Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Så undviker du digitalpanik

Publicerad 2017-08-22, 00:00

”Nej sociala medier är inget för vårt företag. Våra målgrupper är män över 50 år, som man bara når med e-post eller telefon.”

Detta är en vanlig kommentar jag får när jag föreläser och utbildar företag kring digital kommunikation.

Det må så vara att många företags kunder idag inte är aktiva i sociala medier. Men detta förändras snabbt. Helt plötsligt består kunderna av 30-åringar som förväntar sig dialog via sociala medier, eller så har hela ditt företags affärsidé utmanats av digitaliseringen och du fått helt nya konkurrenter. Kanske är hela din affärsidé hotad av ny teknik.

Oavsett vilket så är det idag viktigt att hålla koll på vad som händer i sociala medier. Mina föreläsningar är tänkta för dig som jobbar på ett företag eller en organisation och behöver inspiration, mer kunskap eller en skjuts framåt i ditt arbete med sociala medier.

Hjälp! Var börjar jag?

Det är en reaktion jag ofta får när jag träffar företag och organisationer som har digitalpanik och som insett att det nog är dags att aktivera både medarbetare och företag i det digitala medielandskapet.

Så, var börjar man då, om man inte varit aktiv i sociala medier tidigare och känner att det här verkar vara ett oöverstigligt berg? Ta det lugnt och andas djupt – det här är inte så svårt som du kanske tror. Du behöver inte göra allt på en gång. Ta några steg i taget. Börja med att titta på vilka kanaler som passar dig och fundera på hur du kan använda dem. Varje socialt medium har sina egenskaper och passar därmed bäst för lite olika saker.

Låt sociala medier skapa affärsnytta för dig

Framför dig ligger oändliga möjligheter att skapa affärsnytta, relationer, hitta medarbetare, driva opinion, skapa relationer eller vad nu din utmaning är. Under mina föreläsningar och workshops går vi igenom de viktigaste kanalerna och vilket jobb de kan göra för dig och din organisation.

Så här börjar du

Din första uppgift när du läst detta inlägg är att gå igenom din verksamhet och dina målgrupper och fundera på vilka sociala medier som passar dig bäst.

Fundera på följande:

  • Vilka är mina viktigaste målgrupper och vilka sociala medier finns de i?
  • Vilka är riskerna med att börja kommunicera i sociala medier? Har du det klart för dig är det lättare att agera på de riskerna.
  • Vad i min verksamhet passar bäst för sociala medier? Opinionsbildning via Twitter? Kundrelation via Facebook eller ska jag bjuda på kunskap via en blogg?
  • Vilken kanal behärskar jag bäst och blir därmed enklast att börja med att utveckla?
  • Har jag medarbetare som kan hjälpa mig med några kanaler?
  • Har jag kunder som kan hjälpa mig att bygga innehållet i några av mina kanaler?

Behöver ditt företag hjälp med att bli bättre i sociala medier? Rivstarta hösten med en föreläsning av mig!

Om författaren

Fredrik Pallin driver ett företag inom PR och kommunikation. Han har arbetat med PR och digitala medier i 20 år och har under årens lopp varit konsult, byrå-VD/grundare, informationschef och pressekreterare hos företag som JA till Europa, IT-Generationen, Rikta Kommunikation, Spray, Mahir PR, Springtime och Prime PR. Han är även en flitigt anlitad föreläsare och utbildar företag i det nya digitala medielandskapet.

Fredrik Pallin
Föreläsare

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

Om Sveriges Talare talarförmedling OM SVERIGES TALARE

Hitta till Sveriges Talare HITTA HIT

Sveriges Talares bloggarkiv BLOGG

Sveriges Talares nyhetsbrev Nyhetsbrev

Sveriges Talares Integritetspolicy Integritetspolicy

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Telefon: 0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
BOX 1041
101 38 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Samarbetspartners

www.presentationsteknik.com Roos & Tegnér Cool Company Skandinavien AB

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap