Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

0 produkter / 0 kr

Kontakta

0

Talare att skicka förfrågan till

Öppettider: Vardagar 07.30-18.30
Telefon: 0121-249 00
Jour kvällar och helger 070-930 57 85
E-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

 

Bloggarkiv

Hur det är att leva i en familj med NPF

Publicerad 2017-03-22, 19:59

Jag, Sara Mellberg är mamma till barn med ADHD, ADD, Tourette, Dyslexi Autismspekta och en släng OCD (tvång)

Jag har kämpat ”in i kaklet” för att dels förstå mina barn, men också för att få omgivningen att förstå dem, samt vad de har för behov.

Det har varit en tuff men också en otroligt lärorik resa. Jag skulle aldrig haft så många skratt, aldrig slitit mitt hår av förtvivlan och aldrig älskat så om jag inte hade mina barn.
Som en ”plusmeny” med extra allt på något sätt.


I föreläsningen tar jag upp känslan som uppstod när vi fick diagnoserna. Hur jag trodde att livet nästan var slut, jag förstod ju inte vad det handlade om, jag hade ingen kunskap. Jag var absolut en av dem som såg ner på ADHD barn. Inte kunde det väl hända mig? 

Jag tar upp känslan av utanförskap. Känslan av att inte förstå och känna sig missuppfattad. Krigandet i skolan för att få den hjälp vi behövde. Men också vilken tur jag haft, vad mycket jag lärt mig. Livet tog inte alls slut. Det gav så mycket mer.

Jag har blivit mer ödmjuk, jag har lärt mig nya strategier hur man hanterar utbrott, vägran och hur man hanterar förändringar.

Så jag har bestämt mig för att sprida kunskap om just NPF. Att skapa förståelse och inse att bara för att man har ADHD är man inte knäpp. Nej man är extra smart, extra kreativ, extra känslig, extra arg, extra glad.

Vad är egentligen normalt och vad accepterars innan man upplevs som konstig?

Lite tips:

• Försök att le när du är arg, det blir lättare då!
• Var flexibel i ditt sätt för att undvika utbrott och känslostormar.
• Arbeta med lågaffektivt bemötande. 
• Var beredd att kasta dig på golvet och gå på alla fyra för att avbryta ett nalkande utbrott.
• Förbered med schema för att underlätta låsningar.
• Rörelse, fysisk aktivitet är toppen.

Sara Mellberg

En föreläsning om hur det är att leva i en familj med NPF

Skriv en kommentar

Digitalt ledarskap - Vad är problemet?

Publicerad 2017-03-21, 13:09

Då var det dags att sätta igång. Om 6 månader ska vi ha lösningen ute och det ska bli succe! Detta är vår största satsning någonsin, och det är oerhört viktigt att vi lyckas. Du har säkert hört detta alltför ofta. Men vänta nu, “att lyckas”.  Vi börjar här. Har vi ens samma bild i teamet av vad ett lyckat projekt är? Även om målen är tydliga med ökad försäljning, kundnöjdhet eller effektivare something something, så är det ganska säkert, till och med högst troligt, att de flesta i teamet har olika mål med projektet. Karriäristen vill glänsa och ta nästa steg, utvecklaren göra något banbrytande i kodväg och designern helst sätta sin egen prägel på lösningen. Vanligt är också att titta på hur konkurrenterna gör, och göra likadant, istället för att verkligen fokusera på att lösa ett verkligt problem med lösningen vi bygger. Och lösa det tillsammans. 

Det är just detta som digitalt ledarskap syftar till. Att leda en grupp av olika individer, med olika kunskapsområden och lösa ett problem där alla olika kompetenser behövs för ett lyckat resultat. Oftast är det riktiga problemet heller inte helt känt när projektet börjar. Eller rättare sagt, man tror ofta man vet, men det är mer ett affärsproblem. Inte problemet som tjänsten/lösningen vi tar fram ska lösa. Det är viktigt att förstå.

Låt oss ta ett exempel. Vikande försäljning eller ökad konkurrens kan t.ex. vara affärsproblemet. Men det är inte ett problem som kunderna har. Kunderna har andra problem som är betydligt viktigare, t.ex för lite tid, för mycket att göra eller för många beslut att ta. 

Det är viktigt att hela teamet förstår problemet vi försöker lösa tillsammans, på en högre nivå för sedan själva bestämma hur de på bästa sätt kan hjälpa till att skapa en lösning. 

Så hur hittar man detta riktiga problem? Att observera och prata med kunderna är en utmärkt början. Redan innan man börjar bestämma sig för vad man ska göra. Och gissningsvis finns det flera problem under kundens hela kundresa att lösa. Att ställa frågan “varför”, är bland det viktigaste verktyget vi har i vår resa mot lyckade resultat. Att verkligen förstå det bakomliggande behovet. 

Så, för innan ni börjar nästa digitala projekt, se till att hela teamet vet svaret på frågorna: 

1) Vem bygger vi lösningen för?
2) Vad är problemet vi försöker lösa åt dessa personer?
3) Vad är vår idé till att lösa det?
4) Hur vet vi att vi löst det?
5) Vad vill vi att kunderna ska känna/tänka när vi löst problemet  åt dem?

Till sist, planera för förändring. Ha förändringsmöten varje, eller varannan vecka där ni prioriterar om vad som är viktigast framåt. I en digital värld, sker förändringar hela tiden. Det är omöjligt att innan projektet startar veta och förutse alla detaljer. Att förhålla sig till oförutsägbara förändringar, är kanske den viktigaste framgångsfaktorn för att ta fram en lyckad :) lösning.

Henrik Edlund
Managing Director, Futurice Sweden.

Skriv en kommentar

Fem verktyg för bemötande

Publicerad 2017-03-17, 12:47

Är du en av dem som tackar bilisten när hen stannat vid övergångsstället? Om du är bilisten som nyss blivit tackad av en fotgängare – vinkar du tillbaka? Grattis, du är redan nu på god väg i konsten att få människor omkring dig att trivas.

I vardagen
Det finns många vardagliga situationer som kan bli väldigt trevliga när vi använder verktygen för bemötande. Enbart dessa inledande små exempel skapar glädje och de är lika effektiva på jobbet. Att respektera, uppkatta och se sina arbetskamrater och kunder är ett av de mest effektiva sätten som finns att skapa arbetsglädje och få nöjda kunder.

Med kund avser jag den du ska skapa ett värde för, det kan vara i företag, vård, butik, kommun, myndighet eller förening. Dessutom är vi varandras arbetsplats, glädje smittar av sig! Lägg därtill att din kund märker denna positiva anda och talar gott om er.

Bemötande handlar ofta om artighet
Ibland sätts likhetstecken mellan artighet, vett och etikett och gamla etikettsregler. Nej, det handlar snarare om artighet tillsammans med andra människor eller konsten att få människor omkring dig att trivas. För framgångsrikt bemötande leder alltid till förbättring. Men det räcker inte med enbart denna effekt, din omgivning uppskattar dig dessutom ännu mer. Så även små, små detaljer gör stor nytta.

Har du rest extra långt någon gång?
Jag har under mer än ett decennium som föreläsare mött publik som rest långt bara för att man gillar personalen. Allt från Uppsala till Grythyttan för att köpa glass, 21 mil, enkel resa, (hen gillade inte ens glass!), men personalen var trevlig. Allt därifrån till hen som flög till Finland för att klippa sig. Varför? Jo, det var en trevlig frisör.

Du har säkert upplevt liknande om du tänker efter. Så tänker även de ni möter, därför är även små förbättringar så viktiga och träning med insikt ger färdighet.

Framgångsrikt bemötande smittar av sig
Ett framgångsrikt bemötande är dessutom en glädjespridare och ett vaccin mot konflikter på jobbet. Varför inte börja morgondagen med att ge någon beröm? Gör så fort så möjligt och inför andra. Jag lovar dig att det skapar stimulans och inte ses som smicker (det är den mest vanliga tveksamheten, att du smickrar). Därtill förtjänar du rätten att vid annat tillfälle påpeka det som är mindre bra då din kollega litar på dig.

Fem verktyg
Egentligen finns bara ett bra verktyg för bemötande, det är du själv. Men för att nå dit får du ytterligare några verktyg, dessa går jag in på djupare vid min föreläsning.

1. Vänd dig alltid mot den du talar med, (titta heller inte på telefonen).
2. Visa inlevelse och bekräfta den som invänder. Tacka för att de sa till.
3. Vår hjärna lurar oss ibland, vid kris läcker vi känslor. Tänk att de läcker.
4. Pröva med att varje dag ta några minuter att säga trevliga saker, hemma och på jobbet.
5. Sluta klaga, framhåll gnället som ett önskemål istället. Testa direkt!

Träning ger färdighet
Min föreläsning har sin upprinnelse i en märklig och rolig händelse. Den löste sig tack vare träning i bemötande och artighet. Det är först då vi kan skratta åt händelsen.

Men vi måste träna för att kunna hantera bemötandet. Vi måste också tänka på samma sätt på jobbet och rita kartan tillsammans. Det handlar om värdegrund och ledord.

Det är dessa tre saker, vad de står för samt de fem verktygen nämnda ovan som skapar insikt om värdet av bemötande på din arbetsplats. Allt detta får ni veta mer om vid min föreläsning.

Det är live och med diskussioner. Ni får kunskap och insikt!

Välkomna till föredraget Konsten att få människor omkring dig att trivas!

Författare: Mats Danielsson

Skriv en kommentar

En säljande säljare

Publicerad 2017-03-13, 14:23

Vi möter säljare varje dag, många gånger utan att reflektera över att säljaren har ett stort ansvar mot mig som kund (jag skall ju spendera mina pengar) och mot företaget han/hon arbetar för. En del säljare vi möter är väldigt duktiga och bra, många varken eller och en hel del helt hopplöst dåliga!

Jag, Johan Tordhag har studerat säljbeteende i över tio år och i dag kan vi med stor säkerhet redogöra för anledningen till att så många säljare inte presterar bättre!

En av många anledningar till ett extremt bra säljresultat är förståelse för kundanpassad försäljning, dvs vem är kunden och hur kommer hon att köpa! Människor köper i första hand människor, dvs produkten är oftast det sekundära i nästan all försäljning, vilket många säljare tycks glömma bort i sin iver på att prata fördelar med produkten/tjänsten.

När säljaren har ett rätt beteende vill fler kunder köpa, det är en stor skillnad på att sälja och att få kunder att köpa.

Jag har sammanstället ett koncept där jag ger en djup insikt i hur vi människor fungerar och vilka beteenden och signaler vi sänder, och hur det påverkar våra kunder till olika beslut.

Rätt hanterat är dessa verktyg och instrument oerhört kraftfulla.  Används de rätt kan förväntningarna på effekten vara upp till 30-40% säljökning, 12-15% marginalförstärkning och en total ekonomi ända upp till 4 gånger bättre än i dag.  Konceptet bygger på en ramändring och beteende förändring, både hos individen och säljorganisationen.

Effekten uppstår dels av att vi under intensiva former ger verklighetsnära verktyg till framgångsrik försäljning samtidigt som vi ger konkreta verktyg för en långsiktig förbättringsprocess hos individen och dess ledning.

Jag anpassar konceptet och finjuster det till er verksamhet  

Jag har över 30 års erfarenhet av försäljning och har vid flera tillfällen varit Sveriges bästa säljare. Jag delar med sig av min erfarenhet inom framgångsrik försäljning på ett engagerande och entusiasmerande sätt, och ger deltagarna en rad olika och konkreta verktyg för att lyckas inom framgångsrik försäljning.

Författare: Johan Tordhag

Skriv en kommentar

Hur uppfattas du - på LinkedIn?

Publicerad 2017-03-10, 14:29

Hur uppfattas du på nätet? Vilket intryck gör du på nätet? Vet du det?
För det går fort. På bara en bråkdels sekund har andra bildat sig en uppfattning om dig. Det första intrycket bildas fort, blir bestående och är svårt att ändra.

Själv heter jag Angela Ahola och arbetar idag med att föreläsa kring det första intryckets betydelse och släppte ett par månader sedan min första bok ’Konsten att göra intryck’.

• Har alltid varit intresserad av första intryck och hur vi läser av varandra. Intresset för detta väcktes i tonåren. Själv spenderade jag mina gymnasieår i en utpräglad överklasskola. Spelade samtidigt i ett dödsmetallband och såg förmodligen ut så som du gissningsvis tänker dig. Avvek med andra ord radikalt från övriga elever som hade precis de rätta märkena på sina kläder och föräldrar med fina jobb. Var samtidigt ambitiös och intresserad av skolan. Hur orättvist det än kan kännas så hade nog mitt utseende, hur jag fysiskt valde att ’presentera mig’ för omvärlden, ändå en inverkan på mina betyg.

Varför kan man ju fråga sig? Jo, forskning visar att vi människor tenderar dessvärre inte att bedömas utifrån de vi är. Utan utifrån hur så som andra uppfattar oss. Senare skulle min egen forskning även visa att till och med yrkesverksamma domare och nämndemän påverkas av de första intryck en misstänkt gör på dem.

Vi vet dock att idag sker det första mötet inte alls alltid IRL, utan alltsom oftast över nätet - på LinkedIn, via företagshemsidor och dejtingsajter.

Men vad är det som avgör hur andra uppfattar oss där - på nätet?

Till att börja med, de psykologiska mekanismerna är desamma. Vi frågar oss om vi kan lita på dig. Är du snäll, godhjärtad och om din kompetens/kapacitet är hög eller låg. Vi försöker alltså läsa av samma egenskaper oavsett hur vi ses. Och oavsett vad det än är för ’information’ vi har till hands om varandra. Detta fenomen har benämnts av forskare som ’thin slices of behavior’ och innebär i korthet att vad det än är andra får veta om oss kommer de att använda det som ett underlag för att dra sina slutsater om hela vår personlighet - det kan vara så lite som ett visitkort, vår titel, eller en profilbild. 

Så idag, för att lyckas med vår karriär eller med dejtande, behöver vi även bemästra konsten att göra intryck på nätet. Här kommer åtta tips på vägen - med fokus på fotot.

• Ha koll. Var medveten om att bilden är viktig. Människan är i hög grad visuell.

• Sammanhanget. Din bästa Tinder-bild är nödvändigtvis inte densamma som på där fokus ligger på karriär och kompetens.

• Vilken bild av dig vill du förmedla? Bilden av en attraktiv person, en kompetent yrkesmänniska eller något annat? Använd din bild till att förmedla det jobb och den karriär du önskar. På företagshemsidor och karriärbetonade sociala medier ger en professionell bild – kanske till och med tagen i fotostudio – ett kompetent och seriöst intryck.

• Associationerna: Haloeffekten gör att även miljön där bilden är tagen påverkar andras bedömning av oss. Står vi på en bergstopp jämfört med mitt i stadsvimlen förmedlas olika bilder av oss. Bilden kan även vara tagen mitt i en aktivitet - när vi föreläser, står bredvid motorcykeln, gör en kul grimas utklädda på en maskerad eller sitter på vårt kontor. ’Imbibing idiot bias’ beskriver, till exempel, hur någonting så harmlöst som ett glas öl eller vin gör att andra uppfattar oss som mindre intelligenta.

• Kroppen. Står du rakryggad eller slokande, med en öppen gest eller armarna i kors? En upprätt huvudposition är mer auktoritärt än att lägga huvudet på sned, som är en empatisk signal. Men kan också uppfattas som undergivet och ursäktande.

• Stylingen. Är du klädd formellt eller ickeformellt? Ljusa eller mörka kläder? Har du utsläppt hår, uppsatt, är sminkad, bär glasögon eller kanske till och med solglasögon så kommer det att påverka hur andra uppfattar dig.  

• Blicken. Är din blick riktad mot kameran eller inte? Om du tittar in i kameran minns andra dig bättre. Bär du däremot solglasögon

• Spegling. Vi tycker om människor som är lika oss själva. Och är samtidigt lite misstänksamma mot dem som är olika oss. Bra att ha i åtanke både på nätet och IRL.

undefined

Stort lycka till!
/ Angela
PS.
Detta är temat jag föreläser om. Vill du boka mig att komma och föreläsa ’hos er’ hör av er på ____ Och om du tycker att detta ämne är lika fascinerande som jag kan du läsa mer om detta i min bok ’Konsten att göra intryck’ och du får mer än gärna ladda ner vår nya innovation - appen Tosify (länken: http://www.tosify.com hit) - som hjälper dig ta reda på exakt vilka signaler din profilbild sänder.

Skriv en kommentar

Kommunikation, attityd och trygghet

Publicerad 2017-03-01, 14:14

Vi söker ofta efter facit. Vi vill hitta raka, enkla vägar väl för att nå våra mål. Det trots att vi egentligen vet att det inte finns några. Trots att vi vet att fågelvägen från A till B inte existerar och att vi måste passera utmaningar och delmål längs vägen.

Alla som startar företag har en vision för vad man vill uppnå med sin verksamhet. Processen ser förstås olika ut beroende på om det handlar om en tjänst eller vara och om du arbetar i ett team eller ensam. Oavsett om du är ny företagare eller har drivit verksamheten några år kommer du att märka att ingen process är spikrak och att det alltid dyker upp överraskningsmoment. Det är lätt att gå vilse, kanske tveka och tappa fokus på visionen.

I min roll som agilitycoach sedan mer än tio år tillbaka har jag haft möjligheten att följa många personer, och hundar, i deras utveckling inom agility. Alla deltagare har olika syften med sitt deltagande på en kurs och oavsett vad det är har jag en viktig roll som coach att få förståelse för respektive mål och guida dem dit. Det jag alltid återkommer till är att det ska finnas en tydlig plan. Det ska finnas en strategi, för om föraren själv inte vet vad hur han/hon vill uppnå eller hur det ska gå till är det förstås ännu svårare att få med sig hunden på att göra rätt moment.

Samma utmaning ser jag hos oss företagare och entreprenörer. Det är lätt att fastna i en enkel verklighet och tanke om vart man vill nå. Något som speglas i ett mindre konkret uttryck som "jag ska sälja så mycket som möjligt av...". Utan en plan för processen är det omöjligt att nå sitt mål. I alla fall inom en rimlig tid. Så, för att konkretisera det ytterligare har jag stolpat ner det under tre begrepp. Det grundar sig i vad jag anser behövs för att bli ett bra team på agilityplanen. Tre byggstenar som tillsammans bildar den där stabila grunden att stå på. Något som förstås kan översättas till oss företagare.

Kommunikation, attityd och trygghet

I stora drag handlar det om att skapa en medvetenhet om helheten. För agilityföraren innebär begreppen följande:

Kommunikation - Hur kommunicerar jag med min hund? Vilka signaler använder jag, och när och hur? Förstår min hund signalerna?

Attityd - Min vilja och mitt driv att vara på agilityplanen. Att jag har rätt energi och inställning med mig in i uppgiften och medvetenhet om att det speglas hos min hund, positivt som negativt. Att ha ett "jag kan-tänk" i allt jag gör.

Trygghet - Vad är min roll som förare och är jag trygg i den? Är min hund trygg i sin roll?

För dig som företagare översätts det såhär:

Kommunikation - Vad vill jag kommunicera, till vem och hur? Det finns en mängd olika strategier, kanaler och ingångar... Vad är mitt syfte, både på kort och lång sikt?

Attityd – Vem och hur, är jag som företagare? Är det min personlighet som ska speglas eller är det företagets/varumärkets värderingar som ska frontas? Vilken attityd finns hos målgruppen och hur ska den bemötas?

Trygghet - Vilka uppgifter ställs jag inför och är jag trygg i den rollen? Att vara trygg handlar delvis om självförtroende - tror jag på min idé?

Efter att ha varit "hundtjejen" i många år fick jag göra ett val som innebar att utnyttja läget eller att ändra resans riktning helt. Det fick mig att fundera över många saker både på ett personligt plan och som företagare.

När du startade ditt företag gjorde du säkert läxan och funderade över dem grundläggande analyserna av målgrupp, marknad, konkurrens etc. Du fick säkert tipset att tidigt skapa en hemsida och visitkort. Men, har du gjort läxan att analysera dig själv samt din idé kopplat till en genomtänkt strategi? Det finns många viktiga punkter att läsa på och ha med sig på resan att skapa och driva ett hållbart varumärke. Allra helst om det handlar om ett personligt varumärke, det vill säga om dig!

Fem tips

1. Fundera på vem du är som företagare (attityd).

2. Backa bandet och analysera din vision för företaget, både kort- och långsiktigt (trygghet).

3. Ställ dig frågan "varför?" när du analyserar din vision och verksamhetsidé.

4. Gå igenom de tre byggstenarna och se vad kommunikation, attityd och trygghet innebär för dig.

5. Läs på om de olika kanalerna som finns för att nå sina kunder och analysera var dina kunder finns (kommunikation).

Författare: Mikaela Holegård

Skriv en kommentar

Konsten att vara långtidsfrisk

Publicerad 2017-02-24, 11:42

Hur håller man sig själv och sin personal långtidsfrisk?

Sjukskrivningar kostar företagen mycket pengar och orsakar stort personligt lidande. De flesta sjukskrivningarna är i onödan och hade kunnat förebyggas.

Därför har jag, Kerstin Söderberg nu tagit fram verkningsfulla redskap för ett hälsosammare liv. Under mina kurser och föreläsningar får deltagarna stor förståelse för vad stress är och hur det påverkar oss men fokus ligger på enkla användbara övningar som får stressnivån att sjunka och mer långsiktiga strategier som handlar om våra tankar och inställning.

Stress är inte bara något negativt. Utan stress skulle vi inte överleva situationer där vi snabbt behöver agera på något som hotar oss eller som kan vara farligt. Utan stress skulle vi heller inte prestera och utvecklas.

Den stress som skapar ohälsa i dag handlar inte om att fly från vilda djur, för att sedan återhämta sig och låta stressen gå ner. Farorna är inte lika tydliga som tidigare men genererar samma stresspåslag för att kunna fly, slåss eller ”spela död”. Vi behöver hitta nya strategier mot de stressorer vi har i dag.

På kursen eller föreläsningen tar jag upp frågor som
- Vad händer i kroppen vid stress?
- Vad kan långvarig stress leda till? Hur skyddar jag mig?
- Vad är bra återhämtning? Vi klarar en hel del stress om vi bara får rätt återhämtning.
- Self Compassion - medkänsla med dig själv. Hur är ditt "självprat"? Slår du på dig själv och har för höga krav? Om du pratar negativt till dig själv, tex jag är värdelös, jag kommer att misslyckas etc så får du ett stresspåslag.
- Hur använder jag mina 24 h per dygn? Vad är det som stressar mig mest? Kan jag ta bort något eller ändra inställning till det jag måste göra? Det finns ALLTID något jag kan göra för att minska stressen!
- Vilka tankar utlöser stress och vilka känslor hamnar du i då (rädsla, ilska, skuld, skam?). Sätt namn på känslorna. Vad är det värsta som kan hända och hur skulle du hantera det? Är oron befogad?
- Jag tar också upp fakta om stress kopplat till kost, motion, sömn och mental träning med målet att ge åhörarna nya insikter och motivation till att göra förändringar i sina liv för mer harmoni och bättre hälsa.

I kurserna varvas teori med praktiska övningar, diskussioner, avslappningsövningar och enkla övningar i mindfulness, medveten närvaro. Det snabbaste och effektivaste sättet vid stresspåslag är enkla andningsövningar som alla kan lära sig.

Några övningar att börja med redan idag

- Stanna upp några gånger om dagen och följ några andetag genom näsan och ner i magen, sänk axlarna, slappna av.

- Fundera om du kan plocka bort några ord/fraser ur din vokabulär. Tex ”jag är så stressad”, ”det är jobbigt nu”. Behöver du uttrycka det kan du i stället specificera vad du känner tex ”jag är rädd att inte hinna uppgiften”. När du sätter rätt ord på känslan klingar den ofta av. Ord som kaos, katastrof, stress, panik signalerar fara (det är inte en slump att kvällstidningar ofta har de orden på första sidan) - och ger automatiskt stresspåslag. Undvik de orden om det inte är fara för ditt eller någon annans liv.

- Avsluta dagen med att tänka, säga eller skriva ner tre positiva saker som hänt och tre saker du är tacksam över.

Kerstin Söderberg är diplomerad stressterapeut och utbildad i Kognitiv beteendeterapi (KBT steg 1) och Schematerapi steg 1 samt har en mindfulnessinstruktörsutbildning.

Skriv en kommentar

Må bra – Helt utan anledning

Publicerad 2017-02-23, 15:07

Det finns tre faktorer som avgör vad du känner – hur du använder din kropp, vad du fokuserar på och vad du säger till dig själv. Häng med så förklarar hypnotisören och föreläsaren Erik Olkiewicz hur den så kallade Emotionella Triaden fungerar – så att du kan lära dig att må bra helt utan anledning.

Föreställ dig att jag säger till dig: ”När jag rör vid ditt huvud kommer du att skratta”.

På en skala mellan 1 och 10, hur troligt är det att du skrattar? Du kanske drar lite på munnen, det är trots allt lite fånigt att en vuxen person klappar en annan vuxen på hjässan i hopp om att han eller hon ska garva. Men gapskratta? Ett hjärtligt, bullrande skratt som får dig att kippa efter andan? Högst osannolikt.

Föreställ dig nu att du ser min hypnosshow och att några kompisar till dig blir hypnotiserade på scenen. När de är djupt i hypnos ger jag dem samma instruktion som jag gav dig men till skillnad från dig skrattar de. Och det är inget fejkat ha ha-skratt, utan de ligger dubbelvikta i stolen, slår sig för knäna och du ser deras ögon tåras.

Du häpnar och tänker: Hur är det möjligt? Då kommer nästa chock. Jag gastar ”sov” och plötsligt försvinner skrattet. De tystnar och ligger blixt stilla. Handen på hjärtat: Skulle du kunna börja – och sluta gapskratta – på befallning?

Få känslokontroll – det hemliga knepet

Jag berättar detta för att du ska inse att du har större påverkan över dina känslor än du har förletts att tro och att det finns en metod som du kan börja använda redan idag.

De tre faktorer som jag ändrar hos deltagarna i min hypnosshow behöver du inte ha en hypnotisör närvarande för att uppleva.

Låt mig förklara hur hypnos fungerar.

Allt går att koka ner till detta: Vi människor är påverkbara. Om vi inte gick att påverka hade vi aldrig kunnat lära oss något.

Så funkar hypnos

När jag hypnotiserar en person i min hypnosshow använder jag några kraftfulla tekniker som tystar den inre rösten. Den som du känner igen som du – och den är kritisk, rationell och analyserande.

När en person är hypnotiserad är han eller hon i ett behagligt meditativt tillstånd. Personen har börjat känna, istället för att tänka. Jag har slappnat av personen mentalt, fysiskt, känslomässigt – och i detta tillstånd är personen mer mottaglig för de instruktioner som jag ger honom eller henne.

Det fantastiska är att hjärnan i detta tillstånd inte orkar avgöra vad som är rätt och fel, sant eller falskt. Personen orkar inte validera inkommande sensorisk information, som det heter på hypnosspråk.

Än mer fantastiskt är att vi i hypnostillståndet får större kontroll över och kommer närmare våra känslor. Vi är öppna, påverkbara och närvarande. Det är därför jag kan få personerna att garva på beställning.

De tre faktorerna som påverkar ditt känslotillstånd

När jag hypnotiserar en person i en hypnosshow ändrar jag tre faktorer som påverkar personens känslotillstånd – hur personen använder sin kropp, vad personen fokuserar på och vad personen säger till sig själv.

Det här är goda nyheter för dig. Det betyder att du i varje givet ögonblick kan ändra dessa tre faktorer så att du kan ändra hur du mår. Här visar jag hur den så kallade Emotionella Triaden fungerar:

1. RÖRELSE/FYSIOLOGI: Vad gör du med din kropp?

Rörelse skapar känslor. Vad än du känner nu hör ihop med hur du använder din kropp. Sjunk ihop, ha blicken sänkt i backen och du är på god väg att bli deppig. Vifta med armarna i en segergest, le stort och ta djupa andetag och du upplever det motsatta. Det är svårt att bli deppig när du rör dig som en vinnare.

2. FOKUS: Vad fokuserar du på eller tror du på?

Ditt fokus är kraftfullt. Vad du än fokuserar på kommer du att tro på. Det du fokuserar på blir din verklighet. Fokusera på det du vill, inte på det du fruktar, för det du uppmärksammar växer.

3. SPRÅK: Vad säger du till dig själv?

Varje dag ställer du en serie frågor och svar till dig själv. Det kallas ”att tänka”. Om du vill förändra ditt liv, sluta att vanemässigt ställa frågor som inte lyfter dig framåt. ”Hur skulle jag kunna lösa det här?” är en bättre fråga än ”Varför händer det här alltid mig?”. Kvalitén på ditt liv hänger ihop med kvalitén på de frågor du ställer dig själv.

Lämna en kommentar och berätta för mig: På en skala mellan 1 och 10 (där 1 är uselt och 10 är toppen), hur mår du just nu?


Om hypnotisören och föreläsaren Erik Olkiewicz

Erik Olkiewicz är hypnotisör, föreläsare och motivationsexpert. I hans populära hypnosshow demonstrerar han vad som händer när människor som är skickliga på att fokusera börjar fokusera på helt andra saker…

Skriv en kommentar

Positiv grundsyn

Publicerad 2017-02-22, 13:42

Ofta frågar publiken om det går att träna sig till en positiv grundsyn. Mitt svar är att det går, men det tar tid. Som exempel brukar jag berätta om vad som hände när jag fiskade med min bror. Följande skedde:

Jag gillar att fiska med nät, det är spännande och man vet aldrig vilka fiskar som kommer upp, ibland får jag mycket fisk och ibland blir det ingenting. Min bror och jag fiskar nästan varje dag under sommarhalvåret och för det mesta har vi med barn, fruar och barnbarn i båten. Det är en vacker sörgårdsidyll när vi åker ut från båthuset i Västerviks skärgård.

Vi imponerades av de professionella fiskarna som ju ofta får mer fisk än vi. När de kommer in till bryggan så brukar de säga: ”det blev inte så mycket, det var bättre förr” och så lastar de iland fisken. Jag ville vara som de, så jag började säga till min bror att ”Det var bättre förr, tjugo abborrar är inte så mycket”. Det var kul, vi skrattade åt skämtet och familjerna deltog i ”klagandet”. Efter ett tag märkte jag att Patrik, min bror heter så, ofta fick åka ut ensam och fiska, jag hade annat för mig och det var inte så kul att fiska längre. Det som hänt var att jag hade tränat mitt negativa tänkande, inte bra.

Då sa jag till Patrik att vi får lägga om skämtandet och alltid säga att det är bra. Sanningen är ju att det oftast är ganska bra fiske. Vi började säga, ”härligt i dag fick vi hela tio abborrar och en fin liten sik”. Eller ”Det var kul att fiska idag, vi fick en mört med verkligt röda ögon och mört är ju så gått i maj månad precis innan den leker”. Sakta började jag tycka att det var kul att fiska igen.

En viktig sak med detta är att det tog tid. Att sluta fiska tog ungefär två år, sakta utan att jag märkte det blev det tråkigt. Att börja tycka det var kul igen tog också ungefär två år, men nu är det roligt och gör sommaren härlig.

Det tar alltså tid att skaffa sig en positiv grundsyn, hjärnan måste få tid att omvandla sig. Det är lika viktigt att veta att det inte behövs mycket, det räcker med små små förändringar om man bara är lite envis och håller på.

Erik Winqvist, talare och artist

www.winkir.se

Skriv en kommentar

Jämställd och jämlik vardag

Publicerad 2017-02-16, 13:39

För de flesta av oss är ett jämställt samhälle en självklar vision att jobba för. En del upplever att vi redan är jämställda. Andra möter dagligen utmaningar som bevisar att vi är långt ifrån ett jämställt samhälle. Men varför är vi, så här snart 100 år efter att kvinnor fått rösträtt, fortfarande inte jämställda?

Jämställdhet och Jämlikhet är begrepp som ibland kan upplevas som lite luddiga och det innehåller i sig inga konkreta instruktioner. Dels för att många tror att vi inte behöver det, att samhället blir bättre med tiden, att det bara händer. Men så är det inte, tyvärr. Det krävs mycket arbete för att ändra saker som varit mer eller mindre stillastående i hundratals år.

Så hur gör vi för att ta ner de stora orden till vardagen, in i verksamheten, in i våra möten och diskussioner? Först och främst handlar det som alltid när det är ett problem som ska övervinnas, att erkänna att det finns. Nej, vi är inte jämställda i Sverige. Nej, alla behandlar inte varandra jämlikt i vår organisation. Ja, vi kan bli bättre. Det är inget nederlag att se detta, snarare tvärtom; det är smarta och framgångsrika organisationer som i längden vinner på att erkänna sina brister och jobba för att förbättra dem. IKEA är en av världens mest framgångsrika företag. Det är även kända och prisbelönta för sitt arbete med jämställdhet och jämlikhet. De har tagit in dessa värden i områden i världen som inte kommit lika långt och på så sätt påverkat den inhemska politiken att jobba med jämställdhetsfrågor. Det är häftigt!

Men vi behöver inte vara möbeljättar för att påverka vår värld. Jag har ofta utbildningar ute på förskolor om Skapandet av jämställdhet och får i både i diskussionerna i workshops och i efterhand höra hur de kunnat ta ner de stora orden till en praktiskt förändring i barnens vardag. Och hur denna förändring har gynnat både barnen och personalen själva, gett dem ny inspiration, fräscha idéer och framför allt; en mer jämställd förskola. Och om den här världen ska bli mer jämställd är det en plats som är otroligt viktig; barnen är framtiden!

En dag satt min 7 åriga dotter vid matbordet och funderade. Sen sa hon; Mamma, om en Hon är en Mamma och en Han är en Pappa, vad är då en Hen?
Dessa kloka ungar. Helt utan fördomar, som svampar i omvärlden, nyfiket lyssnar och frågar de och lika engagerat berättar det för oss hur de ser på saker. Vi kan lära oss mycket av barn.

Men vi behöver också ifrågasätta det som vi lärde oss som barn, i en värld som var på många sätt annorlunda från den vi lever i idag. Vi måste ifrågasätta våra egna åsikter, tankar och reaktioner. Vi måste se inåt och fråga oss; varför säger jag som jag säger, varför reagerar jag som jag gör, varför tycker jag som jag tycker? Vad ligger till grund för allt? Och är den grunden uppdaterad? Är den i 2017? Vet jag vad en Hen som föräldrar skulle kunna heta? Har jag ens funderat på det? På samma sätt som ett företag bör erkänna att det kan jobba på sitt jämställdhetsarbetet så kan vi se på oss själva och erkänna; Jag kan bli bättre.
Jag ska inte ljuga; det är inte alltid lätt. Men - det blir lättare och lättare. Och i längden är det både ekonomiskt värt för företaget och emotionellt värt för oss som människor. När vi jobbar för ett mer jämställt och jämlikt samhälle vinner vi inte bara själva på det, generationerna efter oss vinner även de. Och det arvet är ovärdeligt.

Vad svarade jag min dotter? Jag hade läst ett ord som en förälder som är transperson kallat sig, som jag tyckte var genialiskt.
-Mappi.

Tre tankar att ta med sig för en mer jämställd och jämlik vardag:
• Retorik är kommunikation och kommunikation är människans absolut främsta verktyg. Men likt en hammaren som både kan slå sönder en vas och bygga en bro, kan detta verktyg användas på många sätt.

• Ett normkritiskt tänkande innebär att skärskåda det vi tar för givet, att se vilka normer som skapat en själv och det samhälle en lever i. Att vara normkritisk är inte att vara kritisk mot dem som lever efter normer, utan att uppmärksamma vilka normer som finns och vad det skapar för typ av samhälle.

• Normkritisk retorik är att kombinera normkritiskt tänkande och kommunikation för att skapa nya sätt att genom våra kommunikationskanaler, individuella och kollektiva arbeta för ett mer accepterande och jämlikt samhälle.

Kort ordlista från RFSLs begreppsordlista:
http://www.rfsl.se/hbtq-fakta/hbtq/begreppsordlista/

Hen:
Könsneutrala pronomen som främst används om personer som varken identifierar sig som kvinnor eller män utan till exempel är intergender, genderqueer, icke-binära. Hen och den används också i situationer då en persons könstillhörighet är okänd.

Cisperson:
En person som identifierar sig med det vid födseln tilldelade könet. Cis är latin för ”på samma sida”.

Transperson:
En transperson är en person som inte alls eller delvis inte identifierar sig med det kön den har fått tilldelat vid födseln. En person kan också vara transperson som inte följer rådande normer för hur en person med ett visst juridiskt kön ska vara, förutsatt att personen själv identifierar sig som transperson. Ordet trans är latin för ”överskridande”. Transperson är ett paraplybegrepp med många undergrupper och det går att vara transperson på många olika sätt. Begreppet rör könsidentitet och könsuttryck och har ingenting med sexuell läggning att göra.

….
Sophie Thelning är föreläsare och retorik- och jämställdhetskonsult på Jämlik Retorik. Jämlik Retorik arbetar med utbildningar och coaching inom jämställdhets och jämlikhetsarbete med fokus på kommunikation.
jamlikretorik.com

Skriv en kommentar

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

”icon” VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

”icon” OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

”icon” GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

”icon” OM SVERIGES TALARE

”icon” HITTA HIT

”icon” BLOGG

”icon” LOGGA IN TILL DITT KONTO

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30-18:30
Telefon:  0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

”icon”E-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Prenumerera på nyhetsbrev

”icon” Se våra tidigare Nyhetsbrev

Samarbetspartners

”icon”

© 2008-2016 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap