Hem / Affärsnytta / Kommunikation och media / Programmering / Gustav Sterbrant
Gustav Sterbrant är en expert inom programmering och datorgrafik, med ett djupt fokus på prestanda och effektivitet. Han har arbetat med ett flertal internationella företag för att utveckla deras teknik, och har hjälpt dussintals spelföretag förbättra prestandan på sina spel.
Hans passion är programmering på låg nivå, det vill säga med ett djupt fokus på prestanda, både på CPU och GPU. När det kommer till grafik har han en lång erfarenhet med grafisk programmering i realtid med DirectX 11, OpenGL och Vulkan, samt deras motsvarande shaderspråk (HLSL och GLSL).
Han har också mycket erfarenhet med profilering och optimering på GPUn, med verktyg som Radeon GPU Profiler och NVIDIA Nsight. Därtill är han även väldigt intresserad och insatt i optimering på CPU genom trådning, cache-vänlig programmering och SIMD. Hans bredd innefattar ett flertal programmeringsspråk, JavaScript, Java, Swift, Python och Rust, men med ett huvudsakligt fokus på expertis i C/C++.
På fritiden jobbar Gustav på en spelmotor med öppen källkod som heter Nebula, samt ett eget programmeringsspråk för grafikkort som han kallar GPULang.
Talaren utgår från | Stockholm |
Typ av föreläsning | Utbildande / Informativ, Inspirerande |
Kön | Man |
Språk | Svenska, Engelska |
Gustav har en högskoleingenjörsexamen i datorspelsutveckling från Luleå Tekniska Högskola i Skellefteå samt en masterexamen i datavetenskap från samma universitet i Luleå. Han började sin karriär som lärare och undervisade i spelmotorer, diskret fysiksimulering, objektorienterad programmering och datorgrafik, samtidigt som han handledde studentprojekt.
Därefter blev han doktorand med forskning inom datorgrafik, men valde att avbryta studierna för att börja arbeta på Avalanche Game Studios i Stockholm. Där bidrog han till titlar som Rage 2, Just Cause 4 och Generation Zero. Efter Avalanche fortsatte han på Ubisoft, där han arbetade med Avatar: Frontiers of Pandora samt ett aldrig släppt spel.
Gustav bytte sedan bransch och jobbade på Klarna med en nyckeltjänst för inkommande betalningar. Han blev senare headhuntad av Sony och flyttade till England för att arbeta med PlayStation 5, där han hjälpte spelföretag med prestandaanalyser och optimeringsråd. Efter Sony arbetade han på PlayCanvas, en JavaScript-baserad spelmotor ägd av Snap Inc. Nu är han verksam på det Stockholmsbaserade spelföretaget TTK Games.
Logga in för att betygsätta och recensera denna talare
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.
Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider
Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
Albrektsvägen 75
603 66 Norrköping
Organisationsnummer 556728-0283