Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Öppettider: Vardagar 07.30-18.30   |   Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger 070-930 57 85
E-post: info@sverigestalare.se - svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Checklista för att höja priserna

Publicerad 2017-09-12, 00:00

Vill du höja dina priser?

Detta är en fråga jag ofta ställer till personer jag träffar, både privat och i jobbet. Svaret är alltid JA!

När jag säger vad jag gör, dvs föreläser och håller kurser i sälj, argumentation och förhandling, så vaknar blicken i ögonen på folk när jag fortsätter och berättar om hur man kan tjäna mer pengar genom att höja sina priser.

Många utbrister spontant: Det där behöver jag!

Och fortsätter med att inlevelsefull berätta hur de tänker kring sin prissättning, vad det är som är svårt eller varför det rent av inte går!

Kanske går du i samma tankebanor?

Här kommer en kort checklista, som kanske kan hjälpa dig att gå från tanke till handling.

o Mål är som vanligt allt. So sorry to say. Det finns inga korta quick fix. Så skriv ned ett tydligt ekonomiskt mål, ett nyckeltal t ex, omsättning, vinst, marginal, provision etc.

o Ta sen fram Porterssäck! Det är en prismodell framtagen av den amerikanske ekonomgurun Michael Porter, professor vid Harvad Business School. Porter säck går ut på att antingen så säljer du många enheter till ett lägre pris och då ligger du på ena sidan av säckens vägg eller så bestämmer du dig för att sälja få enheter till ett högre pris, då ligger du på den andra väggen på säcken. Du måste bestäm vilken sida som du vill ligga på och aldrig, aldrig fastna mitt i säcken, dvs du gör varken det ena eller det andra.

o Lista dina tjänster utifrån Före, Under, Efter. Fundera framför allt på vad du kan göra för din kund före och efter själva huvudleveransen. Och hur du kan ta betalt för det.

o Gör en prislista. Självklart för vissa, men trots detta så är min erfarenhet att många framförallt av dem som säljer tjänster ibland är som en vindflöjel när de börjar prata pengar. Man följer hellre kundens plånbok, än sin egen.

o Ovan har med självkänslan att göra. Tänk: Jag ska tjäna minst lika mycket som min kund!

o Paketera ihop dina tjänster och gör olika erbjudanden. Följ säsongen, antingen så rear du, erbjuder sista minuten bokningar etc under lågsäsong eller så gör du erbjudanden under högsäsong. Helst både och.

o Bygg din kunddatabas och bjud på din kunskap. På så sätt blir du en auktoritet på ditt område och kan genom det höja priserna

o Kom ihåg att ta betalt i stora tjok, undvik i möjligaste mån t ex timdebitering.

o Se över din affärsmodell.

o Vilken betalningsmodell föredrar du och vilken tror du kommer att vara gångbar i framtiden?

o Vad är din styrka och vad är det som gör att kunden väljer dig?

o Hur märker kunden detta och hur kan du räkna hem det för kunden? Dvs sätt pengar på kundnyttan, det är den du kan ta betalt för.

o Sälj in din kundnytta tidigt i dina kundmöten, sätt pengar på den. När kunden förstår vad de tjänar, då först är de beredda att betala.

o Överväg alltid att ta en förhandling. Du behöver inte alltid göra det, då blir du en jobbig typ. Men ett faktum är att vi förhandlar alldeles för lite och det är ofta det som skiljer de framgångsrika mot de medelmåttiga.

o När du gör prishöjningar, gör det när alla andra gör det tex i början av året. Det är vi kunder vana med från andra branscher

o Och sist men inte minst: Glöm inte att ta betalt för det självklara som t ex milersättning, kursmaterial eller vad det nu kan vara i din bransch.

En bild på mig från en föreläsning när jag står vid mitt favoritredskap, blädderblock på ben, och just ritat upp min favoritmodell Porters säck!

Lycka till med att höja dina priser!

För mer och tydligare instruktion, läs Karins bok ”jacka upp priset” eller boka in Karin

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

”icon” VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

”icon” OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

”icon” GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

”icon” OM SVERIGES TALARE

”icon” HITTA HIT

”icon” BLOGG

”icon” LOGGA IN TILL DITT KONTO

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30-18:30
Telefon:  0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

”icon”E-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Prenumerera på nyhetsbrev

”icon” Se våra tidigare Nyhetsbrev

Samarbetspartners

”icon” 7A Hotell

© 2008-2017 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap