan, för att få balans i livet. Men inte nu längre. Livet pågår som vanlig på söndagarna; affärerna är öppna, vi handlar, tvättar, shoppar. Men vi behöver inte stödja en sådan utveckling. Tänk igenom vad som gynnar dig och vad som slukar din energi. Säg ja till vila och återhämtning, vilket indirekt betyder att du säger ja till dig själv. Det är sånt som får självkänslan att växa. Återerövra söndagen och göra den till din dag och den vilodag den är avsedd att vara! 

Min meditationslärare Ulla Sjögren brukar alltid säga: ”Du måste ingenting. Du bestämmer själv”. Kanske värt att fundera på, eller hur?

På min föreläsning om de tre M:n talar jag om mat, motion och mentalt förhållningssätt. Efter att som journalist specialiserat mig på hälsa har jag sedan 70-talet följt utvecklingen inom dessa områden. Jag har föreläst och skrivit böcker. De senaste åren har särskilt intresset för mindfulness blivit stort, vilket jag tolkar som ett symtom på en längtan. En längtan efter ökat lugn, fokus och balans.

På min föreläsning talar jag om både kropp och själ, för allt hänger ju ihop. Men det är lätt att vi glömmer bort att vila beroende på alla aktiviteter som trängs i våra kalendrar. Värt att fundera på och kanske dags att omprioritera, eller hur!?

Marianne Wilöf
Talare

Checklista för att höja priserna

Publicerad 2017-09-12, 00:00

Vill du höja dina priser?

Detta är en fråga jag ofta ställer till personer jag träffar, både privat och i jobbet. Svaret är alltid JA!

När jag säger vad jag gör, dvs föreläser och håller kurser i sälj, argumentation och förhandling, så vaknar blicken i ögonen på folk när jag fortsätter och berättar om hur man kan tjäna mer pengar genom att höja sina priser.

Många utbrister spontant: Det där behöver jag!

Och fortsätter med att inlevelsefull berätta hur de tänker kring sin prissättning, vad det är som är svårt eller varför det rent av inte går!

Kanske går du i samma tankebanor?

Här kommer en kort checklista, som kanske kan hjälpa dig att gå från tanke till handling.

o Mål är som vanligt allt. So sorry to say. Det finns inga korta quick fix. Så skriv ned ett tydligt ekonomiskt mål, ett nyckeltal t ex, omsättning, vinst, marginal, provision etc.

o Ta sen fram Porterssäck! Det är en prismodell framtagen av den amerikanske ekonomgurun Michael Porter, professor vid Harvad Business School. Porter säck går ut på att antingen så säljer du många enheter till ett lägre pris och då ligger du på ena sidan av säckens vägg eller så bestämmer du dig för att sälja få enheter till ett högre pris, då ligger du på den andra väggen på säcken. Du måste bestäm vilken sida som du vill ligga på och aldrig, aldrig fastna mitt i säcken, dvs du gör varken det ena eller det andra.

o Lista dina tjänster utifrån Före, Under, Efter. Fundera framför allt på vad du kan göra för din kund före och efter själva huvudleveransen. Och hur du kan ta betalt för det.

o Gör en prislista. Självklart för vissa, men trots detta så är min erfarenhet att många framförallt av dem som säljer tjänster ibland är som en vindflöjel när de börjar prata pengar. Man följer hellre kundens plånbok, än sin egen.

o Ovan har med självkänslan att göra. Tänk: Jag ska tjäna minst lika mycket som min kund!

o Paketera ihop dina tjänster och gör olika erbjudanden. Följ säsongen, antingen så rear du, erbjuder sista minuten bokningar etc under lågsäsong eller så gör du erbjudanden under högsäsong. Helst både och.

o Bygg din kunddatabas och bjud på din kunskap. På så sätt blir du en auktoritet på ditt område och kan genom det höja priserna

o Kom ihåg att ta betalt i stora tjok, undvik i möjligaste mån t ex timdebitering.

o Se över din affärsmodell.

o Vilken betalningsmodell föredrar du och vilken tror du kommer att vara gångbar i framtiden?

o Vad är din styrka och vad är det som gör att kunden väljer dig?

o Hur märker kunden detta och hur kan du räkna hem det för kunden? Dvs sätt pengar på kundnyttan, det är den du kan ta betalt för.

o Sälj in din kundnytta tidigt i dina kundmöten, sätt pengar på den. När kunden förstår vad de tjänar, då först är de beredda att betala.

o Överväg alltid att ta en förhandling. Du behöver inte alltid göra det, då blir du en jobbig typ. Men ett faktum är att vi förhandlar alldeles för lite och det är ofta det som skiljer de framgångsrika mot de medelmåttiga.

o När du gör prishöjningar, gör det när alla andra gör det tex i början av året. Det är vi kunder vana med från andra branscher

o Och sist men inte minst: Glöm inte att ta betalt för det självklara som t ex milersättning, kursmaterial eller vad det nu kan vara i din bransch.

En bild på mig från en föreläsning när jag står vid mitt favoritredskap, blädderblock på ben, och just ritat upp min favoritmodell Porters säck!

Lycka till med att höja dina priser!

För mer och tydligare instruktion, läs Karins bok ”jacka upp priset” eller boka in Karin

Vardagsretorik – så blir du lättlyssnad och...

Publicerad 2017-09-11, 00:00

Min absoluta övertygelse är att retorik är något alla har glädje av att kunna mer om – oavsett vilket jobb du har eller om du studerar.

Jag vet inte vad du tänker, när du hör ordet retorik – en del av er kanske spontant blir intresserade och tycker ämnet är spännande, medan några kanske drar åt sig öronen och tänker att retorik är ingenting jag har nytta av. Retorik kanske låter krångligt – men det behöver det inte alls vara!

Inledningens betydelse
Under den senaste tiden har jag coachat två personer som stod inför uppgiften att tala för publik. I det ena fallet gällde det ett öppningstal på ett konvent. Mitt bästa tips till den chefen var att tänka om, när det gällde inledningen. Så i stället för en bild på företagets huvudkontor som öppningsbild, gav jag honom rådet att börja med ett citat från en nöjd kund! Sedan var det lätt för honom att utstråla glädje och entusiasm över att få vara chef på ett företag med så nöjda kunder! Viktigt att få till bra energi i starten!

Den andra personen var en student som skulle hålla tal om bokens betydelse samt ge sin syn på och argument för om pappersboken har överlevnadspotential eller inte. Mitt råd till henne var att låta lyssnarna följa med på bokens betydelse i hennes liv; allt från barnböcker till dagens ljudböcker. Detta ledde till att två av hennes käraste böcker från barndomen fick följa med som en del av hennes inledning, när hon skulle hålla talet. Hennes slutsats var att det viktigaste är att ta in andras perspektiv på världen och låta sig utvecklas och beröras av andra människors tankar, berättelser och erfarenheter. I vilket format det sker – det är mindre viktigt.

Det är ingen slump att jag nämner dessa båda personers inledningar. Inledningens betydelse kan inte överskattas! Lär dig den utantill! Då kan du se ut över dem du ska tala till och etablera kontakt! Det är här du sätter tonen och har chans att fånga lyssnarna. Ansträng dig för att hitta det som väcker intresse! I dessa båda personers fall – ett citat och barnböcker!

Men det finns också andra bra tips, som du lätt kan ta till dig, nästa gång du ska framföra något inför en större eller mindre grupp! Här kommer tre vardagstips! Vardagsretorik som fungerar!

Tips 1: Kläderna
Du kanske tycker att det verkar lite ”old school” att prata om kläderna, men ditt val av kläder blir en del av budskapet som du vill förmedla. Är det viktigaste att smälta in i gruppen för att få budskapet att gå fram, så sträva ditåt, utan att fördenskull överge din stil. Vinner ditt budskap på att du, i ett visst sammanhang, ger ett stabilt och mer formellt intryck, välj kläder som gör att du utstrålar tyngd och kompetens. Lika fel som det kan vara att ALLTID ha kavaj, kjol eller klänning – lika fel kan det vara att ALLTID köra på tröja, t-shirt och jeans! Stanna upp och tänk till! Känner du dig osäker på målgruppen, kör en kombination, typ kavaj och jeans.  Att vara ”underklädd”, jämfört med den grupp som ska lyssna, kommer att ge dig en onödig uppförsbacke i början. Att vara klädd precis som man vill, oavsett vad andra har på sig, är sådant som t. ex. Bill Gates kan unna sig – megakändisar som vi VET är superkompetenta!

Tips 2: Hållning och gester
Det vanligaste när man ska hålla tal eller presentera något, är att innehållet är det som är mest förberett. Du vet oftast VAD du ska säga – men har inte tänkt så mycket på HUR. Det första intrycket du ger när du ställer dig upp, kommer att påverka hur dina lyssnare tar emot budskapet. Ser du osäker ut, är risken stor att den känslan kommer att ge dina åhörare ett intryck av att du känner dig osäker på ditt budskap. Detta är förmodligen helt fel och därför måste du i inledningen visa dig säkrare än du känner dig! Sträck på ditt mellangärde, titta rakt fram med stadig blick, ha händerna långt från ansiktet och rör dig säkert! Det som inledningsvis är lite ”fusk”, kommer att förbytas till äkta säkerhet, när dina lyssnare ger dig kvitto på att de är beredda att lyssna.

Tips 3: Pausen
Förbered pauser! Titta igenom det du ska säga och fundera på vad som är det riktigt viktiga. När du levererar en sådan nyckelmening – sänk tempot, gör en paus och titta ut över dina lyssnare. Våga låta det du just sagt sjunka in. Detta är ett bra och effektivt sätt att ge dina ord tyngd. Går med fördel också att använda på t. ex. ett styrelsemöte, när du gör ett inlägg som du vill ska påverka de fortsatta samtalen.

Bli en vardagsretoriker! Vänta inte tills du ska hålla det stora bröllopstalet – använd dessa tips redan imorgon! Lycka till!

Christina Hellström
Retorikexpert, ledartränare och författare. Driver mentorprogram för chefer och ledare.
www.chpersonalutveckling.se

Foto: Elin Nerpin

Du som är så glad, hur kan du må dåligt?

Publicerad 2017-09-07, 00:00

Erfarenhet! Vad är det för dig? Vad har du lärt dig under alla år som du har jobbat? Eller av att vara förälder?

Visst kan man ha många olika erfarenheter. Men jag har inte bara en utan tre – tre erfarenheter som inte alla har. För det första har jag blivit utsatt för grov mobbning, där jag blev misshandlad så svårt att jag idag har en kronisk ryggskada.

Jag har också erfarenhet av hur det är att vara mamma till ett barn som inte mår bra efter att också ha blivit mobbad. Det värsta är inte att själv bli utsatt, utan när ens barn ska gå till skolan med tårar i ögonen och verkligen inte vill.

Jag är krigar-mamman som suttit på möten i skolan och sedan kommit hem och sagt att nu ska det bli bra för jag har pratat med lärarna. Men efter en vecka har det varit i gång igen. Jag har krigat så hårt att jag till slut inte visste hur jag skulle bära mig åt, men jag fortsatte. 

Den tredje erfarenheten jag har från detta är att jag har blivit starkare och bättre på att ta hand om mig själv under de år som jag har föreläst om mitt liv och om hur det är att ha ångest. Men det tog tid innan jag vågade visa mitt rätta jag.

Jag bet jag ihop så mycket att jag började slipa ner mina kindtänder. Jag bar en mask som visade en glad, positiv och social person, men inom mig var allt annorlunda, och jag vågade inte visa vem jag var. Till slut fick jag panikångest.

Då hade jag gått alldeles för länge utan att stanna upp och fundera över hur jag mådde. Då hade jag fått höra många gånger att du som är så glad, hur kan du ha ångest?

Under mina föreläsningar får åhörarna veta mer om

  • mina erfarenheter och min vardag,
  • hur jag använder mig av mina erfarenheter i dag,
  • hur jag arbetar med min ångest och tar mig igenom vardagen.

Åhörarna får även:

  • Tips och råd om hur man kan ge sitt barn/sig själv bättre självförtroende.
  • Djupare kunskap om psykisk ohälsa och om mobbningens konsekvenser.

Genom att ge stöd till barn och ungdomar kan vi förebygga psykisk ohälsa och mobbning. Man måste skärskåda sig själv som vuxen och fråga: Hur är jag som förebild? För det är precis vad det handlar om. Vi är våra barns förebilder.

Lyssna på ditt barn! Låt dem ge utlopp för sina känslor! Ägna tid åt barnen och tala om vad som är rätt och fel! Prata om värdet av empati, respekt och acceptans av andra människor!

Lisa Bengtsson
Talare

Konsten att bromsa en upprörd hjärna när det...

Publicerad 2017-09-06, 00:00

”Varför vänder han inte tröjan ut och in innan han lägger den i tvättkorgen? Det har vi ju kommit överens om så himla många gånger!”

Ovanstående tanke dyker upp när jag sorterar tvätt. Min man har svårt att komma ihåg att vända sina nyköpta T-shirts ut och in trots att han själv sagt att han vill göra det för att de håller sig fräscha längre.

Jag har nu några olika alternativ:

1.      Gå till honom, gärna med bestämda steg, och lite lagom beskt fråga varför han ”hela tiden” glömmer...

2.      Vända tröjorna själv och bita ihop kring att han ”aldrig” kommer ihåg vad han lovat (vilket naturligtvis inte är sant).

3.      Känna och erkänna min irritation, stanna upp och ge plats för tanken att jag kan vända hans tröjor, han gör så väldigt mycket för mig. När jag lugnt satt igång maskinen går jag till maken och säger, med glimten i ögat: ”Har jag berättat för dig någon gång att dina tröjor håller sig fräscha längre om du vänder ut och in på dem?” Tillsammans kan vi skratta åt det.

Jag har lärt mig att allt oftare använda alternativ 3. Det besparar mig ilska, energi och sura miner i relationer. Det ger mig en känsla av tillfredsställelse och mycket bättre resonemang kring mina önskemål än tidigare. Jag upplever också att jag slipper tjata vilket jag har ägnat mig mycket åt tidigare och avskyr.

Det kallas impulskontroll eller kognitiv känslobroms. Den fungerar så här: man stannar upp och tillåter sig att känna känslan, erkänner och sätter ord på den även om man inte är så stolt över den, ger den en chans att ”rinna bort” och sedan – om det känns viktigt – agerar utifrån ett lugnare kognitivt känslotillstånd.

Vid hjärnscanning kan forskare se hur aktiviteten i vår ”reptilhjärna” minskar när vi aktiverar vår kognitiva känslobroms.

Men det är inte helt lätt! Mindfulnessövningar har gjort detta möjligt för mig. Tack vare dem har jag fått insikt om vad som händer och tid att kontrollera impulsen. Hjärnan reagerar på bråkdelar av sekunder så det gäller att ha stor uppmärksamhet och närvaro för att klara av det. I alla fall om man är en impulsiv person som jag.

Att ha insikt om hjärnans sociala kopplingar och träna förmågan att bromsa reaktioner som inte gagnar oss ger i allra högsta grad stor vinst i många relationer och i den sociala arbetsmiljön. När jag föreläser om vår sociala hjärna och hjärnbromsen får deltagarna förståelse för hur de kan påverka sin egen och andra hjärnor så att risken för konflikter minskar och det goda samarbetet ökar. Allt för att ge större utrymme för både fina prestationer och härligt välmående.

Några tips på åtgärder i vardagen för en socialt hållbar arbetsmiljö:

  •       Var inkluderande, hjärnan reagerar starkt på utanförskap!
  •       Var generös med beröm, både till dig själv och andra.
  •       Träna din impulskontroll! Lär dig till exempel att stanna upp då du fått ett mejl som gör dig upprörd, ta några djupa andetag, skriv ett svar och vänta några timmar eller tills nästa dag innan du läser igenom, redigerar och skickar.
  •       Kom ihåg att återhämtning är A och O för starka, smarta hjärnor.

Anneli Godman
Föreläsare, coach och skribent inom Mental Ergonomi, verkarför att skapa utrymme för både prestation och välmående. Utan den negativa stressen!

Foto: Santeri Viinamäki

Att vara mentalt närvarande under mötet

Publicerad 2017-09-04, 09:15

Har du någon gång suttit på en middag med din respektive och märkt att hon eller han inte är riktigt mentalt närvarande? Det är något vi märker och snappar upp direkt och gissa vad? Det gör dina kunder eller kontaktpersoner också!

Jag vet precis hur det kan vara: Du har en stressig vardag, med kanske fem till tio möten på en dag. Så drar det ena mötet ut på tiden, eller så blev det trafikkaos och du sladdar in på nästa möte med andan i halsgropen.

Visst, du är fysiskt närvarande på mötet, men är du mentalt närvarande?  Du kanske fortfarande i tanken är kvar på förra mötet och oroar dig över något där, då uppstår stress.

Eller så sitter du redan och oroar dig för nästa möte och hur du ska hinna dit. Då uppstår också stress. Om du bara är närvarande och fokuserad på nuet, så är min upplevelse att vi oftast mår ganska bra. Har du inget viktigare att göra än att vara på mötet du är på, så varför inte vara där till hundra procent, dvs även mentalt närvarande.

Dina kunder eller kontaktpersoner du har möte med förtjänar din hundraprocentiga närvaro. De har ju prioriterat att lägga en del av sin dyrbara tid på att sitta där med dig. Ändå kan jag ibland se hur många säljare, fastighetsmäklare, försäkringsrådgivare, personliga bankmän m fl sitter och svarar på mejl, smsar eller t o m kikar in på Facebook mitt under viktiga möten. Hur närvarande är man då?

Någon sa att det gjorts en studie som visade att om man sitter och smsar eller mejlar under ett möte, så har man samma koncentrationsnivå som en person som just rökt hasch! (Fråga mig inte hur den studien gick till.)

En av de viktigaste nycklarna till mental närvaro är mental förberedelse, att mötet börjar innan själva mötet, nämligen uppe i huvudet. Att du kommer mentalt förberedd och jobbar med någon form av mental visualisering och mental träning. Jag brukar när jag coachar fastighetsmäklare ge följande råd: Innan du knackar på kundens dörr, var någonstans för dig själv en stund. Slut ögonen och spela upp mötet du ska på som en film för ditt inre.

Se så tydligt du kan med ljud, färger, och detaljer hur mötet kommer gå. Se hur ni direkt skapar en god kontakt och bygger en god relation. Visualisera hur du levererar en fantastisk presentation och ser kunden nicka gillande, samt hur ni till slut skakar hand och du kommer ut från intagsmötet med ett påskrivet förmedlingsuppdrag.

Det intressanta med visualisering och mental träning är att detta inom elitidrotten mer eller mindre är en självklarhet. Det är bevisat att de idrottsmänniskor som mentalt tränar sig inför ett lopp, åk, match eller hopp, får bättre resultat än de som inte gör det. Svenska skidstjärnan ”Pillan” sa det så bra: Innan ett åk så visualiserar jag 1000 tals gånger, och när jag väl åker så har jag ju redan gjort det 1000 gånger!

Så om detta med mental träning och visualisering bevisligen funkar så bra inom idrottsvärlden, varför använder vi oss inte mer av detta fantastiska verktyg i vardagen och i våra arbeten? Vi sitter alla med en oändlig potential och styrka inombords. Jag vill påstå att du som läser detta är så mycket starkare än du har en aning om.

Jag påstår detta då jag själv efter bästa förmåga försöker leva som jag lär. Jag kom själv i kontakt med mental träning efter en kurs med legenden Lars-Eric Uneståhl och hans fantastiska fru Elene Uneståhl.

Jag började regelbundet lyssna på olika mentala träningar och fann att det fanns en massa olika program som var bra på olika sätt. Till slut tog jag godbitarna av alla olika program jag lyssnat på och spelade sedan in en egen mental träning, mest för min egen skull. Denna lyssnade jag på innan varje föreläsning jag skulle hålla, samt inför utmaningar jag stod inför.

Ett av mina elddop kom när jag för ett antal år sedan var förlovad med en kvinna. Det var dock en riktigt negativ relation, och jag minns som igår natten då vår förlovning tog slut. Vi grälade hela natten. Det var gråt, skrik och mycket upprörda känslor.

När morgonen kom hade jag fått sova cirka en timme. Till saken hörde att jag samma morgon skulle kliva upp klockan åtta för att köra till Borlänge och föreläsa för 300 personer samma dag. Jag har aldrig någonsin velat sjukskriva mig så mycket som när väckarklockan ringde den morgonen. Jag var emotionellt urlakad och fullkomligt tömd på energi. Jag mådde så dåligt.

Hur ska jag kunna ge av mig själv denna dag? I spegeln såg jag en människa som mer liknade en zombie än den glada positiva person jag normalt brukar vara.  Men jag kan ju inte ställa in. Det kommer ju sitta 300 människor där som väntar på mig. Så jag tog en gigantisk kopp kaffe, tog på mig kostymen och satte mig i bilen.

Under den två timmar och femton minuter långa bilresan till Borlänge satt jag och visualiserade föreläsningen. Jag såg hur jag stod där på scenen, stark, positiv och med en bländande utstrålning. Jag såg mig göra en fantastisk föreläsning. Jag såg också publiken stråla och le, såg hur de skrattade åt mina skämt. Sen rabblade jag med inlevelse högt i bilen alla de positiva mantran jag lärt från mitt mentala träningsprogram.

När jag sedan kom fram, så gjorde jag min bästa föreläsning någonsin! Efteråt bröt jag ihop och all sorg och smärta kom som ett bombnedslag, men min mentala träning och visualisering instruerade mitt undermedvetna att leverera en fantastisk föreläsning, och det undermedvetna gjorde som det blev tillsagt och svarade: Ok!

Det finns som sagt många olika mentala träningsprogram jag kan tipsa om, gjorda av mina svenska och utländska föreläsarkollegor. Mejla mig gärna, så ska jag ge dig tips. Om du vill ta del av mitt program som jag skrev om, så finns det att ladda ner på min hemsida: www.ericthyrell.se

Jag hoppas du fått ut någonting av denna lilla krönika och hoppas vi ses på någon av mina föreläsningar någonstans där ute.

Eric Thyrell
Föreläsare och inspiratör

www.ericthyrell.se

Fotograf: Andrew Stern 2007

https://www.youtube.com/watch?v=c6yeCfJkV1c

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

Om Sveriges Talare talarförmedling OM SVERIGES TALARE

Hitta till Sveriges Talare HITTA HIT

Sveriges Talares bloggarkiv BLOGG

Sveriges Talares nyhetsbrev Nyhetsbrev

Sveriges Talares Integritetspolicy Integritetspolicy

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Telefon: 0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Samarbetspartners

Roos & Tegnér 7A Hotell Cool Company Skandinavien AB

© 2008–2018 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap