Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Ta dig igenom nålsögat för effektiv marknadskommunikation

Publicerad 2017-08-21, 13:51

Enligt amerikanska Yankelovich Research ”utsätts” vi i genomsnitt för 3 000 kommersiella budskap. Inte varje år, inte varje månad, utan varje dag. 3 000 budskap.

Det är omöjligt för våra hjärnor att hantera den mängden information. På Harvard University har de studerat hur vi tar till oss budskapen och sett att vi mer eller mindre omedvetet filtrerar bort alla utom i genomsnitt 76 stycken. 76 av 3 000.

De tittade vidare på hur många av de 76 budskapen som gör intryck på oss. Det visade sig vara enbart tolv stycken. Tolv av 3 000. 

Och de såg att om du frågar människor dagen efter hur många budskap de minns är det ovanligt att de kan minnas mer än två. Två av 3 000!

Det är ett otroligt smalt nålsöga att ta sig igenom för din marknadskommunikation.

Ändå ser nästan all reklam och kommunikation likadan ut. Vi säger samma saker och ser ut på samma sätt. Och det är inte konstigt, för det är jobbigt att bryta mot konventioner och traditioner. Det är obekvämt att tänka nytt och annorlunda. Det är alltid lättare att göra samma saker som alla andra. Men vill du få magiska saker att hända med hjälp av reklam och kommunikation måste du våga vara obekväm. Precis som i livet i övrigt. Det är obekvämt att säga upp sig från ett jobb, fråga någon om att gå på dejt eller att fria till någon. Och att göra banbrytande och effektiv marknadskommunikation.

Det är en av de viktigaste insikterna jag har kommit fram till efter 17 år i reklambranschen.

Jag har upplevt det på nära håll i mitt eget arbete, men också när jag studerat forskningsresultat och framgångsrika kampanjer som andra tagit fram. Och tittar vi på historien ser vi att det i alla branscher förr eller senare alltid kommer någon som vågar bryta mönstren och som då lyckas bättre än alla andra. Se på Henry Ford i början av 1900-talet, Volkswagen på 60-talet, Absolut Vodka på 80-talet och Nike, Apple, Google, Spotify, Ikea, Tesla och många fler under de senaste årtiondena. Och det gäller inte bara de mest namnkunniga företagen, det här sker i alla branscher.

Men det är lätt att säga att du ska vara obekväm och göra annorlunda saker. För att lyckas krävs mer. Du måste vara både strategisk och kreativ, du måste se på kommunikationen från olika perspektiv. Först därefter kan du skapa magi.

Hur du kommer dit berättar jag om i mina föreläsningar och i min bok ”Magisk kommunikation. Om obekväma idéer och konsten att skapa effekt” som lanseras i oktober. Det vill säga hur du ska kunna hitta den kommunikation som tar sig igenom nålsögat, och blir ett av de två budskap som människor minns dagen efter.

Här kommer tre användbara tips för dig som vill få magiska saker att hända med din marknadskommunikation:

• Tänk efter, är din kommunikation något som är intressant nog för människor att prata om och dela med sig av? Om det känns pirrigt, obekvämt och får dig att ifrågasätta om du verkligen kan göra det är du på rätt spår.

• Tänk på att det inte räcker med uppmärksamhet. Den är inte värd någonting om du inte samtidigt berättar något om varför människor ska bry sig om din produkt, tjänst eller fråga.

• Tänk inte bara på vad du själv vill få ut av kommunikationen. Lär känna människorna du vill prata med, men inte som konsumenter eller målgrupper utan som människor av kött och blod, med känslor och behov.

Vill du veta mer om hur du skapar magisk kommunikation? Boka in Patrik Lindkvist för en obekväm och inspirerande föreläsning.

Patrik Lindkvist
Föreläsare

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

Om Sveriges Talare talarförmedling OM SVERIGES TALARE

Hitta till Sveriges Talare HITTA HIT

Sveriges Talares bloggarkiv BLOGG

Sveriges Talares nyhetsbrev Nyhetsbrev

Sveriges Talares Integritetspolicy Integritetspolicy

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Telefon: 0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
BOX 1041
101 38 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Samarbetspartners

www.presentationsteknik.com Roos & Tegnér Cool Company Skandinavien AB

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap