Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Konsten att bromsa en upprörd hjärna när det behövs

Publicerad 2017-09-06, 00:00

”Varför vänder han inte tröjan ut och in innan han lägger den i tvättkorgen? Det har vi ju kommit överens om så himla många gånger!”

Ovanstående tanke dyker upp när jag sorterar tvätt. Min man har svårt att komma ihåg att vända sina nyköpta T-shirts ut och in trots att han själv sagt att han vill göra det för att de håller sig fräscha längre.

Jag har nu några olika alternativ:

1.      Gå till honom, gärna med bestämda steg, och lite lagom beskt fråga varför han ”hela tiden” glömmer...

2.      Vända tröjorna själv och bita ihop kring att han ”aldrig” kommer ihåg vad han lovat (vilket naturligtvis inte är sant).

3.      Känna och erkänna min irritation, stanna upp och ge plats för tanken att jag kan vända hans tröjor, han gör så väldigt mycket för mig. När jag lugnt satt igång maskinen går jag till maken och säger, med glimten i ögat: ”Har jag berättat för dig någon gång att dina tröjor håller sig fräscha längre om du vänder ut och in på dem?” Tillsammans kan vi skratta åt det.

Jag har lärt mig att allt oftare använda alternativ 3. Det besparar mig ilska, energi och sura miner i relationer. Det ger mig en känsla av tillfredsställelse och mycket bättre resonemang kring mina önskemål än tidigare. Jag upplever också att jag slipper tjata vilket jag har ägnat mig mycket åt tidigare och avskyr.

Det kallas impulskontroll eller kognitiv känslobroms. Den fungerar så här: man stannar upp och tillåter sig att känna känslan, erkänner och sätter ord på den även om man inte är så stolt över den, ger den en chans att ”rinna bort” och sedan – om det känns viktigt – agerar utifrån ett lugnare kognitivt känslotillstånd.

Vid hjärnscanning kan forskare se hur aktiviteten i vår ”reptilhjärna” minskar när vi aktiverar vår kognitiva känslobroms.

Men det är inte helt lätt! Mindfulnessövningar har gjort detta möjligt för mig. Tack vare dem har jag fått insikt om vad som händer och tid att kontrollera impulsen. Hjärnan reagerar på bråkdelar av sekunder så det gäller att ha stor uppmärksamhet och närvaro för att klara av det. I alla fall om man är en impulsiv person som jag.

Att ha insikt om hjärnans sociala kopplingar och träna förmågan att bromsa reaktioner som inte gagnar oss ger i allra högsta grad stor vinst i många relationer och i den sociala arbetsmiljön. När jag föreläser om vår sociala hjärna och hjärnbromsen får deltagarna förståelse för hur de kan påverka sin egen och andra hjärnor så att risken för konflikter minskar och det goda samarbetet ökar. Allt för att ge större utrymme för både fina prestationer och härligt välmående.

Några tips på åtgärder i vardagen för en socialt hållbar arbetsmiljö:

  •       Var inkluderande, hjärnan reagerar starkt på utanförskap!
  •       Var generös med beröm, både till dig själv och andra.
  •       Träna din impulskontroll! Lär dig till exempel att stanna upp då du fått ett mejl som gör dig upprörd, ta några djupa andetag, skriv ett svar och vänta några timmar eller tills nästa dag innan du läser igenom, redigerar och skickar.
  •       Kom ihåg att återhämtning är A och O för starka, smarta hjärnor.

Anneli Godman
Föreläsare, coach och skribent inom Mental Ergonomi, verkarför att skapa utrymme för både prestation och välmående. Utan den negativa stressen!

Foto: Santeri Viinamäki

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

Om Sveriges Talare talarförmedling OM SVERIGES TALARE

Hitta till Sveriges Talare HITTA HIT

Sveriges Talares bloggarkiv BLOGG

Sveriges Talares nyhetsbrev Nyhetsbrev

Sveriges Talares Integritetspolicy Integritetspolicy

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Telefon: 0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
BOX 1041
101 38 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Samarbetspartners

www.presentationsteknik.com Roos & Tegnér Cool Company Skandinavien AB

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap