Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Öppettider: Vardagar 07.30–18.30   |   Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 
E-post: info@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Från managementkonsult till företagsfilosof

Publicerad 2017-12-07, 00:00

– Varför jag idag ställer frågor till mina kunder istället för att ge dem svaren!

En managementkonsult har många olika roller. Vi uppträder som företagens brandmän, företagsläkare eller personliga tränare. Oftast som alla tre samtidigt. Vi agerar i bakgrunden och stöttar ledare i deras beslut. 

Uppdragen går ofta ut på att komma till rätta med processer och strategier, och metoden är rationell, resultaten påtagliga. När jobbet är klart smiter vi ut bakvägen och in i nästa projekt. 

Under de senaste åren har jag blivit mer och mer medveten om att analyser och idéer som verkat rationella inte alltid implementerades, förändringar vi föreslog kändes tunga och jobbiga, när motivationen kom emellan vision och verklighet. Och jag bestämde mig för att sadla om till att just lösa den mänskliga faktorn i beslutsfattande. Så mycket av våra potential och problem sitter och samlar damm för att beslutsfattare inte känner sig motiverade, och medarbetare inte trivs. 

Vi har kommit tillrätta med materiella problem i samhället, men släpar efter med att lösa immateriella, känslomässiga och mentala svårigheter. Lågt engagemang, höga sjukskrivningar och spirituell ångest dominerar ledartidningar. 

Idag arbetar jag helhjärtat och i princip heltid med immateriella värden hos företag – dvs den energi och inspiration som sitter oanvända i kulturen, medarbetarna och företagets story. Det är komplext men riktigt kul. Mina uppdrag går ofta ut på att företagsledningen ber mig utforska organisationens historia och ”skapelseberättelse” för att sedan skapa inspirerande storytelling som lägger grunden till såväl varumärke som kultur, och motiverar medarbetare att sträva mot ett högre mål. Dessa stories och drömmar sitter djupt i det kollektiva minnet, hos grundaren och de första anställda och realiseras i kulturen och ledningens beslut. Det finns så mycket inspiration och energi att hämta därifrån och använda i storytelling som sin USP (unique selling point).  

Vad är sanning, godhet och rättvisa – hur det hela började?
Jag arbetade med författaren och businessgurun Simon Sinek – vi skulle stötta ett telekombolag i Asien och en dag när jag satt och skapade olika utkast av min kunds framtida visions- och syftesformuleringar så slog det mig – när vi pratar om att skapa en bättre värld eller skapa goda relationer, vad menar vi då? Att detta sammanföll med Trumps ”fake news”-koncept och en allmän ängslan kring vad som är fakta slog det mig att sanning, godhet och rättvisa är mer subjektiva än vi alla trott. Jag började med en enkel google-sökning – what is good and evil?

Jag sprang ut ur konferensrummet och in i närmaste bokhandel – filosofi och psykologi blev min hemläxa. Två år senare är jag rådgivare åt svenska och amerikanska organisationer där jag stöttar dem i resan att hitta och artikulera sitt syfte, sin vision och sina värderingar. Jag inspirerar idag ledare till att tillämpa ”självledarskap” och visa på den energi och kraft som finns i människor när de känner att de leder sin egen utveckling och har ett ägande kring sin utveckling. 

Hur skapar man en strategisk kultur istället för att låta slumpen avgöra?
Den sista tiden, inte minst efter #metoo-uppropet, har det blivit påtagligt att en organisation står och faller med sin kultur. En medveten kultur är en strategisk kultur. Det finns en plan bakom det hela. Detta är motsatsen till en ad-hoc kultur som uppstått utan vare sig vision eller länk till företages syfte, värderingar och mål. Strategiska kulturer arbetar aktivt med inspirerande kommunikation och transparenta incitamentsstrukturer som motiverar mig som anställd till att fatta kloka beslut. Medvetna kulturer har också en tydlig moralisk kompass som reducerar risk för dåligt beteende och ökar viljan till samarbete. Kulturstrategi har blivit en angelägenhet för VD och ledningsgrupper de senaste åren och vi ser roller som People Strategist, Culture Lead och Chief People Officer dyka upp. Oavsett vilken 5-årsplan jag gör står mitt bolag och faller på att vår kultur motiverar och skapar förutsättningar för kloka beslut. 

5 frågor att fundera på för dig som är chef, gruppledare eller eldsjäl
Varför startade grundaren vår organisation, dvs vad är berättelsen som gör att företaget existerar idag?  Visionen syftar till att skapa en inspirerande framtid – hur tydlig och inspirerande är vår vision för våra kunder och anställda? Vilken kultur och värdegrund behövs för att vi ska jobba som ett högpresterande team mot vår vision?  Vilka budskap kommunicerar vi till kunder, arbetsmarknad och övriga intressenter – och är budskapet konsekvent?  Hur väl stämmer vårt varumärke överens med vår kultur? 

Kom ihåg att er story, era berättelser och det kollektiva minnet, påverkar er kultur och beteenden på ett medvetet såväl som undermedvetet plan. 

Ta kontrollen över din kultur, annars kontrollerar den er!

Bita Yazdani
Företagsfilosof och kulturstrateg

Stöttar svenska och globala ledare i frågor som rör företagskultur och strategi
Har arbetat tillsammans med Simon Sinek och drivit framgångsrika transformationer för kunder såsom Starbucks, NBC, Kulturhuset m.m. Kolla gärna in startwithwhy.com för att lära dig mer om Simon Sinek – och sök på hans kända TedTalk.


Är grundare av Lead Human som syftar till att inspirera ledare och medarbetare till att bli syftesdrivande och självledande.


Brinner för att mixa det bästa från det svenska och amerikanska ledarskapet och att alltid ge sina kunder inspirerande idéer och skapa energi som stöttar dem i dagens ständigt föränderliga samhälle.



Lanserar under våren ett 3-stegsprogram för organisationer som vill gå från #metoo-upprop till konkret handling. ”Hur gör vi nu? Från kaos till kulturstrategi.” Håll utkik eller hör av er direkt till bita.yazdani@leadhuman.se för att boka vårens workshopserie.
Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

”icon” VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

”icon” OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

”icon” GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

”icon” OM SVERIGES TALARE

”icon” HITTA HIT

”icon” BLOGG

”icon” LOGGA IN TILL DITT KONTO

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30-18:30
Telefon:  0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

”icon”E-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Prenumerera på nyhetsbrev

”icon” Se våra tidigare Nyhetsbrev

Samarbetspartners

”icon” 7A Hotell

© 2008-2017 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap