Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Fem steg till framgång genom förnyelse.

Publicerad 2017-09-22, 09:21

De allra flesta företag och organisationer startar med en idé eller en tanke om att lösa ett problem, eller göra någonting på ett annorlunda sätt än hur det görs idag. För några handlar det om mer, man anser sig ha en mening, man kan sitt ”varför”.

Allt eftersom tiden går och företaget växer, börjar man strömlinjeforma och försöker bli så bra man kan på att leverera just den produkten eller tjänsten man säljer. Till slut går det så långt så att hela företaget är en enda stor leveransorganisation, en enda stor lång leveranspipa. Man har blivit ett med sin produkt eller sin tjänst.

Så långt allt väl så länge kunderna köper, men allt eftersom världen förändras, så förändras kundbehoven och marknaden också, vilket gör att även utbudet måste förnyas och förändras.

Om nu då hela organisationen går ut på att leverera det man säljer idag, så finns det inte så mycket utrymme kvar för alla nya idéer om vad man kan sälja imorgon, det finns inga nya kaniner att dra ur den magiska innovationshatten. Ofta föreslås bara mer av samma, rena linjeförbättringar, vilket är bra till en viss gräns, all innovation behöver inte vara omstörtande och radikal. De små stegen räknas också, men om vi pratar paradigmskiften så räcker det inte med linjeförbättringar, det måste till mer.

Men de idéerna som inte passar in i leveranspipan, de där som upplevs för svåra att göra eller helt enkelt för konstiga, de kommer väldigt sällan fram då man A. vet ju vad som accepteras och funkar, vilket gör att man lägger fram variationer på dagens tema, och om de väl någonsin kommer fram blir de ofta B. avslagna då de inte kan produceras eller levereras av dagens organisation och upplevs för dyra, inte lönsamma eller bara helt enkelt inte del av kärnverksamheten.

Problem nummer två uppkommer när man sitter där med massa bra idéer, men inte kommer vidare. Det är en sak att komma upp med idéerna, men en helt annan sak att genomföra dem.

”Den som gör’t, får’t”

Vad kan man då göra för att komma tillrätta med det här?

Här är fem konkreta tips till dig som verkligen vill arbeta med framgång genom förnyelse.

Tänk dock på att det kostar engagemang, tid och pengar. Men om alternativet är att linjeförbättra sig till döds, så måste det göras.

1.       Lär er först att skilja på VAD ni gör och VARFÖR ni gör det. VARFÖR är varför ni finns, varför ni startade och vad ni går ut på, det är er kärna. Ert VARFÖR kan vara samma över tid, samtidigt som ert VAD, er produkt eller tjänst, förändras över åren.

2.       Gör innovation och nytänkande till något som genomsyrar allt ni gör. Innovation är inget man gör en eller två gånger per år på kickoffen eller konferensen, det är en pågående, ständigt iterativ process. Däremot kan en väl genomförd kickoff eller innovationsvecka vara en bra årlig energiinjektion för hela företaget.

3.       Skapa en enkel och tydlig innovationsprocess som möjliggör för anställda att komma med både lösningar och problem, samt stöttar dem som vill jobba vidare med godkända projekt. Utse innovationsledare som får resurser att driva processen, och tänk på att Innovationsprocessen inte börjar med idéerna, de kommer först i steg 3. Allt börjar med insikter och frågeställningar, först därefter kommer idéerna.

4.       Tänk på att projekt kan vara både interna och externa, innovation handlar om öppenhet, nyfikenhet och samarbete. Arbeta gärna med nya snabbfotade startups som försöker förändra er bransch.

5.       Låt människor få vara delaktiga i skapandet, bjud in till och avsätt tid för innovationer, skapa utrymme i tid o rum för kreativitet. Det behöver inte betyda lek och flams, det är som det gamla talesättet - man ska ta sitt jobb på fullaste allvar, men aldrig sig själv.

Om mig:

Jag har ägnat mig åt innovation och entreprenörskap i över tjugo år och trivs bäst när jag får arbeta med genomförandet av nya idéer, jag gillar att göra. Till vardags arbetar jag som affärsutvecklare på KTH Innovation i Stockholm där jag hjälper forskare och studenter att förverkliga sina idéer, och på min fritid pysslar jag med egna innovationsprojekt, bl a med mitt senaste globala nätverk Entreprenörer Utan Gränser – www.ewb.world.

Mer om mig hittar ni på www.linkedin.com/in/donnielygonis

Donnie SC Lygonis
Talare

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

Om Sveriges Talare talarförmedling OM SVERIGES TALARE

Hitta till Sveriges Talare HITTA HIT

Sveriges Talares bloggarkiv BLOGG

Sveriges Talares nyhetsbrev Nyhetsbrev

Sveriges Talares Integritetspolicy Integritetspolicy

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Telefon: 0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
BOX 1041
101 38 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Samarbetspartners

www.presentationsteknik.com Roos & Tegnér Cool Company Skandinavien AB

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap