Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sveriges Talare

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Stress och återhämtning

Publicerad 2018-02-09, 00:00

Sjukskrivningarna med diagnos stress ökar. Vad kan vi göra åt det? Kan vi göra något eller är det kört? En av pusselbitarna skulle kunna vara att vi inte prioriterar eller tar den tid vi behöver för återhämtning.

Vad är då återhämtning? Det kan vara allt från att promenera 15 minuter eller mer några gånger i veckan, sitta ner och lyssna på musik, gå till någon form av träning, spela bridge, gå på massage, eller bara vara, det vill säga sitta ner och inte göra något alls.

Jag utmanade mig själv för första gången i mitt liv. Jag var helt ensam på en ö i Stockholms yttersta skärgård i fem dagar hösten 2017. Ingen dator, ingen TV, inga andra personer på ön, men jag hade sällskap av tio hönor och två tuppar. Det var skönt att ”kackla” lite med dem!  Svarade inte i telefon. Skickade ett mess till mina kära morgon och kväll så de visste att jag levde! Bodde i en stuga med el, vatten utomhus i pump och utetoalett.

Nu undrar nog många men vad gör man så många dagar på en ö?  För första gången i mitt liv gjorde jag ingenting på dagarna. Jag satt och filosoferade på en sten vid vattnet, gick promenader, förberedde mat, bar in vatten, gav hönsen mat och släppte in ut och in dem.

Vad hände då med mig? Det infann sig ett lugn som jag aldrig känt i mitt 63-åriga liv. Att bara göra saker som jag vill, ingen som kräver att något ska göras, vare sig det är arbete eller privat. Att bara höra naturens ljud, från havet, suset i skogen och tystnaden. Ingen väckarklocka, vakna av ljuset och somna när tröttheten kom, att läsa och bara vara. Helt underbart.

Lugnet satt i 2–3 månader.  Det här var en total återhämtning efter ett stressigt år och en stor utmaning. Hur kan du utmana dig att hitta återhämtning i ditt liv?

Några enkla tips på återhämtning:

  • Gör något som du inte har gjort förut för att återhämta dig.
  • Ta promenaden som du hela tiden tänker att du ska göra. Det räcker med 15 minuter.
  • Sätt dig ner och bara lyssna på musik du gillar.
  • Börja träna, det som du tänkt dig men ännu inte börjat.
  • Andas!

Helena Magasanik
Talare

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

”icon” VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

”icon” OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

”icon” GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

”icon” OM SVERIGES TALARE

”icon” HITTA HIT

”icon” BLOGG

icon Nyhetsbrev

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Telefon:  0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

”icon”E-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Samarbetspartners

Roos & Tegnér 7A Hotell UKKO.se

© 2008–2018 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap