Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sveriges Talare

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Ett mänskligare varumärke ger mer värde

Publicerad 2018-02-02, 00:00

Har du tagit del av Gallup-undersökningen som säger att endast 16 procent av oss svenskar känner sig engagerade på jobbet? Engagemang ger arbetsglädje. Och arbetsglädje innebär att vi som ledare och medarbetare kan vara strålande marknadsföringskanaler och ambassadörer för organisationens varumärke. Vi är värda att nå en mycket högre upplevd engagemangsnivå – för organisationens skull, men också för vårt eget och våra kollegors välmående!

För en tid sedan grundade jag EngagemangsmodellenTM tillsammans med Cristina Tscherning. Den beskriver vad som händer när engagemangsnivån skiljer sig mellan parter i en relation, privat eller professionell. När engagemangsnivån är i balans kan energin vara positiv, samarbetet givande och resultaten goda. När nivån är i obalans, finns istället risk att den ena parten tappar energi, ställer ultimatum och slutligen väljer att lämna relationen.

Men en förklaring till den upplevda obalansen kan vara att vi investerar olika typer av valuta i vårt engagemang. Tid, pengar, bekräftelse... Om vi inte förstår motpartens valuta utan istället efterfrågar vår egen, så kan det upplevda engagemanget saknas trots att det egentligen finns där. Vi behöver förstå och erbjuda den valuta som den andra parten uppskattar för att hålla sitt engagemang på en hög nivå. Och vi behöver förmedla vilken valuta vi själva behöver, för att ge motparten en chans att erbjuda den.

I den japanska kulturen Okinawa lever invånarna ovanligt länge. Det sägs att det beror på att de vet sitt Ikigai – det som gör livet värt att leva. I begreppet Ikigai ingår fyra delar: Det du älskar, det du är skicklig på, det du kan få betalt för och det världen behöver. När alla dessa delar samspelar och är uppfyllda, ja då har du uppnått ditt Ikigai.

Låt oss säga att organisation och medarbetare är två parter i engagemangsmodellen. Hur kan vi då använda Ikigai för att höja den ömsesidiga engagemangsnivån? Kan det vara en värdefull och uppskattad mänsklig valuta att utveckla?

I ett varumärke ingår många delar – produkter och tjänster, grafisk profil, uttryck i sociala medier, PR och marknadsföring… Allra viktigast och mest värdefulla är ändå människorna. Ett personligt och engagerat möte – kort eller längre – kan vara många gånger mer värt än en färggrann annons, snyggt stripad bil eller blinkande banner. Och lönen är säkert redan betald! Det finns en dold gruva att ösa ur bland medarbetare i organisationen. Allra bäst blir det förstås när alla delar i varumärket samspelar och utstrålar samma värden.

Har vi råd att stanna på den låga engagemangsnivån – för organisationens och medarbetarnas bästa?

Tre tips för ett mänskligare och starkare varumärke:

1.  Erbjud en valuta som den andra parten efterfrågar för att hjälpa till att höja engagemangsnivån.
2. Uppskatta det mänskliga värdet i varumärket. Det kan vara mycket större än du tror!
3.  Skapa förutsättningar för medarbetare att vara goda varumärkesambassadörer. Här finns en guldgruva att ösa ur.

I kortfilmen ”Den dolda guldgruvan” berättar vi om det mänskliga värdet i varumärket.

Berättare och varumärkesexpert: Anna-Karin Lingham

Illustratör och graphic recorder: Caroline Sellstone

Anna-Karin Lingham
Talare

Om Anna-Karin Lingham, varumärkesexpert och talare

I en tid av hets, yta och kortsiktighet träder Anna-Karin in i ett rum eller på en scen och förmedlar lugn, värme och långsiktighet. Det är svårt att inte bli förtrollad av klokskapen och kompetensen när Anna-Karin berättar om varumärken, ambassadörskap och engagemang och den betydelse det har för organisationens överlevnad och utveckling.

Anna-Karin har lång erfarenhet av varumärkesutveckling för både företag och individer. Hennes bakgrund finns i ledande roller inom bl a Axfood, Hästens Sängar och Apotek Hjärtat.

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

Om Sveriges Talare talarförmedling OM SVERIGES TALARE

Hitta till Sveriges Talare HITTA HIT

Sveriges Talares bloggarkiv BLOGG

Sveriges Talares nyhetsbrev Nyhetsbrev

Sveriges Talares Integritetspolicy Integritetspolicy

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Telefon:  0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Samarbetspartners

Roos & Tegnér 7A Hotell Cool Company Skandinavien AB

© 2008–2018 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap