Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Krönika: Den ständiga uppkopplingen

Publicerad 2017-01-25, 11:17

Det var en gång, för tusen mentala år sedan, som pappa tog portföljen och gick till kontoret för att arbeta. Det var en sån där, för den tiden, vanlig arbetsdag. Jag föreställer mig grå och fyrkantiga fysiska och mentala miljöer. Det var manligt, hierarkiskt och stelt. Ja, jag tycker mig se att det regnar också… Nej, det är inte så att jag längtar tillbaka till det här tidevarvet, men nog fanns det också fördelar med den gamla sortens arbetsdag. Det var en arbetsdag där man hade fokus på sina arbetsuppgifter, där störningsmomenten var få och brevbäraren bara kom en gång om dagen. När pappa klockan 17 stämplade ut och gick hem, ja då slutade han också för dagen.

Fast forward till 2017. Nya arbetsplatser, nya kollegor, nya färger i tillvaron. Och så en massa nya möjligheter med den nya tekniken. Den kände neurobiologen Adam Gazzaley säger att den ständiga uppkopplingen är den största förändringen i människans miljö någonsin. Det flexibla kontorets intåg i mångas liv har ställt saker och ting på ända- det är på gott och ont. Det innebär mer flexibilitet för den anställde, som i större utsträckning kan bestämma när och var arbetet ska ske. Det har erbjudit nya möjligheter för familjer med små barn att sköta jobb och hem på ett sätt som passar dem. Även arbetsgivare ser sig kunna dra nytta av de nya möjligheterna med ’the anytime, anywhere office’. Men det finns också blindskär. Problem.

I praktiken har det också inneburit att de anställda de facto jobbar mer. De upplever outtalade krav på nåbarhet. Arbetsdagen börjar med färdigställandet av den där presentationen vid frukostbordet och slutar med lite jobbmail i sängen. Anställda som förut aldrig skulle förväntats jobba efter kontorstid tar idag gladeligen med sig jobbet till Thailand (för det har blivit vanligt att tycka att det är värt det p.g.a. skönt att ha koll när man kommer tillbaka!) och julledigheten används till att städa upp i en stökig inkorg.

Ikväll kommer nio av tio chefer att hantera jobbmail. Sju av tio kommer att förbereda och planera sin vecka på söndag. Jobbdagen går åt till så mycket annat att kvällarna blir de tillfällen då man kan tänka, uträtta saker och jobba undan lite. Forskning visar dock att vi de facto blir mer stressade av att göra det än att inte göra det. Hjärnan, precis som resten av kroppen, behöver vila och återhämta sig för att kunna prestera på topp. Att ta ett jobbsamtal under dotterns fotbollsträning eller att svara på mail under middagen är alltså inte någonting som kommer göra dig mer effektiv. Det är bara självbedrägeri. Vi behöver arbeta- och vila- på ett sådant sätt som gör att vi i förlängningen får mer gjort och mår bättre.

Ansvaret för detta har i de allra flesta organisationer hittills lämpats på individen. Men de arbetsgivare som drar nytta av de positiva konsekvenserna av den ständiga uppkopplingen, bör också ta ansvar för den andra sidan genom att hjälpa sina förbi blindskär. Och det finns organisationer som börjar ta tag i just det. Den amerikanska organisationen Empower Public Relations berättar om att de infört en ”Blackberry blackout”, vilket innebär att de anställda ska ha jobbtelefonen och mailen avstängd mellan 18-06 under vardagar och helt under helger. På organisationen hade de märkt att de anställda alltmer sällan kom utvilade och energiska till jobbet. De får stöd av Harvard-professorn Leslie A Perlow som påpekar att den ständiga uppkopplingen underminerar produktiviteten.

IT-företaget ATOS har börjat fasa ut intern mail med ambitionen att helt kunna ta bort det inom kort. VD:n uppskattade att av de genomsnittliga 200 dagliga mailen, var runt 10 procent faktiskt viktiga. Resten var spam, eller kommunikation som borde hanterats via andra kanaler. ”Vi producerar [mail] till den grad att det förgiftar vår arbetsplats, och låter det inkräkta på våra privata liv. Vi på ATOS tar nu tag i det här för att vända trenden.” sa VD:n till Financial Times. Volkswagen upplevde samma problematik och satte stopp i deras servrar, så att inga jobbmail kan skickas via mobiler efter arbetstid.

Kanske har du också läst om den nya lagen i Frankrike, som förbjuder företag att kräva att deras anställda ska ha koll på jobbmailen på kvällen.

Nya tider river barriärer och jag är i alla fall glad att jag kan ta del av alla möjligheter som finns idag. Dock tror jag att det är dags att vi återtar kontrollen över våra arbetsdagar- och vår fritid. Den ständiga uppkopplingen erbjuder tillgänglighet, demokratiseringsmöjligheter, sammanhang, men den utlovade flexibiliteten kan bli fjättrande om vi inte förhåller oss till den andra sidan av myntet. Det innebär att organisationer måste ta ansvar för den förändring i arbetsmiljön som det flexibla kontoret inneburit. I väntan på det är det vi som individer som får öva på att sätta våra egna gränser.

Därför mynnar den här krönikan ut i en uppmaning från en gammaldags man - en sån som en gång faktiskt gått hem från jobbet klockan fem. Ta bort jobbmailen från telefonen. Gör klart för dina kollegor i förväg vilka tider du kommer vara tillgänglig på. Planera din dag och avgränsa arbete och fritid från varann. Lämna telefonen utanför sovrummet – köp en väckarklocka istället. Bättre sömn och samliv utlovas. Ingen av dina kollegor kommer sakna dina mail vid den här tiden.


Micke Darmell Driver företaget gr8 meetings


Aktuell med boken Uppkopplad eller Avkopplad, som nu ges ut utanför Sveriges gränser. Driver företaget gr8 meetings med syfte att bidra till bättre möten i organisationer och mellan människor. Föreläser om den ständiga uppkopplingen, samt om effektiva möten.

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Tack!

Skriven av Åsa den 2017-02-10, 08:58

En sån bra krönika var det länge sen jag läste! Ger oss alla en riktig, viktig tankeställare.


Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

Om Sveriges Talare talarförmedling OM SVERIGES TALARE

Hitta till Sveriges Talare HITTA HIT

Sveriges Talares bloggarkiv BLOGG

Sveriges Talares nyhetsbrev Nyhetsbrev

Sveriges Talares Integritetspolicy Integritetspolicy

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Telefon: 0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
BOX 1041
101 38 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Samarbetspartners

www.presentationsteknik.com Roos & Tegnér Cool Company Skandinavien AB

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap