Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Tel: +46 (0)70-930 57 85. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: nathalie@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Bloggarkiv

Ladda dig och andra med energi

Publicerad 2017-08-30, 00:00

Hur kommer det sig att Island tog sig till kvartsfinal i fotbolls-EM med ett lag som var värt lika mycket som en enda spelare i till exempel England? Jo, de hade en fantastisk energi. Både i sitt lag och genom sina supporter.

Tänk om du kunde bättra på din egen energi, eller om företaget du jobbar för kunde vara en plats som skapar energi. Ja, då skulle inte bara välmåendet, utan också resultaten öka. Det är ämnet för min senaste bok, ”Flyt, ladda dig och andra med energi”. Den har jag kunnat skriva tack vare Peter.

För ett antal år sedan började jag höra mig själv säga samma sak lite för ofta. Söndagsångesten kom smygande. Jag slutade träna och det mesta kändes jobbigt. Allt som oftast brukar jag fika på söndagarna med min gode vän Peter och jag minns väldigt väl hur den viktigaste fika vi haft gick till. Vi träffades på vårt stamfik och efter en kort stund började jag vädra mitt missnöje över det mesta.

— Fan, fullproppat med jobb denna vecka. Jag önskar det var fredag eftermiddag, sa jag.

Jag minns att han nästan stelnade till när han svarade:

— Om du visste vad jobbigt det är att höra på ditt gnäll varje gång vi ses. Så har det varit i ett par månader nu.

Jag måste erkänna att jag blev ledsen och gick hem och sov på saken. När jag vaknade dan efter insåg jag vad som hänt och sände en tanke av tacksamhet till Peter för att han hjälpte mig att upptäcka mitt gnäll. Jag tog tag i saker och ting både privat och i min karriär.

Sedan dess har mycket hänt. Bland annat har jag tränat regelbundet, varit på 15 olika utvecklingsprogram om allt från personlig utveckling och ledarskap till att navigera en båt. Tack vare Peter insåg jag där och då tre saker:

1. Du och jag väljer hur vi ska ha det. Ärligt talat det finns bara två måsten i livet: Att dö och att ständigt välja. Ska jag gå ur sängen till vänster eller höger? Borsta tänderna före eller efter duschen? Eftersom vi själva väljer är mitt förslag att vi väljer klokt och gärna sådant som ger energi istället för sådant som tar energi.

2. För det andra lärde jag mig att du och jag måste hitta utmaningar både privat och på jobbet. För mycket rutin tar till slut vår energi. Man kan tänka sig tre zoner. En komfortzon där vi är bekväma, en lärzon där vi lär nytt och en zon där utmaningarna bara skrämmer oss. Ut ur komfortzonen minst en gång per dag. Det gör dig inte bara klokare och modigare, det ökar också din energi.

3. Den tredje saken som blev uppenbar efter min fika med Peter är gnäll och hur mycket energi det tar både från den som gnäller men framför allt från den som måste lyssna. Vi kommer aldrig att bli gnällfria eller ha gnällfritt omkring oss, men tänk om vi kunde minska på det en aning och hjälpa varandra att upptäcka gnället. Då blir det både roligare och mer konstruktivt.

Energi går lite upp och ner. Både i livet och i vardagen. Men om du tar tag i några enkla verktyg får du mer. Ett handlar om att ”leta leenden”. Det innebär att man måste leta efter det som är bra, både i situationer och hos andra människor. Konstruktiv feedback i all ära, men testa att säga något riktigt positivt till någon annan får du se. Det kan vara en dragning som någon gjort bra eller ett leende som gjorde dig glad. Inte så avancerat, snarare väldigt enkelt. Försöker du få in det i din vardag så mår både du och de som finns i din omgivning bättre. Jag lovar.

Nåväl, ett litet tips på vägen och många fler finns. Kika i min nya bok får du se.

Gunnar Ekman
Talare

Foto: Mirasol, wikimedia.org. Islands herrlandslag i fotboll under åttondelsfinalen i EM 2016 på Stade de Nice. 

Akta er för förälskelsen

Publicerad 2017-08-25, 00:00

Oftast styrs våra beslut mer av drifter än av verkliga behov.

Vi är biologiska varelser som reagerar mer än vi styr. Ofta tänder vi på en idé om hur vi ska göra för att det ska bli bra och så undersöker vi idén och finner att den är helt rätt och att den löser nästan alla problem. Perfekt, tänker vi och kämpar för vår fantastiska lösning. Vi har lätt för att motivera att idén är helt rätt att genomföra, vi ser inga hinder som vi inte kan klara av.

Vad har hänt? Jo, det är en av våra mest grundläggande fysiska funktioner som har gått igång, funktioner som vi inte kan styra. Tänk om det är så här:

När vi tänder på en idé så är det våra hormonella system för att ”tända” som startat, precis som när vi tänder på en annan människa. Därefter har vi gått in i förälskelsefasen. Allt är rätt, det hela är perfekt. En nästan psykotisk fas där vi har en förvrängd bild av verkligheten. Människan eller idén är helt enkelt perfekt i alla situationer. Även detta är hormonstyrt och svårt att kontrollera. Du kan även känna igen denna reaktionsfas när din idol gör något, dina kemiska signalsubstanser signalerar att allt idolen gör är rätt. Även när du egentligen kan inse att hen inte är perfekt så signalerar kroppen att hen är fantastisk.

Nästa fas är ”kärleksfasen”. Den är betydligt bättre, inte lika härlig, men mycket bättre. Nu kan du se saker klarare. Din idé kanske fortfarande är bra och användbar, men inte i alla lägen och inte lika perfekt. Du blir plötsligt klok och kan lyssna till auktoriteter som du själv kan välja. I denna tredje fas kan du fatta vettiga beslut.

Stora konsultbolag arbetar ofta med de två första faserna. Där får de accept, tända och förälskade kunder, men resultatet blir ofta dåligt.  Presentationen syftar till att tända auditoriet, därefter jobbar de med att applicera idén på allt. Den är ju så bra! (förälskelsefas).

När du, eller din organisation, kommer in i tredje fasen inser ni att allt inte var så perfekt och att konsultföretaget mest var dyrt, men ofta är det för sent att backa.

Om du har förståelse och insikt i denna process kan du fatta bättre beslut än om du låter din kropps kemi besluta. Din intuition finns kanske hela tiden, men i fas ett och två överskuggas intuitionen helt av dina ”signalsubstanser”. I fas tre kan du lyssna på rätt auktoriteter och lita på din intuition. Vänta med beslut till du vet att du är i fas tre.

Erik Winqvist
Talare

Jag vet hur det känns

Publicerad 2017-08-24, 12:07

Jag är född i Stockholm i slutet på 1940-talet, men trots att jag från födseln var svensk medborgare, skulle det visa sig att på grund av de fördomar som fanns bland styrande i samhället och hos vanligt folk gentemot mitt släkte, nekades jag mina medborgerliga och mänskliga rättigheter.

Jag vet hur det känns att under min barndom ständigt ryckas upp från boendet med kort varsel och under hot tvingas flytta mot okänt mål.

Jag vet hur det känns att vara sedd över axeln, bli betraktad som annorlunda, utstå misstänksamhet, och bli anklagad eller beskylld för handlingar som jag inte var delaktig till. 

Jag vet hur det känns att i mitt Sverige vara avvisad, som till exempel att mötas vid entrén till ett kafé, matställe eller hotell av en skylt "Zigenare äga ej tillträde"

Min barndom var fylld av hot, ångest och fruktan, som jag då saknade förmåga att sätta ord på. Ofta frågade jag min mor varför det fanns människor som tyckte illa om oss? Vi hade inte gjort dem nåt eftersom de aldrig hade träffat oss tidigare? De kände ju inte oss!

Men med tiden blev jag medveten om att lagen inte skyddade mig och min familj, snarare tvärtom, den gjorde allt för att hindra mig från att leva ett människovärdigt liv.                                    

Jag blev även varse om att människor kunde ha två ansikten. Fördomarna och rasismen fanns där jag minst anade, den kunde vara förklädd och svår att identifiera eller känna igen. Dagligen varnade mamma och min bror mig för dessa fällor.                                                                                                                                       

I slutet på 1960-talet insåg jag att jag kunde använda mig av min sång och humor som ett verktyg för att motverka fördomar, myter och fientlighet som fanns gentemot romer i samhället.

Jag kombinerade mitt artisteri med att skildra romers historia, kulturella mångfald, min uppväxt som diskriminerad och att tvingas leva som flykting i mitt Sverige.

I början var jag naiv och trodde att det var något som jag skulle ägna mig åt en kort tid och därefter skulle kunskaperna och förståelsen för romer och andra utsatta grupper i samhället vara så mycket större.

Nu har det gått över 50 år sedan dess och jag ”sjunger fortfarande på samma gamla refräng” eftersom än idag råder det stor okunnighet om romer och minoriteter av olika slag i vårt land.

Det är vedertaget att fördomar beror på okunskap och rädsla för det okända, men vad gör vi i samhället för att råda bot på denna okunskap?

Under åren som föreläsare har jag gång på gång fått mig bevisat hur lärorikt och nyttigt det är för oss människor att mötas över gränserna och ta del av varandras bakgrund, kultur, erfarenheter, upplevelser och behov.

Via mötet kan vi utvidga vår världsbild, få nya referenser och kunskap som inger förståelse, acceptans och respekt för varandras liv och leverne!  

Genom mötet kan vi förebygga intolerans, våld, mobbning, sociala orättvisor, diskriminering och rasism i samhället. Eftersom det finns en hoppfull framtid för oss alla om vi vill dela den med varandra.

Gång på gång får jag vid mina framträdanden bevittna hur starkt mitt anförande berör människor, får dem att inse hur lite de har vetat, och erkänna att de har varit offer sedan barndomen för myter och rasistisk propaganda via vuxenvärlden.                            

Inte så sällan händer det att jag stöter på människor som har tagit del av mitt föredrag för 40–50 år sedan, i skolan eller i ett annat sammanhang, och som vill tala om att vårt möte har gjort ett bestående intryck och varit en positiv vägledning i deras liv.  

Trots all förnekelse och förtryck i bagaget som fördomar ställde till med, har jag lyckats klara mig bra i livet. 2016 fick jag motta Stockholms Stad och Kommunstyrelsens utmärkelse för mänskliga rättigheter i Katarina Taikons minne.                      

Idag har jag en röst och plattform i samhället som artist, föreläsare och med det skrivna ordet, mycket tack vare utbildning, mitt mod och kraft att stå emot ondskefulla skuggor.

Mitt motto i livet: "Kärleken övervinner alltid ondskan"

Hans Caldaras
Talare

Hälsan – plattformen att leva livet på

Publicerad 2017-08-24, 00:00

Alla vill ju må bra och vad det innebär är förstås unikt, precis som vad vi behöver för att må bra varierar från person till person. Men det finns flera behov som förenar oss alla.

Med den så kallade hälsotrend som råder är det också många som känner sig förvirrade kring vad som faktiskt är och ger hälsa. Ett sätt att hantera det här är att fundera på vad man ska ha hälsan till? Vad vill jag orka och klara av? Vad vill jag ha energi till?

Svaren på de frågorna kan ge en tydlig bild av vad just du behöver för att må bra i ditt liv. Hälsan kanske kan ses som en plattform att leva livet på, basen i en pyramid, som måste finnas där för att du ska kunna ta dig an de utmaningar du väljer eller ställs inför. Hälsan kan ses som ett verktyg för att leva livet, inte en slutdestination och det kan göra det lättare att förstå vad som är hälsa för dig. Att ta hand om hälsan ”för att” kan vara ett sätt att göra det enklare och mer motiverande att ta hand om sig.

Om hälsan är basen i en pyramid så vet vi att ju starkare basen är, desto högre kan vi bygga. Är man sjuk måste man förstås ta hand om hälsan först men för oss som i grunden mår bra, är skade- och sjukdomsfria, ja då tror jag på att göra sitt omhändertagande om hälsan till något enkelt som man inte behöver ägna massor av tankeverksamhet åt. Hjärnan är som en muskel som inte räcker till hur mycket som helst. Många av oss vill säkert hellre klura på andra saker än om hälsan håller. Tänk vad skönt det vore om att ta hand om hälsan bara rullade på i vardagen, som tandborstningen?

Och vad är det då som basen behöver bestå av? Alla goda ting är tre brukar man säga men jag väljer att dela in det i fem områden:

  • Sömn & återhämtning
  • Energi & näring
  • Fysisk aktivitet
  • Goda relationer
  • Känna meningsfullhet

Hur känner du inför de här delarna? Vilka funkar och vilka behöver du jobba med?

Det bästa med dem är att de är enklare än du tror och du både kan och bör ta hand om dem precis där ditt liv sker. De är långt ifrån de kommersiella hälsobudskap du matas med från höger och vänster. Det handlar om enkla men avgörande vanor och mindset som ger förutsättningar för en hållbar hälsa och därmed hållbara prestationer – vad du än väljer att göra! Dessutom finns det synergieffekter mellan dem – som att det är lättare att ta hand om både fysisk aktivitet, bra kostval och relationer om du tar hand om din sömn.

I min föreläsning Hållbar hälsa hjälper jag dig med både insikt och motivation till att ta hand om din hälsa både som individ men även ur ett arbetsplatsperspektiv. Hälsa för hållbarhet och prestation – helt enkelt!

Ann-Sofie Forsmark
Hälsostrateg, hälsocoach och civilekonom

Beslut man fattar på väg mot toppen

Publicerad 2017-08-23, 14:07

Ända sedan barndomen i småstaden Laxå har Fredrik Sträng varit oerhört höjdrädd. Det har inte hindrat honom från att bestiga några av de högsta topparna i världen.

Han har deltagit i expeditioner till 13 berg, som sträcker sig mer än 8000 meter över havsytan.

Fredriks erfarenheter av höga berg har gett honom kunskap både om överlevnad och om hur beslutsprocesser fungerar. Han har deltagit i forskningsprojekt om hjärtsvikt och kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Bergsbestigning handlar om överlevnad i en miljö som är ogästvänlig och kan vara direkt fientlig. Det ställer stora krav på ledarskap och kommunikation.

Ett år efter tillbudet på K2 i augusti 2008, då elva bergsklättrare dog, kontaktade Handelshögskolan vid Umeå universitet Fredrik. Det fascinerade forskarna att han bestämde sig för att vända, trots stora uppoffringar och kollektivets beslut att fortsätta framåt.

De sa att de ville intervjua honom för en studie. Fredrik sa först nej, men när de berättade att organisationer kunde lära av hans erfarenheter ändrade han sig. Liksom beslutet på K2 fick detta stor betydelse för honom själv.

— Jag kände att det här kan faktiskt hjälpa människor, och det var det som blev min motivation. Att försöka ta reda på vad det är som bidrar till att man vill gå åt ena eller andra hållet i en pressad situation, säger Fredrik.

Han tycker det var förlösande att få delta i forskningsprojekt och är glad över att man kontaktade honom. Institutionen samarbetade också med flera av Fredriks kolleger.

I den posttraumatiska stress han upplevde fick han redskap och verktyg för att processa och behandla sina känslor. Tillsammans med universitetet bestämde sig alpinisterna för att genomföra experiment på flera andra berg.

Det de kom fram till är att det är väldigt lätt att bara lita på den framförförvarande. Besluten man fattar när man är på väg mot toppen liknar ofta beslutsprocesserna i en organisation. På samma sätt kan det handla om liv och död för företaget.

— Man låtsas som om det regnar. Man ignorerar elefanten i rummet, säger Fredrik.

Ofta handlar det om magkänsla, eftersom magen tänker och reagerar snabbare än vad hjärnan mäktar med. Den ska analysera och processa och sätta det hela i en kontext. Och det krävs mod för det. Något som organisationer behöver träna på är att kommunicera och inte vara rädda för att trampa några på tårna.

Fredrik menar att man måste kombinera säkerhet med intuition och analys.

— Det kan vara svårt att tala om en olustig känsla man har när andra kanske förväntar sig fakta, säger han.

Insikterna från forskningsprojektet har gjort att Fredrik anlitats som föreläsare för bolag där det ställs de högsta kraven på säkerhet och där man främjar en kultur som hela tiden vill förbättra sig.

— Uppdragen har varierat allt från Dyno Nobel i USA till Energiföretagen i Sverige, berättar Fredrik.

Det uppdragen har gemensamt är att de är intresserade av att lyssna på vad som är framgångsfaktorerna när man utmanar de tuffaste bergen i världen och hur man blir ett vinnande team.

Fredrik ger inte upp drömmen om K2. Redan nu har han påbörjat träningen inför sin återresa nästa år.

— Ge aldrig upp men vet dina begränsningar, avslutar Fredrik.

Lite media om Fredriks expedition till K2 i somras:

Aftonbladet TV

Aftonbladet

Dagens Industri

TV4 nyhetsmorgon


Skribent: Torgny Lilja i samarbete med talaren Fredrik Sträng

Så undviker du digitalpanik

Publicerad 2017-08-22, 00:00

”Nej sociala medier är inget för vårt företag. Våra målgrupper är män över 50 år, som man bara når med e-post eller telefon.”

Detta är en vanlig kommentar jag får när jag föreläser och utbildar företag kring digital kommunikation.

Det må så vara att många företags kunder idag inte är aktiva i sociala medier. Men detta förändras snabbt. Helt plötsligt består kunderna av 30-åringar som förväntar sig dialog via sociala medier, eller så har hela ditt företags affärsidé utmanats av digitaliseringen och du fått helt nya konkurrenter. Kanske är hela din affärsidé hotad av ny teknik.

Oavsett vilket så är det idag viktigt att hålla koll på vad som händer i sociala medier. Mina föreläsningar är tänkta för dig som jobbar på ett företag eller en organisation och behöver inspiration, mer kunskap eller en skjuts framåt i ditt arbete med sociala medier.

Hjälp! Var börjar jag?

Det är en reaktion jag ofta får när jag träffar företag och organisationer som har digitalpanik och som insett att det nog är dags att aktivera både medarbetare och företag i det digitala medielandskapet.

Så, var börjar man då, om man inte varit aktiv i sociala medier tidigare och känner att det här verkar vara ett oöverstigligt berg? Ta det lugnt och andas djupt – det här är inte så svårt som du kanske tror. Du behöver inte göra allt på en gång. Ta några steg i taget. Börja med att titta på vilka kanaler som passar dig och fundera på hur du kan använda dem. Varje socialt medium har sina egenskaper och passar därmed bäst för lite olika saker.

Låt sociala medier skapa affärsnytta för dig

Framför dig ligger oändliga möjligheter att skapa affärsnytta, relationer, hitta medarbetare, driva opinion, skapa relationer eller vad nu din utmaning är. Under mina föreläsningar och workshops går vi igenom de viktigaste kanalerna och vilket jobb de kan göra för dig och din organisation.

Så här börjar du

Din första uppgift när du läst detta inlägg är att gå igenom din verksamhet och dina målgrupper och fundera på vilka sociala medier som passar dig bäst.

Fundera på följande:

  • Vilka är mina viktigaste målgrupper och vilka sociala medier finns de i?
  • Vilka är riskerna med att börja kommunicera i sociala medier? Har du det klart för dig är det lättare att agera på de riskerna.
  • Vad i min verksamhet passar bäst för sociala medier? Opinionsbildning via Twitter? Kundrelation via Facebook eller ska jag bjuda på kunskap via en blogg?
  • Vilken kanal behärskar jag bäst och blir därmed enklast att börja med att utveckla?
  • Har jag medarbetare som kan hjälpa mig med några kanaler?
  • Har jag kunder som kan hjälpa mig att bygga innehållet i några av mina kanaler?

Behöver ditt företag hjälp med att bli bättre i sociala medier? Rivstarta hösten med en föreläsning av mig!

Om författaren

Fredrik Pallin driver ett företag inom PR och kommunikation. Han har arbetat med PR och digitala medier i 20 år och har under årens lopp varit konsult, byrå-VD/grundare, informationschef och pressekreterare hos företag som JA till Europa, IT-Generationen, Rikta Kommunikation, Spray, Mahir PR, Springtime och Prime PR. Han är även en flitigt anlitad föreläsare och utbildar företag i det nya digitala medielandskapet.

Fredrik Pallin
Föreläsare

Ta dig igenom nålsögat för effektiv...

Publicerad 2017-08-21, 13:51

Enligt amerikanska Yankelovich Research ”utsätts” vi i genomsnitt för 3 000 kommersiella budskap. Inte varje år, inte varje månad, utan varje dag. 3 000 budskap.

Det är omöjligt för våra hjärnor att hantera den mängden information. På Harvard University har de studerat hur vi tar till oss budskapen och sett att vi mer eller mindre omedvetet filtrerar bort alla utom i genomsnitt 76 stycken. 76 av 3 000.

De tittade vidare på hur många av de 76 budskapen som gör intryck på oss. Det visade sig vara enbart tolv stycken. Tolv av 3 000. 

Och de såg att om du frågar människor dagen efter hur många budskap de minns är det ovanligt att de kan minnas mer än två. Två av 3 000!

Det är ett otroligt smalt nålsöga att ta sig igenom för din marknadskommunikation.

Ändå ser nästan all reklam och kommunikation likadan ut. Vi säger samma saker och ser ut på samma sätt. Och det är inte konstigt, för det är jobbigt att bryta mot konventioner och traditioner. Det är obekvämt att tänka nytt och annorlunda. Det är alltid lättare att göra samma saker som alla andra. Men vill du få magiska saker att hända med hjälp av reklam och kommunikation måste du våga vara obekväm. Precis som i livet i övrigt. Det är obekvämt att säga upp sig från ett jobb, fråga någon om att gå på dejt eller att fria till någon. Och att göra banbrytande och effektiv marknadskommunikation.

Det är en av de viktigaste insikterna jag har kommit fram till efter 17 år i reklambranschen.

Jag har upplevt det på nära håll i mitt eget arbete, men också när jag studerat forskningsresultat och framgångsrika kampanjer som andra tagit fram. Och tittar vi på historien ser vi att det i alla branscher förr eller senare alltid kommer någon som vågar bryta mönstren och som då lyckas bättre än alla andra. Se på Henry Ford i början av 1900-talet, Volkswagen på 60-talet, Absolut Vodka på 80-talet och Nike, Apple, Google, Spotify, Ikea, Tesla och många fler under de senaste årtiondena. Och det gäller inte bara de mest namnkunniga företagen, det här sker i alla branscher.

Men det är lätt att säga att du ska vara obekväm och göra annorlunda saker. För att lyckas krävs mer. Du måste vara både strategisk och kreativ, du måste se på kommunikationen från olika perspektiv. Först därefter kan du skapa magi.

Hur du kommer dit berättar jag om i mina föreläsningar och i min bok ”Magisk kommunikation. Om obekväma idéer och konsten att skapa effekt” som lanseras i oktober. Det vill säga hur du ska kunna hitta den kommunikation som tar sig igenom nålsögat, och blir ett av de två budskap som människor minns dagen efter.

Här kommer tre användbara tips för dig som vill få magiska saker att hända med din marknadskommunikation:

• Tänk efter, är din kommunikation något som är intressant nog för människor att prata om och dela med sig av? Om det känns pirrigt, obekvämt och får dig att ifrågasätta om du verkligen kan göra det är du på rätt spår.

• Tänk på att det inte räcker med uppmärksamhet. Den är inte värd någonting om du inte samtidigt berättar något om varför människor ska bry sig om din produkt, tjänst eller fråga.

• Tänk inte bara på vad du själv vill få ut av kommunikationen. Lär känna människorna du vill prata med, men inte som konsumenter eller målgrupper utan som människor av kött och blod, med känslor och behov.

Vill du veta mer om hur du skapar magisk kommunikation? Boka in Patrik Lindkvist för en obekväm och inspirerande föreläsning.

Patrik Lindkvist
Föreläsare

Opera på världens tak

Publicerad 2017-08-15, 09:36

”Konstnärligt arbete utvecklar empati”
H.H. Dalai Lama

Det är inte många som vet att den europeiska och den tibetanska operan föddes ungefär samtidigt – på 1400-talet. Om detta vill jag berätta. Alltså om den synergieffekt som då och då uppstår, parallellt, på olika platser runt om på jorden.

Jag kom i kontakt med den tibetanska operan i Lhasa och i Dharamsala i Himalaya under 1990-talet.

Uppvuxen i Arvidsjaur, Lappland var jag omsluten av en mångfalds kultur; svenska, tornedalsfinska, samiska, norska samt med impulser från många europeiska länder. I den myllan frodades min fantasi om andra världar. Jag lämnade norr för huvudstaden. Men som utbildad skådespelare och regissör kände jag mig ändå inte helt hemma i Stockholms teaterliv. Ett skilsmässobarn som inte riktigt kunde identifiera sig med 80-talets teaterstil som då var den realistiska kärnfamiljen. Fann såsmåningom den tibetanska kulturen.  På kulturstipendium reste jag till Lhasa/Tibet och senare till den tibetanska exiloperan i Dharamsala i Himalaya. Där mötte jag en annan form och en annan världsbild. Dharamsala blev en ny hemort som jag pendlade till, mellan åren 2001–2015.

I Dharamsala bor Dalai Lama och den tibetanska exilregeringen. Och där finns den tibetanska exiloperan Tibetan Institut of Performans Arts, till vardags kallad TIPA.  När Dalai Lama som ung flykting kom till Indien 1959, bara 24 år gammal, började han genast bygga upp den tibetanska operan. i exil. Varför? Jo, tron på konsten som brobyggare mellan olika världar blev viktigt men också att genom operan kunna stärka de tibetanska flyktingarnas identitet i ett annat land. Dalai Lama menar att ” operan inte bara är viktig för att den är god underhållning utan också för att den tränar människor i empati ”. His Holiness the 14th Dalai Lama blev operans beskyddare, och är det än idag.

I slutet av 1990-talet började jag bjuda in tibetanska artister och sjungande munkar att medverka i mina föreställningar.  Både i Sverige och i Norge.  Producerade också konserter med samiska och tibetanska artister.  Ville höra samisk jojk och tibetansk strupsång framföras tillsammans! En dröm.

Jag kommer berätta om mina erfarenheter med den tibetanska operan men också om mina möten med olika tibetanska artister, t.ex. om den begåvade och berömda operaartisten Norbu Tsering . I Tibet en ung älskad aktör, tillika Dalai Lama favorit skådespelare . Flykten över Himalaya och om hans liv som operamästare i exil på TIPA, eller om Ama Dhuchung, den enda kvinnliga skådespelerskan som uppträde inför Dalai Lama i Tibet. Idag, på Dalai Lamas inrådan, arbetar både kvinnliga och manliga artister tillsammans på TIPA. Detta varvas med korta jämförelser kring den västerländska teatern/kulturen från 500-talet f.Kr. fram till idag.  Passager om De sju sjungande gudinnorna d.v.s. den tibetanska operans födelse, utveckling, triumfer och bakslag. Vad händer med en kultur i exil och hur har H.H. Dalai Lama påverkat operans utveckling!  Idag är TIPA en nationalopera på turné över hela världen. Till detta visas bilder och en kortfilm.

Tillsammans kan vi fundera över varför H.H. the Dalai Lama ägnat sig så mycket åt att bygga upp en opera i exil när hela hans land ockuperades och föll samman. Finns det någon annan andlig och/eller politisk ledare som prioriterat kulturen i ett sånt utsatt läge?

Föreläsningen kan ses som en specifik föreläsning om konst och opera, men den kan också vidgas och bli en fråga om identitet och flykt i en global värld. Tyngdpunkten kan läggas olika och därmed bli olika lång, två timmar eller en förmiddag med samtal och frågor. Kan även delas upp på flera gånger med olika inriktningar: t.ex. Historik, Operans födelse – Genomgång av en specifik opera. Tibetansk artist/sångerska kan medfölja om kunden så önskar. Priset blir då högre.

Gunilla Nordlund
Konstnärlig ledare och regissör

En bra talare trollbinder med ord inte med gester

Publicerad 2017-08-14, 09:17

Många så kallade retorikexperter, (Richard Greene för tidningen Chef och SVD 20170115) framhäver så gott som alltid vikten av rätt kroppsspråk för talare och föreläsare. Som föreläsare och kursledare i ämnet vill jag här göra klargöra mina invändningar.

Vad är ett rätt kroppsspråk och vad är ett fel kroppsspråk?

På ett numera känt talarforum ”Ted talks” har jag studerat hundratals talare och om jag skulle plocka ut de 25 bästa som berör sin publik och är tankeväckande och som fått flest likes, så kan man lätt konstatera att alla har haft olika kroppsspråk. Någon har haft händerna i fickorna, en annan har rört sig på scenen, en tredje har stått stilla, en fjärde har gestikulerat, en femte har haft något i handen, en sjätte har ömsom suttit ned ömsom hoppat upp igen. En sjunde har stått stilla gömd bakom ett podium. Alla dessa har varit intressanta men haft olika kroppsspråk. Så var kommer den påstådda gemensamma nämnaren kroppsspråket in?

På mina kurser i presentationsteknik ägnar jag ytterst lite tid på att fokusera på yttre attribut, så som ett korrekt kroppsspråk, vikten av en matchande klädstil eller hur du övar in de perfekta gesterna, utan menar tvärtom att vi just genom att fokusera på hur vi står, rör oss och ser ut, felriktar strålkastaren. Den gör talaren självupptagen istället för att belysa det levande; vårt berättande och det budskap vi vill dela med oss av. Det finns en mycket viktigare fråga att ställa sig, den som skådespelaren ställer sig;
vad vill jag att de andra i rummet ska känna, hur ska de se ut efter mitt tal, vad ska de önska, vilja, älska eller göra som de inte hade känt, älskat, velat, gjort för tjugo minuter sedan innan jag inledde mitt föredrag? Det är när vi är engagerade i något annat än våra kroppar, gester och armar, något som är större och viktigare än hur vi framträder, som publiken ser oss utan påklistrad fernissa, och vi vet också att det finns ett direkt samband mellan engagemang och karisma.
Här är några andra viktiga punkter som förenar de bästa talarna och talen; Det är viktigt att ha ögonkontakt med sin publik och att skapa stämningen av en konversation, även om det är på en betydligt större scen än vid ett middagsbord. Du är där för publikens skull, inte för din egen.
Ett bra tal behöver struktur. Med ordet struktur menar jag inte ordningsföljd i meningen början, mitt och slut, utan hur de olika delarna i manuset relaterar till varandra.
Jag menar också som många andra att det är viktigt att vara autentisk, men hur är man det? Det är ingen lätt uppgift att ”vara sig själv”. Det finns människor som levt i 90 år och som aldrig förstått vem de är trots att de sökt svaret på detta i hela sitt liv. David Bowie sa i en intervju; I didn´t try to identify myself or asked myself who I was, the less questioning I did about who I was, the more comfortable I felt. So now I have absolutely no knowledge about myself and I’m extremely happy.” Personligen har jag som skådespelare genomfört otaliga provfilmningar för olika roller. Men den svåraste uppgiften är att inför kameran ”vara sig själv” och presentera sig som privatperson. Vi väljer alla en roll, oftast någon form av idealbild vi vill leva upp till, att vara ”avspänt autentisk” kan också vara ett ideal. Att Lalehs låt ”Bara få va vara sig” är så populär beror förmodligen på att den berättar om en universell längtan hos människan och samtidigt hur svårt det är.

Min erfarenhet är att de talare som vågar vara sårbara och bjuder på allt de helst vill dölja i sin framtoning, blir attraktiva för en publik. Då skapar de samhörighet och publiken får en möjlighet att relatera. Att vara autentisk inför åskådare kanske handlar om att kunna umgås med sin egen ovälkomna skugga och samtidigt umgås med de som kommit dit för att se dig.

För att återkomma till Greenes påstående att ”endast 7 procent av ditt framförande avgörs av det du säger, dina ord. 38 procent avgörs av din röst, hur du varierar volym, tonläge, tonalitet och tempo när du pratar och hela 55 procent av din hållning, gester och rörelser etc. Min erfarenhet är alltså att människor som är fullt upptagna av någonting annat än sig själva, allt från en professionell skicklig bartender som blandar drinkar, till en talare som delar med sig något som kan vara värdefullt för andra- är intressanta att titta eller lyssna på.

Det är lätt att slänga sig med procentsatser hit och dit och framstå som en expert. Med all respekt för Greenes kunskaper så anser jag det anmärkningsvärt att han helt hoppar över den mest avgörande delen i minnesvärda tal. Nämligen själva berättelsen och de noga utvalda orden. Greene ger som många andra Martin Luther Kings ”I have a dream” som ett föredömligt exempel. Vad var det som gjorde talet så stort? Hans kroppsspråk? 200 000 människor kom dit och de flesta såg honom knappt, för de som var längs bak måste han varit liten som en prick framför ett hav av människor. I efterhand har vi sett det på TV. En man som står stilla bakom ett podium och en mikrofon. Hans röst? Det finns andra som använt sig av samma vibrato eller tonläge och rytm i predikningar som aldrig gått till världshistorien.

Nej, det som gjorde talet så var talets form. Talets inleds med löftet om frihet. Den ursprungliga styrande principen i USA. Detta som man lovat varandra i möjligheternas land. Sedan följer kontrasten. Då han beskriver den då rådande situation som bestod av djup orättvisa, den utlovade checken som aldrig löstes in. Sedan följer enligt samma dramaturgiska princip; Visionen. Den som alla människor frivilligt kan dela, då checken äntligen kan lösas in och människor kan bygga en bättre värld. Talet visar på principen att alla skillnader i naturen söker jämnvikt. Det gäller även bra tal. Så fort det finns kontraster och skillnader i berättelsen och i orden, sitter vi kvar och lyssnar för vårt medvetande behöver jämna ut dessa skillnader.

Det som är unikt med talet är naturligtvis också att den saknar bitterhet, hat eller någon form av extremism.

Är ovanstående bara värt 7%?

Michel Riddez
skådespelare, pedagog, författare till boken ”Måla med svart eller vitt men aldrig med grått” En bok om framgångsrik kommunikation.

För Michels föreläsningar coaching och kurser i presentationsteknik se www.riddezkonsultation.se Eller www.sverigestalare.se

Goda gärningar leder till goda resultat

Publicerad 2017-08-10, 09:18

”Den okunnige jobbar för egen vinning, den vise arbetar för världens väl.”

Personallunch vid vattnet – en lönsam guldkant på vardagen

Häromdagen slumpade det sig så att jag blev bjuden på lunch på restaurang Pont vid Hägernäs strand i Täby, precis vid vattnet. Det var strålande sol, men när vi skulle äta började det regna så vi fick flytta in. Det var nu inte hela världen, även inomhus har man en mycket trivsam vy. Jag har alltid varit fascinerad av hur bra det är för välbefinnandet att vara nära vatten.

Jag blev väldigt glad över att bli bjuden på denna lunch då det främjar det jag kallar välståndstänkande. Det är en medvetenhet om att vi lever i en värld av skönhet och överflöd. Genom att vara generös mot andra och unna sig själv av livets goda skapar vi en energi med vilken vi kan skapa och attrahera mera välstånd.  

Anledningen till att jag råkade komma med på denna lunch heter Ann Sundqvist, en förtjusande dam, grundare och VD för Nannic AB, ett framgångsrikt företag inom kosmetikbranschen, verksamt i Sverige och internationellt.  Firman jag och min kompanjon driver delar lokaler med Nannic.

Just denna dag fyllde en av de anställda år vilket företaget firade genom att bjuda medarbetarna på lunch.

Ann är en av de mest generösa och omtänksamma personer jag känner. Det spelar ingen roll om Du är anställd, kund, leverantör, vän, bekant, man är alltid välkommen och väl omhändertagen. I firmans lokaler finns skålar med frukt, färska bär, nötter, russin och choklad, inte enkom för kunder på utbildning utan även för leverantörer, anställda och andra intressenter.

Tjäna mer pengar genom att vara generös

Jag tror att man som arbetsgivare skapar ökad lönsamhet genom att vara generös och ta väl hand om medarbetarna. Även om det mot förmodan inte skulle vara så, tänk ändå vilket välbefinnande och vilken arbetsglädje som lätt infinner sig, när man arbetar i en sådan atmosfär.

Innan jag 2005 startade eget hade jag i 19 år varit löneslav på ett finansbolag. Vi hade bra villkor och förmåner. Vid något tillfälle hade moderbolaget, trots miljardvinster, bestämt att man skulle skära i kostnaderna. Företaget minskade städningen av lokalerna. Bland annat skulle papperskorgarna inte tömmas varje dag. Personligen blev jag så arg på denna idioti så jag slängde mina bananskal i papperskorgen för att det skulle lukta illa. Jag är, nota bene, inte emot besparingar om de är nödvändiga/välmotiverade.  Men detta var absurt.

En släkting till mig berättade om en arbetsgivare som inte ville stå för kostnaden för inköp av en ny kaffebryggare, så det fick skramlas bland personalen.  Det är en magnitud av snålhet, dumhet och enfald som är ofattbar. Jag kan bara föreställa mig de eoner av negativ energi som denna oginhet måste ha skapat. Tänk alla diskussioner bland personalen, energi som man kunde ha använt för att skapa högre produktivitet/bättre affärer.

Vad skapar Du som arbetsgivare?

Så vad skapar Du som arbetsgivare, en varm atmosfär, som främjar produktivitet, hälsa och välbefinnande? Eller skapar Du ett frätande syrabad genom att vara snål och småaktig?

Jag tror att en arbetsgivare tjänar på att vara generös mot sina medarbetare. Tänk om Du exempelvis låter dina medarbetare träna en halvtimme, tre gånger i veckan på betald arbetstid. Tror Du inte att Dina medarbetare skulle få mer energi, bättre hälsa och prestera mer? Troligen skulle det vara en mycket lönsam investering.

Föreläsaren

Jan Roostal föreläser om pengar och karma, hur vi kan skapa välstånd eller fattigdom med våra tankar och handlingar. Han är certifierad instruktör i Dr Deepak Chopras meditationsteknik och driver företaget Smart Hemsida tillsammans med Kristoffer Sundqvist som är son till ovan nämnda Ann Sundqvist.  Av en ”slump” gick Ann tillsammans med en vän och samarbetspartner på Jans föredrag om pengar. Efter föredraget anmälde sig båda till Jans meditationskurs och resten är som man brukar säga, historia.

Som någon sade, var Du än befinner Dig så är marken Du står på full av diamanter, bara Du tittar efter dem.

Jan Roostal
Föreläsare

Kundupplevelsen kan göra din verksamhet unik

Publicerad 2017-08-09, 13:50

Sedan en tid tillbaka pratas det allt mer om nyttan med att skapa unika och positiva kundupplevelser. Det handlar framför allt om att företagen ska kunna skilja ut sig från sina konkurrenter.

Själva ordet kundupplevelse kan låta stort och aningen pompöst, och tankarna vandrar möjligtvis åt Disney och andra stora aktörer inom upplevelseindustrin. De befinner sig troligen långt ifrån din egen verklighet, och du kanske har svårt att se vilka unika upplevelser man kan skapa i din verksamhet. Men faktum är att en upplevelse inte är något annat än en erfarenhet, och att uppleva betyder detsamma som att vara med om, att erfara något. En kundupplevelse är med andra ord ”den samlade upplevelsen av alla möten och interaktioner som sker mellan verksamheten och kunden under den tid de har en relation ”.

Oavsett om vi pratar varor eller tjänster, patienter, besökare eller gäster, så är det som kunden upplever synonymt med hur hen uppfattar verksamheten. Det handlar inte i första hand om att skapa extraordinära ”happenings” utan att tillvarata varje möte och göra det bästa möjliga av det. Känslorna som uppstår kommer att ligga till grund för hur kunden förhåller sig till din verksamhet framöver. Blir hen en förlorad kund, en återkommande kund eller kanske i alla bästa fall en ambassadör, som genererar nya kunder och affärer?

Fortfarande lämnar många åt slumpen vad kunderna kommer att känna och hur upplevelsen gestaltar sig, men allt fler ser möjligheten att utarbeta och följa en klar strategi. Genom att tänka igenom vilka känslor man önskar skapa hos kunden och vilka värderingar som ska genomsyra kundupplevelsen - från start till mål - ökar chanserna till fler och mer nöjda kunder.

Upplevelsen består av samtliga möten med verksamheten och dessa kan ske på många sätt och genom olika beröringspunkter. En del är digitala, andra är personliga och sker ”In Real Life”. I många fall är de personliga kontakterna viktiga för hur nöjd man blir som kund och de kan ofta bli avgörande för framtida val av leverantör.

Ett exempel är svaren som Myndigheten för vård- och omsorgsanalys fick i en undersökning angående vårdval (”Vad vill patienten veta för att välja?”, Vårdanalys utvärdering av vårdvalsinformation, 2013). Enkäten visar att patienter grundar valet av vårdcentral på flera kvalitetsaspekter. Lite mer än hälften av de som svarat uppger att det geografiska läget är avgörande. Andra betydelsefulla faktorer är möjligheten att träffa samma läkare och bemötandet på vårdcentralen.

Att kontakten med patienten är viktig kommer kanske inte som någon överraskning, men att det är en avgörande faktor vid valet av vårdcentral var oväntat. Det visar hur viktigt det är att kunderna, i det här fallet patienterna, blir sedda och bekräftade som individer och att deras känslor har stor betydelse för kundnöjdheten.

Så hur gör man då för att ”ta kontroll” över kundupplevelsen och känslorna som skapas i mötet med verksamheten? Här följer några punkter som kan bidra till utvecklingsarbetet:

·         Klargör era grundläggande värderingar som också är basen för kundupplevelsen.

·         Definiera hur ni önskar att kunderna ska känna i mötet med verksamheten, kopplat till värderingarna.

·         Tydliggör hela vägen till individnivå vad värderingarna innebär i varje kontakt och varje situation.

·         Låt värderingarna leva och lev värderingarna.

Vill du veta mer om hur man skapar goda kundupplevelser och bygger en kundfokuserad verksamhet? Boka in Eva Bloch för en inspirationsföreläsning, som ni med fördel kan komplettera med en efterföljande workshop.

Eva Bloch
Föreläsare

Människor blir allt sämre på att lyssna

Publicerad 2017-08-09, 09:21

Det verkar ligga i tiden att kommunikation ska vara kort, tydlig och lättillgänglig. Annars blir det tradigt och då tappar vi intresset.

Vi har heller aldrig varit så bestämda som vi är just nu. Aldrig så polariserade. Alltmer sällan ändrar vi åsikt och det finns en tydlig tendens att vi ska tycka till om saker och ting. Även om vi knappt vet någonting om själva saken och tingen.

Att diskutera med en människa som redan bestämt sig och inte är mottaglig för förändring är oftast utsiktslöst. Nyligen genomförda undersökningar visar att när vi, under ett samtal, lyssnar på den andra personen lägger vi mer fokus på vad vi själva ska säga härnäst än att då faktiskt lyssna på vad den andra säger. Då blir det svårt att nå en kompromiss.

Dessutom har alla så mycket annat viktigt att ideligen parera. Klart att man kan lyssna på en presentation och samtidigt klara av några mejl och snabbt smita ut för att hinna med det där viktiga telefonsamtalet innan lunch. Man är ju effektiv.

Det här är ett problem som stör många. Det är provocerande att prata med någon som uppenbarligen har fokus någon annanstans men ändå vill bete sig som en god lyssnare genom att ideligen slänga in ”visst, visst” och ”jag förstår” för att sedan proklamera sin (rätta) version av det just sagda. Och det är provocerande att ha förberett en presentation eller ett möte med en tydlig tanke och struktur när de som lyssnar inte är närvarande och deltagande.

Så i mina föreläsningar och utbildningar inom konceptet VINNANDE PRESENTATIONER OCH MÖTEN fokuserar vi mycket på just detta. Hur man skapar en koncentration hos åhörarna, får dem delaktiga och entusiasmerade i innehållet som ska behandlas. Det landar mycket i smart förberedelse av den som ska presentera eller leda mötet. Och här finns det massor av tips och modeller att använda sig av för att vässa sin egen förmåga.

Här kommer tre användbara tips för att starta presentationen eller mötet effektivt:

·         Ta dig en funderare på vilka det är som ska lyssna/delta. Hur fångar jag just de här människorna? Vad motiverar dem? Vad bör jag undvika?

·         Se till att ha en riktigt vass inledning. Känslan du vill skapa är intresse – ”det här verkar intressant”. Undvik det traditionella. Överraska istället.

·         Se till att du kan dina första 60 sekunder som ett rinnande vatten. Kan du det kommer du att framstå som tydlig och kunnig. Den känslan stärker dig under fortsättningen.

Oskar Sergel
Talare

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

E-post: nathalie@sverigestalare.se

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: nathalie@sverigestalare.se

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm

Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping

Organisationsnummer 556728-0283

Sociala media

Samarbetspartners

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap