Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Öppettider: Vardagar 07.30-18.30   |   Telefon: 0121-249 00. Jour kvällar och helger 070-930 57 85
E-post: info@sverigestalare.se - svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Vardagsretorik – så blir du lättlyssnad och intressant!

Publicerad 2017-09-11, 00:00

Min absoluta övertygelse är att retorik är något alla har glädje av att kunna mer om – oavsett vilket jobb du har eller om du studerar.

Jag vet inte vad du tänker, när du hör ordet retorik – en del av er kanske spontant blir intresserade och tycker ämnet är spännande, medan några kanske drar åt sig öronen och tänker att retorik är ingenting jag har nytta av. Retorik kanske låter krångligt – men det behöver det inte alls vara!

Inledningens betydelse
Under den senaste tiden har jag coachat två personer som stod inför uppgiften att tala för publik. I det ena fallet gällde det ett öppningstal på ett konvent. Mitt bästa tips till den chefen var att tänka om, när det gällde inledningen. Så i stället för en bild på företagets huvudkontor som öppningsbild, gav jag honom rådet att börja med ett citat från en nöjd kund! Sedan var det lätt för honom att utstråla glädje och entusiasm över att få vara chef på ett företag med så nöjda kunder! Viktigt att få till bra energi i starten!

Den andra personen var en student som skulle hålla tal om bokens betydelse samt ge sin syn på och argument för om pappersboken har överlevnadspotential eller inte. Mitt råd till henne var att låta lyssnarna följa med på bokens betydelse i hennes liv; allt från barnböcker till dagens ljudböcker. Detta ledde till att två av hennes käraste böcker från barndomen fick följa med som en del av hennes inledning, när hon skulle hålla talet. Hennes slutsats var att det viktigaste är att ta in andras perspektiv på världen och låta sig utvecklas och beröras av andra människors tankar, berättelser och erfarenheter. I vilket format det sker – det är mindre viktigt.

Det är ingen slump att jag nämner dessa båda personers inledningar. Inledningens betydelse kan inte överskattas! Lär dig den utantill! Då kan du se ut över dem du ska tala till och etablera kontakt! Det är här du sätter tonen och har chans att fånga lyssnarna. Ansträng dig för att hitta det som väcker intresse! I dessa båda personers fall – ett citat och barnböcker!

Men det finns också andra bra tips, som du lätt kan ta till dig, nästa gång du ska framföra något inför en större eller mindre grupp! Här kommer tre vardagstips! Vardagsretorik som fungerar!

Tips 1: Kläderna
Du kanske tycker att det verkar lite ”old school” att prata om kläderna, men ditt val av kläder blir en del av budskapet som du vill förmedla. Är det viktigaste att smälta in i gruppen för att få budskapet att gå fram, så sträva ditåt, utan att fördenskull överge din stil. Vinner ditt budskap på att du, i ett visst sammanhang, ger ett stabilt och mer formellt intryck, välj kläder som gör att du utstrålar tyngd och kompetens. Lika fel som det kan vara att ALLTID ha kavaj, kjol eller klänning – lika fel kan det vara att ALLTID köra på tröja, t-shirt och jeans! Stanna upp och tänk till! Känner du dig osäker på målgruppen, kör en kombination, typ kavaj och jeans.  Att vara ”underklädd”, jämfört med den grupp som ska lyssna, kommer att ge dig en onödig uppförsbacke i början. Att vara klädd precis som man vill, oavsett vad andra har på sig, är sådant som t. ex. Bill Gates kan unna sig – megakändisar som vi VET är superkompetenta!

Tips 2: Hållning och gester
Det vanligaste när man ska hålla tal eller presentera något, är att innehållet är det som är mest förberett. Du vet oftast VAD du ska säga – men har inte tänkt så mycket på HUR. Det första intrycket du ger när du ställer dig upp, kommer att påverka hur dina lyssnare tar emot budskapet. Ser du osäker ut, är risken stor att den känslan kommer att ge dina åhörare ett intryck av att du känner dig osäker på ditt budskap. Detta är förmodligen helt fel och därför måste du i inledningen visa dig säkrare än du känner dig! Sträck på ditt mellangärde, titta rakt fram med stadig blick, ha händerna långt från ansiktet och rör dig säkert! Det som inledningsvis är lite ”fusk”, kommer att förbytas till äkta säkerhet, när dina lyssnare ger dig kvitto på att de är beredda att lyssna.

Tips 3: Pausen
Förbered pauser! Titta igenom det du ska säga och fundera på vad som är det riktigt viktiga. När du levererar en sådan nyckelmening – sänk tempot, gör en paus och titta ut över dina lyssnare. Våga låta det du just sagt sjunka in. Detta är ett bra och effektivt sätt att ge dina ord tyngd. Går med fördel också att använda på t. ex. ett styrelsemöte, när du gör ett inlägg som du vill ska påverka de fortsatta samtalen.

Bli en vardagsretoriker! Vänta inte tills du ska hålla det stora bröllopstalet – använd dessa tips redan imorgon! Lycka till!

Christina Hellström
Retorikexpert, ledartränare och författare. Driver mentorprogram för chefer och ledare.
www.chpersonalutveckling.se

Foto: Elin Nerpin

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

”icon” VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

”icon” OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

”icon” GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

SverigesTalare.se

”icon” OM SVERIGES TALARE

”icon” HITTA HIT

”icon” BLOGG

”icon” LOGGA IN TILL DITT KONTO

Boka gärna ett möte med oss
Du är välkommen över en kopp bryggkaffe.

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30-18:30
Telefon:  0121-249 00
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

”icon”E-post: info@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Organisationsnummer 559015-5866

Sociala media

Prenumerera på nyhetsbrev

”icon” Se våra tidigare Nyhetsbrev

Samarbetspartners

”icon” 7A Hotell

© 2008-2017 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap