Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Konsten att vara långtidsfrisk

Publicerad 2017-02-24, 11:42

Hur håller man sig själv och sin personal långtidsfrisk?

Sjukskrivningar kostar företagen mycket pengar och orsakar stort personligt lidande. De flesta sjukskrivningarna är i onödan och hade kunnat förebyggas.

Därför har jag, Kerstin Söderberg nu tagit fram verkningsfulla redskap för ett hälsosammare liv. Under mina kurser och föreläsningar får deltagarna stor förståelse för vad stress är och hur det påverkar oss men fokus ligger på enkla användbara övningar som får stressnivån att sjunka och mer långsiktiga strategier som handlar om våra tankar och inställning.

Stress är inte bara något negativt. Utan stress skulle vi inte överleva situationer där vi snabbt behöver agera på något som hotar oss eller som kan vara farligt. Utan stress skulle vi heller inte prestera och utvecklas.

Den stress som skapar ohälsa i dag handlar inte om att fly från vilda djur, för att sedan återhämta sig och låta stressen gå ner. Farorna är inte lika tydliga som tidigare men genererar samma stresspåslag för att kunna fly, slåss eller ”spela död”. Vi behöver hitta nya strategier mot de stressorer vi har i dag.

På kursen eller föreläsningen tar jag upp frågor som
- Vad händer i kroppen vid stress?
- Vad kan långvarig stress leda till? Hur skyddar jag mig?
- Vad är bra återhämtning? Vi klarar en hel del stress om vi bara får rätt återhämtning.
- Self Compassion - medkänsla med dig själv. Hur är ditt "självprat"? Slår du på dig själv och har för höga krav? Om du pratar negativt till dig själv, tex jag är värdelös, jag kommer att misslyckas etc så får du ett stresspåslag.
- Hur använder jag mina 24 h per dygn? Vad är det som stressar mig mest? Kan jag ta bort något eller ändra inställning till det jag måste göra? Det finns ALLTID något jag kan göra för att minska stressen!
- Vilka tankar utlöser stress och vilka känslor hamnar du i då (rädsla, ilska, skuld, skam?). Sätt namn på känslorna. Vad är det värsta som kan hända och hur skulle du hantera det? Är oron befogad?
- Jag tar också upp fakta om stress kopplat till kost, motion, sömn och mental träning med målet att ge åhörarna nya insikter och motivation till att göra förändringar i sina liv för mer harmoni och bättre hälsa.

I kurserna varvas teori med praktiska övningar, diskussioner, avslappningsövningar och enkla övningar i mindfulness, medveten närvaro. Det snabbaste och effektivaste sättet vid stresspåslag är enkla andningsövningar som alla kan lära sig.

Några övningar att börja med redan idag

- Stanna upp några gånger om dagen och följ några andetag genom näsan och ner i magen, sänk axlarna, slappna av.

- Fundera om du kan plocka bort några ord/fraser ur din vokabulär. Tex ”jag är så stressad”, ”det är jobbigt nu”. Behöver du uttrycka det kan du i stället specificera vad du känner tex ”jag är rädd att inte hinna uppgiften”. När du sätter rätt ord på känslan klingar den ofta av. Ord som kaos, katastrof, stress, panik signalerar fara (det är inte en slump att kvällstidningar ofta har de orden på första sidan) - och ger automatiskt stresspåslag. Undvik de orden om det inte är fara för ditt eller någon annans liv.

- Avsluta dagen med att tänka, säga eller skriva ner tre positiva saker som hänt och tre saker du är tacksam över.

Kerstin Söderberg är diplomerad stressterapeut och utbildad i Kognitiv beteendeterapi (KBT steg 1) och Schematerapi steg 1 samt har en mindfulnessinstruktörsutbildning.

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

Om Sveriges Talare talarförmedling OM SVERIGES TALARE

Hitta till Sveriges Talare HITTA HIT

Sveriges Talares bloggarkiv BLOGG

Sveriges Talares nyhetsbrev Nyhetsbrev

Sveriges Talares Integritetspolicy Integritetspolicy

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Telefon: 0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
BOX 1041
101 38 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Samarbetspartners

www.presentationsteknik.com Roos & Tegnér Cool Company Skandinavien AB

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap