Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

FRÅN DROGER TILL INNOVATION

Publicerad 2017-04-20, 15:49

När jag fick höra om uppdraget blev jag lite tagen på sängen. Skulle vi åka till världens farligaste stad, knarkkartellernas mecka Medellin i Colombia, med målet att göra staden till Sydamerikas mest innovativa stad? Varför vi? Är det inte livsfarligt att åka dit? Kan jag lära dem något om kreativitet och innovation? De lever ju i en helt annan verklighet. Men vi tackade ja och 2014 blev Medellin utnämnd till världens mest innovativa stad av Wall Street Journal.

Kreativitet och innovation är nyckeln till utveckling och välstånd för iländer respektive uländer idag. Hur komplicerat det än kan vara så kan det också möjliggöras basalt på individ och gruppnivå. Om man vill skapa ett kreativt möte och en inspirationsrik kultur så är min erfarenhet att man behöver ha koll på fyra centrala byggstenar:

1.     SKAPA EN TRYGG OCH HUMORISTISK MENTAL MILJÖ

Det viktigaste är att skapa en trygghet och en känsla av att man bryr sig i en grupp. Det handlar om basala ting som att säga hej, ta reda på allas namn, våga ta lite i varandra, vara nyfiken, vara personlig och kanske göra bort sig lite och utlösa skratt. Alla ting i vardagen som vi är lite rädda för men som egentligen bottnar i personligt ledarskap. I Medellin handlade det om att få folk att våga komma med idéer efter ha levt i Pablo Escobars skräckvälde. På Tetra Pak kanske det handlar om att visa inspiration och framåtanda bland anställda som jobbat med i stort samma sak under lång tid och tappat energin.

2.     SKAPA EN INSPIRERANDE OCH FUNKTIONELL FYSISK MILJÖ

Den fysiska miljön påverkar oss så mycket mer än vi tror. Att vara kreativ i ett traditionellt styrelserum där tre personer kanske fick kicken förra veckan är mycket svårt. Se till att skapa rum som är öppna för sinnet och som bygger på en blandning av funktion och inspiration. I en produktutvecklingsworkshop med ett stort matföretag var vi i tevekocken Jan Boris Möllers kök. När vi skulle ta fram visioner kring framtida programidéer för SVT var vi i Turning Torso. Men ibland räcker det med att möblera om lite i hemmakontoret och visa att man tänkt efter och brytt sig.

3.     HA EN KLAR METODIK KLAR FÖR SIG

Precis som i allt annat arbete så handlar kreativitet om metodik. Nej, säger någon, kreativa genier arbetar i kaos. Struntprat. Fråga Picasso om han jobbade i kaos. Icke. Fråga Einstein om han bara lallade runt på jobbet. Icke. Se till att ha tankar och tekniker kring hur du vill frammana tankar och idéer i dina kreativa kollegors hjärnor och hur du vill att processen framåt ska se ut. Det behöver inte vara rocket science: vad händer om jag vänder upp och ner på frågeställningen och allt som är dåligt blir bra? Vad händer om jag förändrar vissa förutsättningar – allting stort blir smått? Vad händer om jag byter position med min kollega eller kund?

4.     SE TILL ATT HA RÄTT KUNSKAP PÅ PLATS

Alla tror att experter är det viktigaste som finns att rådfråga. Men de är ju oftast experter på vad som varit, inte vad som komma skall, vilket oftast är det kreativitet handlar om. Det gäller att både ha expertis, men också de som är nära problemet (medarbetarna), de som är problemet (kunderna) och så kanske några vildhjärnor som kan tänka fritt – jag kallar dem idéjokrar. I ett jobb för att skapa en ny AXA-fiber hade vi alltifrån gröttanter i skolbespisningen till marknadsföringsproffs, kemister och kocklandslaget som medhjälpare i vår kreativa process. Var kreativ när du tänker efter vems hjärnkraft du behöver.

Baka ihop detta och du kommer klara dig bra. Och må bättre.

Såja, upp på hästen bara och ha kul!

Författare: Jonas Michanek

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

Om Sveriges Talare talarförmedling OM SVERIGES TALARE

Hitta till Sveriges Talare HITTA HIT

Sveriges Talares bloggarkiv BLOGG

Sveriges Talares nyhetsbrev Nyhetsbrev

Sveriges Talares Integritetspolicy Integritetspolicy

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Telefon: 0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Årstaängsvägen 9, 3 Vån
117 43 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Samarbetspartners

www.presentationsteknik.com Roos & Tegnér Cool Company Skandinavien AB

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap