Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

0 produkter / 0 kr

Kontakta

0

Talare att skicka förfrågan till

Öppettider: Vardagar 07.30-18.30
Telefon: 0121-249 00
Jour kvällar och helger 070-930 57 85
E-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

 

Bloggarkiv

Positiv grundsyn

Publicerad 2017-02-22, 13:42

Ofta frågar publiken om det går att träna sig till en positiv grundsyn. Mitt svar är att det går, men det tar tid. Som exempel brukar jag berätta om vad som hände när jag fiskade med min bror. Följande skedde:

Jag gillar att fiska med nät, det är spännande och man vet aldrig vilka fiskar som kommer upp, ibland får jag mycket fisk och ibland blir det ingenting. Min bror och jag fiskar nästan varje dag under sommarhalvåret och för det mesta har vi med barn, fruar och barnbarn i båten. Det är en vacker sörgårdsidyll när vi åker ut från båthuset i Västerviks skärgård.

Vi imponerades av de professionella fiskarna som ju ofta får mer fisk än vi. När de kommer in till bryggan så brukar de säga: ”det blev inte så mycket, det var bättre förr” och så lastar de iland fisken. Jag ville vara som de, så jag började säga till min bror att ”Det var bättre förr, tjugo abborrar är inte så mycket”. Det var kul, vi skrattade åt skämtet och familjerna deltog i ”klagandet”. Efter ett tag märkte jag att Patrik, min bror heter så, ofta fick åka ut ensam och fiska, jag hade annat för mig och det var inte så kul att fiska längre. Det som hänt var att jag hade tränat mitt negativa tänkande, inte bra.

Då sa jag till Patrik att vi får lägga om skämtandet och alltid säga att det är bra. Sanningen är ju att det oftast är ganska bra fiske. Vi började säga, ”härligt i dag fick vi hela tio abborrar och en fin liten sik”. Eller ”Det var kul att fiska idag, vi fick en mört med verkligt röda ögon och mört är ju så gått i maj månad precis innan den leker”. Sakta började jag tycka att det var kul att fiska igen.

En viktig sak med detta är att det tog tid. Att sluta fiska tog ungefär två år, sakta utan att jag märkte det blev det tråkigt. Att börja tycka det var kul igen tog också ungefär två år, men nu är det roligt och gör sommaren härlig.

Det tar alltså tid att skaffa sig en positiv grundsyn, hjärnan måste få tid att omvandla sig. Det är lika viktigt att veta att det inte behövs mycket, det räcker med små små förändringar om man bara är lite envis och håller på.

Erik Winqvist, talare och artist

www.winkir.se

Skriv en kommentar

Jämställd och jämlik vardag

Publicerad 2017-02-16, 13:39

För de flesta av oss är ett jämställt samhälle en självklar vision att jobba för. En del upplever att vi redan är jämställda. Andra möter dagligen utmaningar som bevisar att vi är långt ifrån ett jämställt samhälle. Men varför är vi, så här snart 100 år efter att kvinnor fått rösträtt, fortfarande inte jämställda?

Jämställdhet och Jämlikhet är begrepp som ibland kan upplevas som lite luddiga och det innehåller i sig inga konkreta instruktioner. Dels för att många tror att vi inte behöver det, att samhället blir bättre med tiden, att det bara händer. Men så är det inte, tyvärr. Det krävs mycket arbete för att ändra saker som varit mer eller mindre stillastående i hundratals år.

Så hur gör vi för att ta ner de stora orden till vardagen, in i verksamheten, in i våra möten och diskussioner? Först och främst handlar det som alltid när det är ett problem som ska övervinnas, att erkänna att det finns. Nej, vi är inte jämställda i Sverige. Nej, alla behandlar inte varandra jämlikt i vår organisation. Ja, vi kan bli bättre. Det är inget nederlag att se detta, snarare tvärtom; det är smarta och framgångsrika organisationer som i längden vinner på att erkänna sina brister och jobba för att förbättra dem. IKEA är en av världens mest framgångsrika företag. Det är även kända och prisbelönta för sitt arbete med jämställdhet och jämlikhet. De har tagit in dessa värden i områden i världen som inte kommit lika långt och på så sätt påverkat den inhemska politiken att jobba med jämställdhetsfrågor. Det är häftigt!

Men vi behöver inte vara möbeljättar för att påverka vår värld. Jag har ofta utbildningar ute på förskolor om Skapandet av jämställdhet och får i både i diskussionerna i workshops och i efterhand höra hur de kunnat ta ner de stora orden till en praktiskt förändring i barnens vardag. Och hur denna förändring har gynnat både barnen och personalen själva, gett dem ny inspiration, fräscha idéer och framför allt; en mer jämställd förskola. Och om den här världen ska bli mer jämställd är det en plats som är otroligt viktig; barnen är framtiden!

En dag satt min 7 åriga dotter vid matbordet och funderade. Sen sa hon; Mamma, om en Hon är en Mamma och en Han är en Pappa, vad är då en Hen?
Dessa kloka ungar. Helt utan fördomar, som svampar i omvärlden, nyfiket lyssnar och frågar de och lika engagerat berättar det för oss hur de ser på saker. Vi kan lära oss mycket av barn.

Men vi behöver också ifrågasätta det som vi lärde oss som barn, i en värld som var på många sätt annorlunda från den vi lever i idag. Vi måste ifrågasätta våra egna åsikter, tankar och reaktioner. Vi måste se inåt och fråga oss; varför säger jag som jag säger, varför reagerar jag som jag gör, varför tycker jag som jag tycker? Vad ligger till grund för allt? Och är den grunden uppdaterad? Är den i 2017? Vet jag vad en Hen som föräldrar skulle kunna heta? Har jag ens funderat på det? På samma sätt som ett företag bör erkänna att det kan jobba på sitt jämställdhetsarbetet så kan vi se på oss själva och erkänna; Jag kan bli bättre.
Jag ska inte ljuga; det är inte alltid lätt. Men - det blir lättare och lättare. Och i längden är det både ekonomiskt värt för företaget och emotionellt värt för oss som människor. När vi jobbar för ett mer jämställt och jämlikt samhälle vinner vi inte bara själva på det, generationerna efter oss vinner även de. Och det arvet är ovärdeligt.

Vad svarade jag min dotter? Jag hade läst ett ord som en förälder som är transperson kallat sig, som jag tyckte var genialiskt.
-Mappi.

Tre tankar att ta med sig för en mer jämställd och jämlik vardag:
• Retorik är kommunikation och kommunikation är människans absolut främsta verktyg. Men likt en hammaren som både kan slå sönder en vas och bygga en bro, kan detta verktyg användas på många sätt.

• Ett normkritiskt tänkande innebär att skärskåda det vi tar för givet, att se vilka normer som skapat en själv och det samhälle en lever i. Att vara normkritisk är inte att vara kritisk mot dem som lever efter normer, utan att uppmärksamma vilka normer som finns och vad det skapar för typ av samhälle.

• Normkritisk retorik är att kombinera normkritiskt tänkande och kommunikation för att skapa nya sätt att genom våra kommunikationskanaler, individuella och kollektiva arbeta för ett mer accepterande och jämlikt samhälle.

Kort ordlista från RFSLs begreppsordlista:
http://www.rfsl.se/hbtq-fakta/hbtq/begreppsordlista/

Hen:
Könsneutrala pronomen som främst används om personer som varken identifierar sig som kvinnor eller män utan till exempel är intergender, genderqueer, icke-binära. Hen och den används också i situationer då en persons könstillhörighet är okänd.

Cisperson:
En person som identifierar sig med det vid födseln tilldelade könet. Cis är latin för ”på samma sida”.

Transperson:
En transperson är en person som inte alls eller delvis inte identifierar sig med det kön den har fått tilldelat vid födseln. En person kan också vara transperson som inte följer rådande normer för hur en person med ett visst juridiskt kön ska vara, förutsatt att personen själv identifierar sig som transperson. Ordet trans är latin för ”överskridande”. Transperson är ett paraplybegrepp med många undergrupper och det går att vara transperson på många olika sätt. Begreppet rör könsidentitet och könsuttryck och har ingenting med sexuell läggning att göra.

….
Sophie Thelning är föreläsare och retorik- och jämställdhetskonsult på Jämlik Retorik. Jämlik Retorik arbetar med utbildningar och coaching inom jämställdhets och jämlikhetsarbete med fokus på kommunikation.
jamlikretorik.com

Skriv en kommentar

Virtuella möten

Publicerad 2017-02-01, 10:56

”Bra tips för vanliga möten Antoni, tack! Men kan du bjuda på några tips för virtuella möten? Våra är så tråkiga.”

Jag hade just föreläst om hur man leder bra möten för ett stort telekombolag. Det var under en frågestund på slutet som frågan kom. Inom mig svor jag men utåt sa jag ”Absolut!, här kommer några bra tips”. Snart nog var tiden slut, vilket jag blev glad för. För grejen var att jag inte gillade virtuella möten särskilt mycket…

Hade denna kund varit den enda som frågat så hade jag inte brytt mig utan fortsatt att prata om mitt favoritämne, analog kommunikation, i alla lägen. Det finns nog så mycket att förbättra där, vilket är tydligt i många olika möten. Men fler och fler kunder ville ha tips för den digitala delen också. Hur man kan göra för att få den virtuella kommunikationen att bli bättre, att få det virtuella ledarskapet att fungera och att få till riktigt bra virtuella möten.

Till slut gav jag med mig och började göra efterforskningar. Jag intervjuade experter i Sverige och utomlands. Jag läste deras och andras böcker. Jag stämde av med mitt nätverk och deras erfarenheter. Efter ett halvår började bilden att klarna:

• Experterna inom området älskar virtuella möten som de älskar livet själv. De ser bara möjligheter.
• Experterna är inte helt överens med vilken teknik som är bäst. En del dyrkar telefonmöten. Andra är anhängare av video.
• Mötesledarna är ofta inkompetenta på att leda möten, och särskilt virtuella möten. De har också problem med att handha tekniken. Detta gör att ett dåligt virtuellt möte blir ännu sämre än ett dåligt fysiskt möte. Jag är ledsen att säga det så tydligt men det är som med PowerPoint; de flesta har ingen aning om hur man förstärker sitt budskap med det verktyget.

Min åsikt idag är att det fysiska mötet fortfarande är bättre, oftast, men bara om vi tittar på det isolerat från ett större sammanhang. Har man en mer holistisk syn på sin tid och vill vara effektiv så finns det fyra fördelar med virtuella möten:

1. De spar tid. Tänk dig själv om du ska resa i två timmar enkel resa för att ha ett möte på en timme. Det var den dagen…
2. De spar pengar. Resekostnader, din lön etc. Det är inte gratis.
3. De spar på miljön. Mindre CO2 släpps ut om du är kvar på kontoret eller hemma och kopplar upp dig på ett möte.
4. Du kan få med dig experter som annars inte hade varit tillgängliga. Har du en specialist du vill ska delta i mötet så är virtuella möten många gånger det enda sättet att få med dig personen.

Jag minns hur jag vid ett tillfälle åkte tur och retur, Stockholm – Dallas, för att delta i ett tvåtimmarsmöte. Och jag var inte en expert som var tvungen att vara på plats. Då tyckte jag att det var koolt. Idag är det skämskudde på det minnet.

Vad kan du göra då? Det finns många saker som du behöver göra lite annorlunda. Jag bjuder dig på sex enkla tips som tar dig en bit på vägen:

1. Lär dig tekniken. Det ger dig en trygghet och det smittar av sig på deltagarna som kan ägna sig åt innehållet istället för att oroa sig över processen.
2. Skicka med länkar, nummer och pinkoder i inbjudan, synligt och tydligt. Det hjälper många som annars börjar leta.
3. Uppmana till att vara i god tid. Sikta på att själv vara inloggad tio minuter innan mötet börjar, så har du i alla fall en chans att hinna utifall att något krånglar (och det gör det)
4. Säg till alla att mutar när de inte pratar. På så sätt slipper ni allt störande oljud som gör oss trötta av att koncentrera oss.
5. Ha kortare möten. Vi orkar inte lika mycket som i fysiska möten.
6. Involvera mer än du informerar. Använd alla knep som finns att hålla engagemanget uppe. Det är nämligen väldigt enkelt att kolla mejl om de bara passivt ska lyssna.


Lycka till med dina virtuella möten!
Bästa hälsningar
Antoni Lacinai


Antoni Lacinai hjälper människor att leda, sälja och samarbeta och organisationer att gå från strategi till resultat. Med åtta böcker i bagaget och över tio år som föreläsare och kommunikationstränare är han idag en erkänd och uppskattad person med fokus på god kommunikation, tydliga mål och effektiva möten., och är dessutom en av Sveriges vassaste moderatorer. Vill du ha fler tips och tankar av Antoni, så titta in på www.lacinai.se eller adda honom på LinkedIn.

Skriv en kommentar

Medarbetare ❤ Företag

Publicerad 2017-01-30, 15:21

I varje organisation finns individer i olika utvecklingsfaser. Några både kan och vill. Andra vill, men kan inte. Vissa kan, men vill inte. Och så finns det de som varken kan eller vill. De flesta skiftar mellan dessa faser över tid, beroende på både förutsättningar i arbetet och personliga faktorer. Du kan säkert känna igen olika faser från din egen karriär.

Tänk dig värdet för ett företag som har en maximal andel chefer och medarbetare som vill. Kunskapen kan alltid stärkas så länge viljan finns. En medarbetare som trivs med både arbete och arbetsgivare är ofta en genuint positiv varumärkesambassadör. Varje personlig kontakt hen har är mångdubbelt mer värd än den individuella kontakten för den snyggaste annons eller blinkande banner. Och en medarbetares kontakter är sannolikt många. De finns inom organisationen och i samspel med marknaden. De finns inte minst på fritiden.

Har företaget råd med chefer och medarbetare som inte vill? För den gemensamma utvecklingen är det avgörande att hitta en god match mellan chef/medarbetare och företag. Individen kan vara en riktig stjärna och företaget kan vara fantastiskt. Men om mötet mellan de båda svajar kommer motivation, välmående och resultat att bli lidande.

Vi vill att företaget rekryterar, behåller och uppmuntrar så många som möjligt att tillhöra De Som Vill. Ansvaret tillhör både företaget och individen. En individ med tydliga värderingar och en stark inre kompass vet säkert vad hen vill och under vilka förutsättningar hen kan skapa bäst värde. Ett företag med en tydlig målbild och verklighetsanpassad värdegrund kan lättare attrahera och behålla de individer som trivs bäst. På så sätt skapas de vassaste resultaten.

Alla medarbetare är inte optimala överallt, men alla är optimala någonstans. Alla företag är inte optimala för alla individer, men de allra flesta är optimala för många. Det finns en strålande potential i ambassadörskapet i de flesta företag. För att fånga den kan vi jobba med varumärkesutveckling ur olika perspektiv. Det personliga varumärket hos chefer och medarbetare. Företagets varumärke. Och platsen där de båda möts i rollen som varumärkesambassadör. Den rollen har guldpengar i fickorna!

Tre nycklar för att hitta det strålande guldet i ambassadörsrollen:

1. Säkerställ att företaget har en tydlig, inspirerande och verklighetsbaserad varumärkesplattform. Torra pappersprodukter fungerar inte.

2. Uppmuntra varje individ att utveckla sitt personliga varumärke och stärka sin inre kompass. En inspirerad medarbetare stärker företaget!

3. Underlätta matchen mellan individ och företag. Arbeta med verktyg, diskussioner och inspirerande målbilder. Uppmuntra mångfald och samarbete. Här skapas förutsättningarna för bästa möjliga guldvärde i rollen som varumärkesambassadör!

Anna-Karin Lingham

Anna-Karin Lingham är varumärkesexpert, talare och kreatör i företaget Lingham Enterprise. Hon arbetar med såväl personliga varumärken som företagsvarumärken. Dessutom lotsar hon företag att underlätta den viktiga rollen som varumärkesambassadör.

Anna-Karin är även författare till handboken ”Visa ditt rätta jag - Stärk ditt personliga varumärke för att nå dina mål och skapa mervärde för andra”.

Läs mer om Anna-Karins föreläsningar här:
www.sverigestalare.se/talare/anna-karin-lingham

Web: www.linghamenterprise.se
LinkedIn: Anna-Karin Lingham
Facebook: Visa ditt rätta jag

Skriv en kommentar

Vilket handlingsutrymme har kvinnliga ledare?

Publicerad 2017-01-27, 09:19

Vad händer när en kvinna bryter mot spelets regler och tar kommandot som chef? Är det då hon få bereda sig på att möta hatet som Sofia Olsson Olsén beskriver i sin krönika på nyårsafton? ”Din lilla fitta! Vem tror du att du är?”

Vilket manöverutrymme har en kvinna?

I Afghanistan måste en kvinna ledsagas av sin man och får inte ens gå till marknaden själv utan att bli fysiskt attackerad. Hon ska veta sin plats.

Snart släpps Wonder Woman, en amerikansk film i superhjältegenren. Hon har nyligen fyllt 75 år som seriefigur och skapades mitt under brinnande världskrig av psykologen och kvinnorättskämpen William M Marston och hans fru Elizabeth Holloway. De ville skapa en stark kvinnlig karaktär och förebild. Wonder Woman skulle ha alla goda ledaregenskaper. William Marston sade att  ”…hon är den nya sortens kvinna som bör styra världen.” Inga låga förväntningar. Nu blir seriehjältinnan film och Wonder Woman får sin historia beskriven i aktuella boken ”Wonder Woman unbound: The curious history of the world´s most famous heroine”.

Nu gör hon comeback.

Jag gjorde en studie, Kvinnor och ledarskap i svenska medier, där 208 kvinnliga mediechefer, med hjälp av självskattningsverktyget DISC, karaktäriserade sig själva kring personlighetsdrag och kommunikationsstil. Det visade sig att de yngre medieledarna/mediecheferna, under 39 år, oftare beskrev sig som drivande, otåliga, konkurrerande och som att de tar kommandot. De valde även, i mindre utsträckning än sina äldre chefskollegor, att skatta sig som pålitliga.

Vilket manöverutrymme har en kvinna i ledarrollen?

Artisten Madonna utryckte det så här i sitt tacktal när hon blev Billboards Woman of the Year. 

”Det finns inga regler – så länge du är pojke.

Om du är en flicka måste du spela spelet.

Vilket spel?

Du får vara vacker och söt och sexig, men visa dig inte för smart, ha inte en åsikt. Ha åtminstone inte en åsikt som utmanar rådande läge.”

Sitter strukturerna så hårt fortfarande?

Sofia Olsson Olsén, publisher på Aftonbladet, beskriver hatet i sin krönika på nyårsafton. Inkorgen som fylls av hotfulla mejl om sexualiserat våld som hos många andra som träder fram i offentligheten. ”För kvinnor som syns, kvinnor som har en åsikt, för kvinnor som tar en självklar plats i vårt samhälle.”

”Din lilla fitta! Vem tror du att du är?”

Moment 22.

Är du för vek får du inte chefsjobben. Är du för tuff och inte håller dig till rollen som du förväntas spela, så kommer vi att hålla dig nere med hat och hot. ”Du har fått för lite kuk!”

Wonder Woman har också mött kraftfullt motstånd. FN utsåg henne i höstas till hedersambassadör för flickors frigörelse världen över. Starka protester utbröt. Hon är ”för sexig” och ”sexualiserad”. Och efter ett par månader förlorade hon sin titel.

Också i det här sammanhanget är man oense om hur en kvinna bör och tillåts vara.

Vilka råd gav kvinnor till kollegor i studien Kvinnor och ledarskap i svenska medier?

”Din viktigaste chefsroll är den som chef i ditt eget liv.”

”Gå din egen väg och lyssna på dem som du vet tycker om dig och som du respekterar. Det finns ingen hejd på vad andra anser att de får ha synpunkter på när det kommer till en kvinna. De snackar för det mesta skit. Strunta i dem.”

”Lyft fram andra kompetenta kvinnor. Vi gör det alltför sällan (av rädsla att vara partisk?). Män lyfter fram män ideligen.”

”Utforska dina värderingar och din vision. Hitta styrkan i dig själv.”

”Arbeta bara med en produkt som du moraliskt kan stå för. Då blir du trovärdig som chef.”

”Om det blir mer taggtråd än nöje. Lägg ner och gör något roligare i livet.”

”Lyssnande, inkluderande, demokratisk och bestämd som ledare.”

En sak är säker: Ska kvinnor få det manöverutrymme som behövs i chefsrollen krävs det att män får en kärleksfull frigörelse från en traditionellt manlig och auktoritär stereotyp och förebild som den återskapas i medierna varje dag. Och nu talar vi inte bara medierna, men också där. Love trumps hate!

Författare: Cecilia Zadig

Skriv en kommentar

Krönika: Den ständiga uppkopplingen

Publicerad 2017-01-25, 11:17

Det var en gång, för tusen mentala år sedan, som pappa tog portföljen och gick till kontoret för att arbeta. Det var en sån där, för den tiden, vanlig arbetsdag. Jag föreställer mig grå och fyrkantiga fysiska och mentala miljöer. Det var manligt, hierarkiskt och stelt. Ja, jag tycker mig se att det regnar också… Nej, det är inte så att jag längtar tillbaka till det här tidevarvet, men nog fanns det också fördelar med den gamla sortens arbetsdag. Det var en arbetsdag där man hade fokus på sina arbetsuppgifter, där störningsmomenten var få och brevbäraren bara kom en gång om dagen. När pappa klockan 17 stämplade ut och gick hem, ja då slutade han också för dagen.

Fast forward till 2017. Nya arbetsplatser, nya kollegor, nya färger i tillvaron. Och så en massa nya möjligheter med den nya tekniken. Den kände neurobiologen Adam Gazzaley säger att den ständiga uppkopplingen är den största förändringen i människans miljö någonsin. Det flexibla kontorets intåg i mångas liv har ställt saker och ting på ända- det är på gott och ont. Det innebär mer flexibilitet för den anställde, som i större utsträckning kan bestämma när och var arbetet ska ske. Det har erbjudit nya möjligheter för familjer med små barn att sköta jobb och hem på ett sätt som passar dem. Även arbetsgivare ser sig kunna dra nytta av de nya möjligheterna med ’the anytime, anywhere office’. Men det finns också blindskär. Problem.

I praktiken har det också inneburit att de anställda de facto jobbar mer. De upplever outtalade krav på nåbarhet. Arbetsdagen börjar med färdigställandet av den där presentationen vid frukostbordet och slutar med lite jobbmail i sängen. Anställda som förut aldrig skulle förväntats jobba efter kontorstid tar idag gladeligen med sig jobbet till Thailand (för det har blivit vanligt att tycka att det är värt det p.g.a. skönt att ha koll när man kommer tillbaka!) och julledigheten används till att städa upp i en stökig inkorg.

Ikväll kommer nio av tio chefer att hantera jobbmail. Sju av tio kommer att förbereda och planera sin vecka på söndag. Jobbdagen går åt till så mycket annat att kvällarna blir de tillfällen då man kan tänka, uträtta saker och jobba undan lite. Forskning visar dock att vi de facto blir mer stressade av att göra det än att inte göra det. Hjärnan, precis som resten av kroppen, behöver vila och återhämta sig för att kunna prestera på topp. Att ta ett jobbsamtal under dotterns fotbollsträning eller att svara på mail under middagen är alltså inte någonting som kommer göra dig mer effektiv. Det är bara självbedrägeri. Vi behöver arbeta- och vila- på ett sådant sätt som gör att vi i förlängningen får mer gjort och mår bättre.

Ansvaret för detta har i de allra flesta organisationer hittills lämpats på individen. Men de arbetsgivare som drar nytta av de positiva konsekvenserna av den ständiga uppkopplingen, bör också ta ansvar för den andra sidan genom att hjälpa sina förbi blindskär. Och det finns organisationer som börjar ta tag i just det. Den amerikanska organisationen Empower Public Relations berättar om att de infört en ”Blackberry blackout”, vilket innebär att de anställda ska ha jobbtelefonen och mailen avstängd mellan 18-06 under vardagar och helt under helger. På organisationen hade de märkt att de anställda alltmer sällan kom utvilade och energiska till jobbet. De får stöd av Harvard-professorn Leslie A Perlow som påpekar att den ständiga uppkopplingen underminerar produktiviteten.

IT-företaget ATOS har börjat fasa ut intern mail med ambitionen att helt kunna ta bort det inom kort. VD:n uppskattade att av de genomsnittliga 200 dagliga mailen, var runt 10 procent faktiskt viktiga. Resten var spam, eller kommunikation som borde hanterats via andra kanaler. ”Vi producerar [mail] till den grad att det förgiftar vår arbetsplats, och låter det inkräkta på våra privata liv. Vi på ATOS tar nu tag i det här för att vända trenden.” sa VD:n till Financial Times. Volkswagen upplevde samma problematik och satte stopp i deras servrar, så att inga jobbmail kan skickas via mobiler efter arbetstid.

Kanske har du också läst om den nya lagen i Frankrike, som förbjuder företag att kräva att deras anställda ska ha koll på jobbmailen på kvällen.

Nya tider river barriärer och jag är i alla fall glad att jag kan ta del av alla möjligheter som finns idag. Dock tror jag att det är dags att vi återtar kontrollen över våra arbetsdagar- och vår fritid. Den ständiga uppkopplingen erbjuder tillgänglighet, demokratiseringsmöjligheter, sammanhang, men den utlovade flexibiliteten kan bli fjättrande om vi inte förhåller oss till den andra sidan av myntet. Det innebär att organisationer måste ta ansvar för den förändring i arbetsmiljön som det flexibla kontoret inneburit. I väntan på det är det vi som individer som får öva på att sätta våra egna gränser.

Därför mynnar den här krönikan ut i en uppmaning från en gammaldags man - en sån som en gång faktiskt gått hem från jobbet klockan fem. Ta bort jobbmailen från telefonen. Gör klart för dina kollegor i förväg vilka tider du kommer vara tillgänglig på. Planera din dag och avgränsa arbete och fritid från varann. Lämna telefonen utanför sovrummet – köp en väckarklocka istället. Bättre sömn och samliv utlovas. Ingen av dina kollegor kommer sakna dina mail vid den här tiden.


Micke Darmell Driver företaget gr8 meetings


Aktuell med boken Uppkopplad eller Avkopplad, som nu ges ut utanför Sveriges gränser. Driver företaget gr8 meetings med syfte att bidra till bättre möten i organisationer och mellan människor. Föreläser om den ständiga uppkopplingen, samt om effektiva möten.

Skriv en kommentar

Uppför dig - eller tappa affären

Publicerad 2017-01-16, 11:53

Som föreläsare inom business behavior berättar jag om mina egna och andras erfarenheter inom affärsmässigt uppförande. I detta begrepp räknar jag bland annat in tillgänglighet, återkoppling och mötesdisciplin. Och så fort business behavior kommer på tal så fullkomligt haglar det exempel på upplevelser på saker som min omgivning retar sig på. Det som upprör är alltifrån nonchig butikspersonal och folk som svarar i telefon trots att de sitter i möte (och dessutom låter sura) till högre chefer som gör sig otillgängliga och inte återkopplar på varken telefon eller mail.

Sanningen är den att det tappas affärer. Överallt, i stort och smått. Hela tiden. Att vara medveten om vad nivån på business behavior bidrar till handlar om vår förmåga och intresse av konsekvenstänk. Oftare än man kan tro är det dessutom detaljer som avgör om att du ska lyckas ta hem eller tappa en affär.

När jag inte föreläser arbetar jag med kundintervjuer med syfte att få reda på vad mina kunders kunder egentligen tycker om sina leverantörer. I avstämningsmöten där jag presenterar resultaten från intervjuerna uppstår det ofta förvåning hos mina uppdragsgivare. Det är till exempel mycket vanligt att medarbetarna inte är medvetna om att företagets omvärld tycker att de är dåliga på att återkoppla. En av de ansvariga kan uttrycka: ”Vadå! Återkopplar inte vi?” Detta samtidigt som personen spärrar upp ögonen och frågande låter blicken svepa över sina kollegor.

74 procent av alla jag har intervjuat de senaste åren anser att deras leverantörer är för dåliga på att återkoppla. Ofta är det också ett skäl till att man efter ett tag också byter leverantör. 74 procent är en mycket hög siffra. Å andra sidan är det relativt enkelt att förändra en sådan uppfattning. Återkoppling är ett av kapitlen i min bok ”Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären” och ett återkommande tema i mina föreläsningar.

Att ägna sig åt ett gott business behavior är ingen ”rocket science”. Tvärtom. Men det slarvas. Mest av allt beroende på att vi är stressade. Det är tufft på arbetsmarknaden och i pressade lägen fungerar inte alltid det affärsmässiga uppförandet, varken bland kollegorna eller externt mot kunder och samarbetspartners.

Hur vi uppför oss mot varandra, både våra kollegor och kunder, är allt! Det spelar ju egentligen ingen roll hur bra produkt eller tjänst du har att erbjuda, om det sedan brister i det affärsmässiga uppförandet? Bland marknadens många likvärdiga erbjudanden är business behavior en verklig konkurrensfördel. Tänk på det!

Här kommer fem snabba tips kring återkoppling!

* Det tar 10 sekunder att snabbt svara på ett mail eller sms. Gör det.

* Försäkra dig om att den du återkopplat har uppfattat dig på rätt sätt. Ställ kontrollfrågor.

* Återkoppla även när något inte blivit som det var tänkt.

* Gör det till en vana att alltid bestämma när återkoppling förväntas ske.

* Håll det du lovar

Annmarie Palm

Annmarie är kommunikationsstrateg och specialist inom Business behavior på företaget Relationista. Hon är även författare till boken Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären (Liber förlag).
http://www.adlibris.com/se/bok/business-behavior-uppfor-dig---eller-tappa-affaren-9789147122103

Relationista erbjuder kvalitetssäkring av affärsrelationer via djupintervjuer med dina kunder/marknad/omvärld samt föreläsningar och workshops i business behavior.

Följ Relationista på Facebook!
www.facebook.com/relationista

www.relationista.se

Skriv en kommentar

Utmana kreativiteten

Publicerad 2017-01-12, 15:12

Förra årets politiska debatt gjorde det tydligt att få och ibland ogenomtänkta ord kan få stort genomslag. Det kan till och med leda till att man blir vald till president. På gott och ont. Mest ont verkar det som just nu… Men det finns hopp!

Våra ordval är viktiga då vi skall kommunicera med andra. Vilka ord vi väljer påverkar hur vi blir uppfattade och förstådda. Det är ju ingen nyhet att förmågan att uttrycka sig påverkar vår relation med andra. Både privat, på jobbet och i samhället i stort. Ofta använder vi de ord vi redan känner till och känner oss trygga med. De vi tror är sanna. Oftast går detta ganska bra och livet flyter på som vanligt. Då och då möter man människor som kanske talar ett annat språk eller inte kan det språk du talar så väl. Plötsligt får man anstränga sig mera. Finna synonymer som beskriver det man vill säga. Fungerar inte det får man ta till gester, papper och penna eller annan rekvisita för at göra sig förstådd. Förhoppningsvis går budskapet fram någorlunda som man tänkt.

På liknande sätt påverkar våra ordval och tankar även oss själva. Vi använder ord vi redan känner till för att beskriva vår omvärld. Det blir såklart enklast så. Detta är även begränsande då vi skall finna nya idéer eller lösningar. Designprocessen är en metod för att hjälpa oss att finna bra lösningar. Delvis genom rätt ordval. Om jag till exempel säger att du skall rita en stol så är det stor sannolikhet att det blir något med fyra ben, en sits, ett ryggstöd och eventuellt armstöd. Om jag istället hade sagt att du skall rita något som möjliggör sittande så är det större sannolikhet att du inte får upp någon tydlig bild i huvudet, utan snarare börjar ställa frågor. Till exempel vilken form av sittande? Vem är det som skall sitta? Och varför behöver den personen sitta över huvud taget?

Att medvetet bryta invanda föreställningar för att finna nya lösningar genom att använda ord som; möjliggöra, erbjuda, tillåta är en bra start. Designprocessen är det roligaste och mest utmanande jag vet att jobba med då det går att applicera på vad som helst. Allt ifrån en tandpetare till hela samhällen. När man väl funnit lösningen på ett problem eller utvecklat gamla idéer kan man börja leta efter hur det skall se ut och fungera. Oavsett om det är en fysisk produkt, tjänst eller strategisk riktning. 2017 blir året då vi finner nya roliga och användbara ord som hjälper oss att öppna upp våra sinnen. Låt oss börja med att finna lösningar på hur vi kan möjliggöra en bättre miljö och skapa ett mera tillåtande samhälle i stort.

Författare: Jens Thoms Ivarsson, Creative Director - FIRST HAMMER STUDIO

Skriv en kommentar

Pengar och Karma

Publicerad 2017-01-11, 14:58

Vänder Du streckkoderna åt rätt håll på bandet vid snabbköpskassan?

Vid ett bagage-band på en flygplats, står alla längst fram, alla förlorar, ingen ser något. Det här illustrerar vår syn på ekonomi och hur värde skapas. ”What’s in it for me?” är maximen. Vad ”tjänar” jag på att vända streckkoderna åt rätt håll?

Vår gängse uppfattning om ekonomi, i hushåll och företag, kallar jag fattigdomstänkande. Ekonomin ses som ett nollsummespel, vinner jag förlorar någon annan. Utgifter ses som något negativt och att kapa dem som nästan enda sättet att få mer pengar. ”Energy flows where attention goes.” Detta är en universell lag som säger att det Du lägger Din uppmärksamhet på, kommer öka i Ditt liv. Tror Du på brist, så kommer Du få uppleva brist!


Välståndstänkande fokuserar på tillit, i stället för rädsla. Det är vetskapen om att bästa sättet att bli rik på är inte hårt arbete och ”snålande” utan genom bra idéer, att skapa värde och hjälpa andra människor. Vi västerlänningar tror att Karmalagen säger att om A är trevlig mot B, kommer B vara trevlig mot A. Men lagen är mycket mer komplex än så, det är lagen om orsak och verkan. Varje handling Du väljer, skapar en energi, som kommer återvända till Dig på likartat sätt, hur och när vet Du inte, bara att. Ett annat sätt att uttrycka det på är att, som Du sår får Du skörda. Ju mer Du ger desto mer kommer Du få. Tänk på att ett enda frö, kan ge upphov till tusentals skogar. Lika kraftfullt är det när Du ger. En gåva måste inte vara materiell. Det kan vara ett leende, en komplimang, eller den värdefullaste gåvan, att ge av Din tid! Tänk på att alltid ge, så sätter Du igång flödet. Men att ge för att få något tillbaka fungerar inte, det innebär bara att Du inget förstått.

”Den okunnige jobbar för egen vinning, den vise arbetar för världens väl.”

Välståndstänkande innebär att Du känner Dig värd att få bra saker i livet. Jag försöker att alltid vara generös mot andra. Slående är hur svårt många har att ta emot, utan att tänka att de blir ”skyldiga”, eller att det skulle finnas någon baktanke.


Vad handlar mitt föredrag om?
I mitt, Jan Roostals föredrag om pengar berättar jag bland annat om hur det kom sig att jag fick gå ett seminarium gratis som kostade 67.000:-. Om hur jag efter 19 år vågade ge upp den trygga tillvaron som fast anställd löneslav och kasta mig ut i det okända. Samt hur ett föredrag om pengar ledde till en affärsverksamhet som snart fyller tio år, där vi sålde vår första produktion för 11.000:.- och den senaste för 64.000:- Hur kommer det sig att det ibland kan vara lättare att sälja en produkt för 50.000:- i stället för 25.000:- och vad gör att många vinnare av stora lotterivinster är utfattiga efter några få år? I många år har jag varit fascinerad av hur vi ser på pengar och vårt eget värde.

Läs mer om Jans föreläsning här: http://www.sverigestalare.se/talare/jan-roostal

Skriv en kommentar

Kommunikation på olika sätt

Publicerad 2017-01-10, 11:45

Har du tänkt på, hur olika sätt vi kommunicera utifrån med vem vi talar till? Det är en inbygd förmåga vi har, att anpassa sig efter den vi talar till. Men ibland klickar den förmågan och vi tror att alla funkar på samma sätt som vi själva. Vi får en jargong som inte alltid slår så väl ut. Och ibland blir förmågan så stark att den t.o.m hämmar oss. Då tänker jag framförallt på det som vi inom teatern kallar för statusspel. Någon som spelar högre status, dvs agerar med sitt beteende på ett överlägset sätt får oss att bli hämmade, eller vice versa.
Att få till en bra kommunikation bottnar i din egen självkänsla. All kommunikation börjar hos dig själv och du har alltid ett val i hur du kan agera och reagera.

På mina föreläsningar och kurser ger jag redskapen för en bra kommunikation. Det handlar om medvetenhet och träning. Alla kan bli bra på kommunikation.

Men redan nu skall du få två enkla knep:
1. Kropp och knopp hör ihop

Det du tänker påverkar ditt kroppsspråk och ditt kroppsspråk påverkar dina tankar. Ditt kroppsspråk är dessutom ditt starkaste kommunikationsverktyg gentemot andra.
Därför är det enklaste sättet att börja med ditt kroppsspråk. Testa min ”gardinövning” så skall du se:

2. Lyssna med ögonen
God kommunikation handlar mer om att lära sig lyssna mer än att lära sig tala. Nästa steg är därför att träna lyhördhet. Det är här ”lyssna med ögonen” kommer in. Att verkligen se den andre och se signalerna ökar chansen till god kommunikation väsentligt 


Vill du få fler tips på hur du kan skapa god kommunikation? Läs mer om Cecilia och boka på: http://www.sverigestalare.se/talare/cecilia-granquist

Skriv en kommentar

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

”icon” VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

”icon” OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

”icon” GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

”icon” OM SVERIGES TALARE

”icon” HITTA HIT

”icon” BLOGG

”icon” LOGGA IN TILL DITT KONTO

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30-18:30
Telefon:  0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

”icon”E-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Prenumerera på nyhetsbrev

”icon” Se våra tidigare Nyhetsbrev

Samarbetspartners

”icon”

© 2008-2016 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap