Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sveriges Talare

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Ditt förhållande till stress avgör hur du mår

Publicerad 2018-03-14, 00:00

Foto: Becky Wetherington

Vårt moderna liv innehåller stress. Så är det bara. Att vara människa har sina utmaningar. Samhället har utvecklats enormt de senaste 100 åren, men vår hjärnas funktion är densamma som när vi levde på savannen för tusentals års sedan.

Hjärnan har en fantastisk biologisk egenskap, som man skulle kunna kalla ”fly eller fäkta”-funktionen. Denna har i det moderna samhället blivit vår största fiende. Hjärnan är konstruerad så att den ska hålla utkik efter saker som kan utgöra hot. Den urgamla funktionen hänger kvar, trots att omgivningen har förändrats.

Amygdala är en struktur i hjärnan, som har till uppgift att hantera yttre hot. Det kan vara allt från en kollegas elaka kommentar till ett högt ljud ute på gatan. Där triggas ditt obehag. Det skapar stress för kroppen. Den sabeltandade tigern har fått mer vardagliga konkurrenter.

Det var tre barn i skogen igår. De drog sina snowracer uppför en backe. Plötsligt ljöd varningssignalen från en närliggande sprängning. Barnen stannade till, tittade förvirrat på varandra, medan jag ropade:

— Snart smäller det!

Jag gick fram till barnen och förklarade vad sprängningssignalen var och att nu kommer signalen ”fara över”. De tog ett andetag. De ansåg att det jag sa var logiskt och gick vidare. En stunds stress, en logisk förklaring och deras oro var borta.

Det var ett konkret exempel på hur man hanterar, förklarar och visar på logik i något som kan uppfattas som fara.

Statistiken talar sitt tydliga språk

Sjukskrivningarna har ökat med 359 procent under åren 2010–2017. Ca 200 personer mister livet varje år till följd av stress. Det är inte underligt. Vi har telefoner som plingar, pluppar och swishar. Notiserna avbryter konstant vårt arbete under dagen. Vi ska vara tillgängliga, bekräftade och synliga.

Stress är varken något bra eller dåligt. Det är hur du förhåller dig till den och hur du väljer att ta hand om dig själv och din kropp som avgör hur du mår. Den moderna människan behöver lära sig att välja det naturliga, dvs. ta pauser och vara i naturen. Vi behöver låta hjärnan vara i ”fligthmode” eller ”stör ej”-läge, för att uttrycka sig modernt.

Det är i det sammanhanget du har lätta och svåra val att göra. Du behöver tillåta dig att bara vara. För att du inte ska ha ett kroniskt stresspåslag behöver du ta pauser och investera i tid för återhämtning.

En väg till förändring

För att arbeta med din stresshantering behöver du välja lätta förändringar, som du fokuserar på de närmaste två månaderna. Börja med de enklaste och implementera dem en i taget. Gör det som känns lättast att genomföra. När du lyckas får du en belöningsdusch i hjärnan och det blir enklare att göra fler förändringar.

Här nedan finner du förslag på VAL som skapar förändring. Vi rekommenderar dig att göra din egna lista.

Lätta val till förändring:

  • Minska bakgrundsljud och störningsmoment på arbetsplatsen. 

  • Undvik att multitaska.
  • Lämna arbetet i tid. 

  • Ha kontakt med människor som är meningsfulla för dig.
  • Hitta en fysisk aktivitet som gör att du kan göra dig av med stress, t ex en promenad utomhus. 

  • Skaffa en hobby.
  • Njut av naturen varje dag.

Svåra val till förändring:

  • Hitta ett meningsfullt yrke. 

  • Var mer i acceptans.
  • Lämna jobbet på jobbet.
  • Gör en vision för framtiden — gärna en visionskarta Dream Lab.
  • Hitta en certifierad coach.

Vill du få kunskaper hur du kan få ett mer hållbart liv och en hälsosam relation till stress?

Från Rött till Grönt — kurs

Lästips:

  • A Hansen. Hjärnstark.
  • K Gospic & S Falk. Neuroledarskap. 

  • Deepak chopra & Rudolph E Tanzi.
 Super genes.

Jessica Glenmark
Talare

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

”icon” VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

”icon” OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

”icon” GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

”icon” OM SVERIGES TALARE

”icon” HITTA HIT

”icon” BLOGG

icon Nyhetsbrev

icon Integritetspolicy

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Telefon:  0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

”icon”E-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Samarbetspartners

Roos & Tegnér 7A Hotell UKKO.se

© 2008–2018 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap